x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Piata muncii Ce trebuie să știe un antreprenor începător

Ce trebuie să știe un antreprenor începător

de Diana Scarlat    |    15 Mar 2017   •   19:20
Ce trebuie să știe un antreprenor începător
Sursa foto: SIphotography/Getty Images/iStockphoto

Talent, creativitate, voință, inspirație și puțin noroc. Acestea sunt ingredientele unei afaceri de succes, care poate aduce în jur de 50.000 de euro pe an, în prima fază a dezvoltării noului business. Cele mai de succes afaceri lansate de tineri antreprenopri români din 2011 până astăzi s-au dezvoltat în domeniul culinar și hand-made. Tineri absolvenți de facultate au reușit să devină antreprenori de succes în foarte scurt timp, pornind cu o investiție mică, uneori de câteva sute de lei. Dar cei care doresc să-și crească afacerea în timp mai trebuie să știe câteva secrete despre dezvoltarea unterioară a business-ului, astfel încât să nu se plafoneze atunci când ar putea să se extindă.

 

Micile afaceri pot crește cu un ritm surprinzător, însă foarte important este momentul deciziei de a face angajări și de a delega sarcini echipei. Start-up-urile românești au foarte multe șanse de a deveni mari afaceri, dacă ideile bune ale antreprenorilor de succes sunt suplimentate cu știința afacerilor. „Tinerii care vor să-și deschidă o afacere sau deja au un start-up de succes și simt că este momentul să se extindă pot face cursuri de antreprenoriat. Eu consider că antreprenorii se nasc, nu se creează. Dacă nu ai simț antreprenorial, poți învăța să faci o afacere, dar nu e suficient nici să ai doar talentul înnăscut, nici doar să urmezi niște cursuri și să înveți principiile de bază ale business-ului. Simțul antreprenorial înseamnă că cineva poate „să miroasă piața”, să simtă oportunitatea, dar nu te poți baza doar pe asta. După ce ai avut ideea, trebuie să dobândești niște competențe antreprenoriale, iar acest lucru se poate face în două moduri, care se completează reciproc”, explică Loredana Manolache, director general Biz Spin Consulting.

 

Diferența între investitor și antreprenor

Cele mai de succes start-up-uri din ultimii ani au fost în România cele de inovație și producție în domeniul tehnologiei IT, cele cu produse culinare, în special cofetăriile, patiseriile și rulotele fast-food plasate în puncte cu trafic intens din marile orașe, dar mai ales cele de creație artistică a obiectelor făcute de mână, care înlătură producția de serie atât a bijuteriilor și cadourilor, cât și a obiectelor de îmbrăcăminte și chiar încălțăminte. În timp ce creativitatea antreprenorilor este la cote maxime, fiind stimulată de rezultatele excepționale ale business-ului, piața are cerințe din ce în ce mai diverse, de la bijuterii și obiecte decorative, felicitări și invitații de nuntă personalizate, create de artiști inspirați, până la haine și pantofi tricotați, cu prețuri pe măsura volumului de muncă, adică mai scumpe uneori decât un produs similar de la un brand internațional foarte cunoscut. Clienții așteaptă și mai mult de trei luni până le este livrată comanda, în cauzul în care doresc să poarte sau să dea cadou o pereche de pantofi hand-made, pentru că artiștii sunt suprasolicitați. Și totuși, se conformează. Dar atunci când afacerea atinge punctul în care trebuie să se extindă, apare și nevoia de a se crea o echipă, punct slab al celor mai mulți tineri români care au dezvoltat deja o afacere de succes, prin forțe proprii. „Marea problemă a antreprenorilor este legată de delegare, în sensul că la începutul business-ului ei fac tot, apoi business-ul crește, iar ei nu mai pot face tot și trebuie să angajeze oameni și să delege. Diferența între un investitror și un antreprenor este raportarea la afacere. Relația e mult mai emoțională în cazul antreprenorului. Business-ul este copilul lui. Astfel, foarte multe afaceri cresc până la un anumit nivel, apoi stagnează. Pentru a trece la următorul nivel, antreprenorul poate să meargă la un curs sau poate să-și ia un consultant de business, în funcție de bugetul pe care poate să-l aloce”, mai explică specialista. Costurile cu un consultant de business sunt cel puțin de trei ori mai mari decât cele de participare la cursuri, dar consultantul lucrează direct cu antreprenorul și cu problemele lui, ajutându-l să depășească situațiile dificile și să se dezvolte în funcție de natura afacerii pe care o are.

 

Talentul sau cunoștințele de business

Specialiștii spun că într-o afacere de succes este nevoie de toate ingredientele – atât talent și idei geniale, cât și cunoștințe despre felul în care se poate dezvolta o afacere – la modul ideal. Dar startul poate fi luat și numai cu unul dintre aceste avantaje, apoi, dacă pornirea s-a făcut cu succes și s-a bazat pe talentul și implicarea antreprenorului, se pot adăuga celelalte elemente esențiale pentru dezvoltarea afacerii, adică învățarea prinicipiilor economice. „La modul ideal, trebuie să le ai pe ambele, dar se poate și cu una singură, depinde și de noroc. Cei care au o carieră profesională și experiență în spate, înțeleg felul în care funcționează un business. Cred că rețeta de succes cu riscuri minime asta este, dar se poate începe o afacere de succes și fără experiență. Cursuri de antreprenoriat sunt multe în piață. E foarte important să se informeze cu privire la trainer, pentru că experiența practică pe care le-o poate oferi trainerul este cea mai importantă. Altfel, pot citi și cărți. La un astfel de curs înveți în primul rând să faci o cercetare corectă a produsului și a pieței”, spune Loredana Manolache.

