x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Piata muncii Cursuri de gramatică pentru corporații

Cursuri de gramatică pentru corporații

de Diana Scarlat    |    23 Noi 2016   •   20:15
Cursuri de gramatică pentru corporații
Sursa foto: Rawpixel/Getty Images/iStockphoto

Unul dintre cei mai apreciați head-hunteri din România, George Butunoiu, a lansat o provocare pentru corporații: cursuri intensive de gramatică, lingvistică, istoria limbii și semantică. Durata cursurilor este de doi ani, iar unii dintre corporatiști deja s-au arătat intersați de noua ofertă, unică pe piața românească. Ideea de la care s-a pornit a fost aceea de a contracara curentul actual care propune cursuri din ce în ce mai scurte și superficiale, tendința fiind chiar aceea de a se muta cursurile online. Specialoiștii în head-hunting arată că este foarte important contactul direct cu formatorul și cu ceilalți cursanți, precum și... temele pentru acasă. Astfel, cursurile includ și studiu individual, iar cerera de creștere a duratei a venit chiar din partea participanților la cursurile anterioare, de filosofie și muzică.

 

Corporatiștii pot alege cursuri universitare de cultură generală, de lungă durată, care se deosebesc de cele înscrise în tendințele actuale. „Avem cursuri de filosofie și de muzică pentru corporatiști, foarte aprofundate. Toate cursurile fundației Societatea Muzicală sunt făcute la nivelul la care se predau în facultate și chiar aduc lucruri în plus. Deosebirea este că sunt mai concentrate și predate într-un ritm mai alert. În rest, sunt exact ca cele care se predau în universități și susținute de profesori de la facultăți”, explică George Butunoiu. Corporatiștii participă la aceste cursuri câte două ore pe săptămână, de obicei sâmbăta, însă au obligația să citească înainte de fiecare întâlnire o bibliografie recomandată și să-și facă temele, de la o-ntâlnire la alta. Specialiștii în psiho-pedagogie arată că analiza gramaticală este foarte importantă pentru înțelegerea unor situații speciale, ca și cea stilistică. La fel de importantă este și filosofia, pentru oameni care ocupă unele poziții-cheie în marile corporații sau în structurile de apărare.

Importanța capacității de analiză

Deși pare banală, o astfel de educație este, de fapt, esențială pentru dezvoltarea companiilor, dar și a politicii de stat, pe termen mediu și lung. Lipsa unor deprinderi formate înainte de școala românească, precum analiza și sinteza, cauzează astăzi pagube însemnate, pe termen lung, în corporații, pentru că liderii nu mai au capacitatrea de a înțelege corect anumite situații și nici nu mai sunt capabili să analizeze și să găsească soluții. Perioada de criză economică, declanșată la finalul anului 2008, a făcut posibilă atât eliminarea din multe companii a celor mai importanți profesioniști, acolo unde s-a considerat că nimeni nu e de neînlocuit și că se poate face același lucru cu oameni mai slab pregătiți, dar plătiți mai prost. Strategii din domeniul resurselor umane au atras atenția companiilor încă de la început asupra dezastrului care va urma, după ce vor fi înlăturați profesioniștii, însă cei mai mulți factori de decizie au considerat că tăierea unor costuri cu salariile profesioniștilor vor scoate din criză companiile pe care le conduc. În zece ani s-a demonstrat că aceste strategii au fost greșite și au avut ca rezultat falimentul celor mai multe firme care au recurs la eliminarea profesioniștilor. În același timp s-au redus și costurile pentru formarea profesională continuă a angajaților și s-a bagatelizat nevoia de a face cursuri pentru personal. Acum s-a ajuns deja la nevoia de a lua totul de la zero, nevoie resimțită atât de cei aflați la conducerea corporațiilor, cât și la nivel individual.

