x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Investitii Un nou boom al creditelor sperie BNR

Un nou boom al creditelor sperie BNR

de Daniela Ivan    |    22 Sep 2015   •   16:36
Un nou boom al creditelor sperie BNR

Banca Centrală suflă şi în iaurt după ce s-a fript cu avalanşa de credite neperformante pe care populaţia le-a luat de la bănci în perioada de boom economic. Creşterea cu 20% din ultimii doi ani a împrumuturilor populaţiei le-a atras atenţia celor de la BNR, care se gândesc să ia măsuri pentru frânarea acestei tendinţe.

Specialiştii de la BNR stau cu ochii pe datele de la bănci şi analizează oportunitatea de a interveni cu noi instrumente macroprudenţiale pentru a evita un nou boom în creditare, care este pe cale a se crea. „Este nevoie ca această creştere să fie monitorizată cum se cuvine de bănci şi de noi, şi pot să vă spun că, în ceea ce priveşte BNR, noi analizăm dacă este nevoie, este util, este oportun să intervenim în acest proces cu noi instrumente macroprudenţiale, în vederea evitării repetării unui boom, a unei fericiri maxime, cum a fost până în 2008, dar care probabil nu se va repeta, pentru că atunci, nu cunoscusem ce înseamnă recesiune”, a declarat şeful Direcţiei Stabilitate Financiară din BNR, Eugen Rădulescu. Acesta a adăugat că ar fi mult mai bine dacă băncile ar stimula creditarea pe segmentul întreprinderi, pentru că ar genera o creştere economică mai sănătoasă.

Legea insolvenţei persoanelor fizice ar putea avea un impact bugetar de 1,2 miliarde de lei în cinci ani, calculat pe baza estimărilor existente cu privire la numărul de cazuri de insolvenţă, respectiv 800.000, şi a tarifului de 100-300 de lei lunar per dosar, potrivit lui Alexandru Stănescu, consultant în cadrul Băncii Mondiale.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor primeşte şi câte 100 de reclamaţii pe zi din partea consumatorilor împotriva băncilor, a spus preşedintele instituţiei, Marius Dunca. În opinia sa, băncile trebuie să recâştige încrederea consumatorilor, iar acest lucru nu se poate obţine decât prin contracte clare, transparente şi pe înţelesul clientului.
 

×
Subiecte în articol: bnr