x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Investitii Cât costă un business la cheie care-ţi aduce succesul

Cât costă un business la cheie care-ţi aduce succesul

de Alina Botezatu    |    09 Oct 2015   •   12:45
Cât costă un business la cheie care-ţi aduce succesul

În drum spre serviciu, puteți să vă luați cafeaua și micul dejun de la chioșcul-cafenea 5 to go. La prânz, puteți să mâncați la restaurantele de tip fast-food Salad Box, iar gustările, la gogoșeria Fiţoşica. Dacă doriți să trimiteți flori mamei, rezolvați din câteva click-uri pe florăria online FlorideLux. Seara, în drum spre casă, vă puteți înnoi cu o bluză de la Mexton. Prin acest periplu veți cunoaște îndeaproape cinci dintre cele 180 de firme locale care vor să se extindă prin franciză, după cum arată datele Asociației Române de Franciză. La o primă vedere sunt multe, adică 42% din francizele de pe piața noastră. Adevărul este că doar o treime dintre francizorii autohtoni și-au vândut modelul de succes în afaceri unui doritor, mai ales cele din domeniul alimentar.

Primele francize românești au apărut la sfârșitul anilor ’90, copiind modelele occiden¬tale, dar cele mai multe s-au dezvoltat după 2010. „Succesul unei francize depinde dacă afacerea inițială funcționează, de cât de cunoscut este brandul și de domeniu. Contează dacă este o franciză românească doar dacă aceasta a avut succes și a fost bine calibrată pentru piața internă. Din păcate, multe francize românești sunt făcute pe picior, adică folosind Google și un avocat de divorțuri pentru contract, din moment ce legea francizei nu prevede penalități pentru cei care o încalcă”, ne-a spus Eugen Driga, fondatorul firmei de consultanță Imo Franchising Group. ARF vrea să rezolve neajunsul Legii francizei (79/1998). Apărută acum 17 ani, aceasta nu are încă norme de aplicare, dar Asociația lucrează la un set de propuneri.

În plus, francizorul va fi obligat să-i dea francizatului toate detaliile despre business, să-i pună la dispoziție studii de piață despre orașul unde va deschide franciza, date despre ceilalți francizați și cât de succes sunt aceștia. Primul va detalia condițiile financiare: taxa de franciză, taxa pentru echipamente sau materii prime, redevențe, taxa de publicitate, durata contractului etc.

În brokerajul de asigurări se intră ieftin
Printre cele mai ieftine fran¬cize locale sunt cele ale brokerilor, de credite sau de asigurări. De exemplu, în franciza brokerului de asigurări Gepa Broker se investește inițial 1.000 de euro, după care va mai vira 10-20% din fiecare comision încasat, în funcție de volumul tranzacțiilor și de valoare. Pentru aceste sume, cei intere¬sați vor primi autorizațiile nece¬sare, portofoliul de asigurători ai francizorului și exclusivitate pentru o zonă. Totuși, francizatul va evalua și va prezenta un plan de afaceri, va analiza piața locală, va alege o locație și va efectua un training de specialitate. Având aceste condiții, brokerul a găsit, în cinci ani, 12 francizați, ajungând astfel la 14 unități.

Florăria online FlorideLux a trecut de perioada de îmbobo¬cire greu. De-abia la zece ani de la înființare, în 2013, a acordat prima franciză – în Brașov și în format fizic. De-atunci și-a adăugat încă cinci astfel de unități, iar lista este deschisă pentru restul județelor. Doritorii vor achita o taxă de franciză de 5.000 de euro și o chirie între 600-1.100 de euro, iar alți 5.000- 7.000 de euro îi vor aloca pentru spațiu și echipamente (fixe și mobile). Ei vor mai cheltui 3.000-4.000 de euro cu stocul inițial de marfă și 1.000-1.500

Salată sănătoasă la cutie
Apărut acum trei ani, restaurantul fast-food Salad Box a ajuns la 35 de unități, pentru că două treimi nu sunt ale lor. Acestea din urmă aparțin celor care au achitat o taxă de franciză de 5.000-10.000 de euro, în funcţie de profitabilitatea locației (de 40-100 de metri pătrați) și au investit 30.000-70.000 de euro în amenajare. Plus că au acceptat să achite, lunar, o redevenţă de 3,5% din vânzări către Salad Box. În schimb, primesc asistență în alegerea locației și a designului spațiului, proceduri de marketing și manual de identitate vizuală, training pentru angajați și manageri, software dedicat și consultanță, timp de cinci ani, cât pot deține franciza. Se recomandă ca restaurantele să fie amplasate în mall-uri, clădiri de business și pe străzi cu trafic intens de pietoni.

Înghite gogoșica, neamule!
Pasiunea românilor pentru gogoși și dorința lor de afir¬mare au fost unele dintre ingre¬dientele expansiunii Fițoșicăi, începută acum opt ani. Precum numele, acesta are nevoie de doar șase metri pătrați într-o zonă cu utilități (energie elec¬trică, apă, canalizare), și de achitarea unei taxe de franciză de 3.000 de euro + TVA, pentru utilajul de fabricare a gogoșilor, reclame și instruirea angaja¬ților. Ulterior se vor mai investi 1.500-5.500 de euro în amenajarea spațiului, stocul inițial de marfă, autorizații și casa de marcat. Cel mai scump este pentru cei care vor o rulotă, pentru vânzări mobile, iar funcționarea standului este asigurată de un angajat. Aceste investiții le dau dreptul francizaților să utilizeze marca cinci-zece ani.


 

×