Cerere foarte mare

Succesul acestei inițiative a fost deja înregistrat, încă de la lansarea primelor oferte. „Locurile pentru cursurile de muzică s-au ocupat imediat. Grupurile sunt de 12-15 cursanți. Inițial noi le-am conceput pentru un an, dar studenții care au terminat primul an de muzică au cerut să facă și anul al doilea. Apoi am introdus cursurile de filosofie și cea mai nouă ofertă este cursul de gramatică. Acesta va începe în luna ianuarie și se va desfășura pe două semestre, însă, de anul viitor, din septembrie, vom începe cursul de trei trimestre, pentru anul al doilea de studiu”, mai spune George Butunoiu. Firmele care și-au arătat imediat interesul pentru acest tip de pregătire au fost cabinetele de avocatură, firmele de asigurări și cele de produse farmaceutice, care au cumpărat pachete pentru un număr mai mare de angajați. Dar s-au înscris la cursuri și angajați din sectorul bugetar, în special procurori, secretari de stat, specialiști din MApN, care și-au plătit individual pregătirea. Prețul este de 1.600 de lei pe trimestru sau 4.000 de lei pe an.

Educație împotriva curentului

Ideea de a face altfel de cursuri pentru corporații le-a venit organizatorilor atunci când au observat că tendința generală, nu doar în România, ci în toată lumea, este de a comprima pregătirea profesională cât mai mult și de a muta totul online. „Sunt două tendințe mari pe piața cursurilor: să treacă foarte mult pe online și să se scurteze cât mai mult. Mi-am propus să mergem împotriva curentului. Nu vom face nimic online și vom face cursuri de doi ani”, explică reprezentantul fundației. În același timp cu noul curs de gramatică, fundația va lansa și un curs de sociologie și psihologie, cu aceeași durată de doi ani. Cursurile superficiale nu fac decât să-i bulverseze pe participanți, care ajung să creadă că știu foarte multe lucruri în anumite domenii, însă primesc, de fapt, o imagine distorsionată asupra respectivelor domenii și promovează în continuare informații eronate. Riscul este ca pe termen lung, în loc de creșterea nivelului de educație al corporatiștilor, să se obțină profesioniști foarte slab pregătiți, astfel încât firmele de head-hunting să nu mai poată găsi persoanele căutate de marile companii pentru anumite poziții foarte importante de conducere.

Punctul de plecare, atunci când am gândit această ofertă, a fost momentul când am văzut cursuri de trei minute. Nu în România, ci în Japonia. Timp de trei minute, cineva spune lucrurile esențiale despre lucrul respectiv, pentru că aceasta este tendința actuală. Cele mai multe cursuri sunt online. 

 

 

Corporatiștii învață, la nivel universitar, morfologie, sintaxă, fonetică, istorie a limbii, lingvistică comparată, stilistică și multe alte lucruri care le completează cultura generală.

 

Cursuri ca team-building, în trend, la marile corporații

Cele mai multe cursuri care se fac astăzi pentru angajații firmelor sunt de dezvoltare personală, coaching și leadership. Mai sunt cursuri de limbi străine sau de IT, social-media și SEO, în care companiile investesc, în speranța că rezultatele se vor contoriza în creșterile financiare pe termen mediun și lung. Un curs de două weekend-uri poate ajunge la prețul de 2.500 de euro de persoană, iar plata este făcută, de obicei, de către firme. Prețul mediu al unuji curs, care, de fapt, este un workshop de scurtă durată, este de 1.000 de euro. „Sunt cursuri în trend, văzute bine, care au la bază strategii bune de marketing. Cei care vând astfel de cursuri au un marketing foarte insistent și eficient, știu care sunt slăbiciunile consumatorilor. Nu există curs de MBA care să nu spună că după absolvire va crește salariul cu 75%. Dar cele mai multe astfel de cursuri sunt, de fapt, forme de teambuilding. Așa sunt și percepute de către angajații companiilor. Noi nu facem teambuilding-uri”, explică reprezentantul fundației Societatea Muzicală. Mai mult, în România s-a produs și o criză a MBA-ului, mai ales după 2008, când absolvenții acestor cursuri cu durata medie de șase luni și costuri medii de 15.000 de euro de persoană, au constatat că sunt respinși din start de către companii și chiar li se recomandă să elimine diplomele din CV, pentru a putea spera la un loc de muncă. De asemenea, moda MBA-urilor a făcut posibilă admiterea – contrar procedurilor – unor persoane care nu îndeplineau criteriile de selecție minim acceptate, anume activitate de cel puțin trei ani, ca manager de companie. Percepția eronată a ofertelor de pregătire profesională postuniversitară a bulversat atât angajații, cât și firmele de HR și head-hunting, dar pierderile cele mai importante au fost înregistrate, pe termen lung, de companii.

×