 

Etapele cercetării pentru dezvoltare

La început se poate face un studiu empiric, pentru a vedea care este profilul consumatorului căruia i se adresează afacerea, cine sunt concurenții din piață, ce comunică ei, cum „se mișcă” ei în piață. Antreprenorii pot învăța astfel din experiența concurenței și astfel se asigură că nu vin cu strategii și mesaje similare, ci cu ceva unic. Toate aceste etape ale studiului concurenței și pieței pe care vor să intre sau deja au intrat se transformă ulterior într-o strategie de business. Apoi se fac scenarii de vânzări și se analizează informațiile financiare. „Mulți confundă managementul financiar cu contabilitatea. Strategia trebuie să fie realistă și să ajute la dezvoltarea businessului. La început, dacă pornește cu un buget foarte mic și se bazează pe forțele proprii, antreprenorul trebuie să poată să-și substituie specialiștii în diverse domenii, măcar parțial, de aceea trebuie să învețe cât mai multe lucruri. Apoi sunt probleme de legalitate, pe care trebuie să le cunoască foarte bine, ca să nu ia amenzi sau să nu le fie închis business-ul. Foarte mulți antreprenori tineri nu se gândesc la acest aspect. Apoi trebuie să înțeleagă exact cum se face un flux de producție”, explică specialista Biz Spin Consulting.

 

Succesul produselor unice, făcute de mână

Producția de serie și obiectele decorative ieftine, importate din China, nu mai atrag publicul larg, după ce piața hand-made a arătat lumii că există și posibilitatea de a cumpăra produse foarte frumoase, create special pentru cei care le poartă sau le oferă cadou. Astfel s-a dezvoltat o piață benefică atât pentru tinerii antreprenori inspirați și talentați, dar și pentru clienții dornici de unicitate și artă adevărată. Târgurile de sărbători au fost luate cu astalt, în ultimii șase ani, de creatorii bijuteriilor, decorațiunilor și cadourilor hand-made, dar și de cei care caută aceste produse, iar prețurile sunt accesibile tuturor, fie că vorbim despre mărțișoare, pandantive, brățări, cercei sau genți, haine și pantofi unici, fie că ne uităm spre decorațiunile de Crăciun sau chiar spre invitațiile pentru nuntă sau botez și chiar cele create pentru partenerii companiilor multinaționale. Toate pot fi mai frumoase decât cele din producția de serie, unice, personalizate, pline de inspirație și marcate de creativitate, oferind valoare evenimentului pentru care sunt alese.

 

Mulți au învățat doar din experiența proprie

În câțiva ani, antreprenorii care au pariat pe capacitatea lor de a dezvolta o afacere de succes, din produse făcute de mână, au ajuns la cifre de afaceri de la 50.000, la peste 150.000 de euro, doar din vânzări online și participarea la târgurile de sărbători, înregistrând creșteri semnificative de la un an la altul, semn că piața se dezvoltă în acest sens. Mai mult, comenzile au început să vină și din alte țări, precum Germania, Israel sau Statele Unite ale Americii. Cei mai mulți au învățat totul din mers, din propria experiență, iar cercetarea pieței au făcut-o pe cont propriu. Nu toți reușesc să ajungă la succes fiind autodidacți, dar nu este imposibil. Georgiana Bularcă, din Cluj, era studentă a Facuiltății de Litere, când a-nceput afacerea cu bijuterii hand-made încă din timpul facultății și a ajuns foarte repede la succes. În trei ani, magazinul ei online a ajuns la peste 1.000 de clienți în fiecare lună, iar creșterile vânzărilor au fost spectaculoase, de la un an la altul. În 2014 înregistra deja o cifră de afaceri de 44 000 lei, după ce a intrat efectiv pe piața hand-made în 2012, iar cifra a crescut în 2015 la aproximativ 220 000 de lei, ajungând în 2016 la circa 150.000 de euro. Georgiana spune că a-nceput afacerea dintr-o joacă, pornind cu un buget de numai 40 de lei și un blog. Cu site-ul n-am știut ce să fac, vreo doi ani. Am fost în plop, și plopul în aer. Nu știam ce este marketingul online. Aveam comenzi foarte rar, era doar în stadiul de hobby. În anul al treilea de facultate mi-am dat seama că trebuie să o iau într-o direcție. Așa am hotărât să înființez firma și să merg la o sesiune de târguri, prin țară”, spune Georgiana. Start-up-ul deja a ajuns la perfromanța de a avea angajați, formând o echipă completă astăzi, pentru că numărul clienților este în continuă creștere, iar jumătate din vânzări sunt comenzi ale clienților, care primesc și consultanță de la angajatele firmei.

 

Cei mai mulți tineri antreprenori care s-au lansat astfel în piața produselor hand-made s-au orientat singuri în dezvoltarea afacerii, pe modelul „văzând și făcând”. Dar cei care vor să încerce în continuare, pot apela și la cursuri de antreprenoriat, predate de profesioniști în marketing.

 

Dacă un start-up care intră pe piața gastronomiei, cu o rulotă fast-food, are nevoie de circa 20.000 de euro pentru investiție și pentru a obține toate autorizațiile necesare, conform legislației în vigoare, un business cu obiecte hand-made poate porni de la câteva sute de lei.

×