x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Piata muncii De ce sunt danezii cei mai fericiți angajați. Echilibru între muncă și familie

De ce sunt danezii cei mai fericiți angajați. Echilibru între muncă și familie

de Redacția Jurnalul    |    21 Ian 2025   •   13:45
De ce sunt danezii cei mai fericiți angajați. Echilibru între muncă și familie

Angajații danezi reușesc să echilibreze viața profesională cu cea personală. Acest lucru este posibil deoarece doar 1,1% dintre ei muncesc peste 50 de ore săptămânal, arată datele OCDE. Media globală este de 10,2%.

Meik Wiking, autorul cărții The Art of Danish Living (Arta de a trăi în Danemarca), consideră că țara sa natală este un exemplu extraordinar pentru alte țări în ceea ce privește politicile de muncă, notează dcnews.ro.

„Danezii sunt cu adevărat fericiți la locul de muncă. Peste 60% dintre danezi spun că ar continua să lucreze dacă ar câștiga la loterie și și-ar obține independența economică”, spune el pentru BBC.

Cum se realizează echilibrul între carieră și viață personală

Acesta conduce Institutul de Cercetare a Fericirii, un centru de studii danez care împărtășește mai multe politici care cela crearea unui echilibru între viața profesională și cea familială.

Printre acestea se numără dreptul la cel puțin 5 săptămâni de vacanță plătită pe an, pe lângă zilele de sărbătoare. Danemarca oferă și un concediu de maternitate și paternitate de șase luni.

El citează conceptul potrivit căruia șefii au încredere că angajații lor își vor face treaba bine. El aduce exemplul personalului de la parcul de distracții Tivoli Gardens din Copenhaga, unde urmează regula celor trei metri.

Ideea este că fiecare angajat este responsabil de tot ce se află pe un perimetrtu de trei metri în jurul său.

„Dacă vezi gunoi în raza ta de trei metri, îl aduni, iar dacă vezi un vizitator care caută ceva, te oprești și îl întrebi dacă îl poți ajuta”, explică Wiking.

El adaugă că atunci când personalul își asumă responsabilitatea pentru propriul spațiu, se simte capabil și apreciat, ceea ce contribuie la crearea unui sentiment sănătos în legătură cu locul lor de muncă.

Janine Leschke, profesoară la Departamentul de Management, Societate și Comunicare al Școlii de Afaceri din Copenhaga, afirmă că în Danemarca „nu există o cultură a muncii în care trebuie să fii prezent și disponibil toată ziua, toată noaptea, pentru a demonstra că lucrezi din greu tot timpul”.

În schimb, aceasta spune că flexibilitatea în timpul zilei de muncă le oferă angajaților posibiliaea de a-și lua copiii de la școală sau de la grădiniță.

Orele suplimentare de muncă, așa c um este în cultura americană, nu se potrivește cu echilibrul dintre viața profesională și cea personală. 

Samantha Saxby, expertă americană în resurse umane, afirmă că Danemarca are un echilibru atât de bun între muncă și viața personală deoarece țara „dă prioritate bunăstării colective”.

Aceasta este director de marketing la Asociația Națională de Resurse Umane din SUA și susține că companiile din țara sa și din alte părți ale lumii ar putea începe să urmeze exemplul Danemarcei și al altor țări nordice.

„Organizațiile progresiste introduc beneficii precum concediu plătit nelimitat, zile de sănătate mintală și programe de bunăstare, pentru a încuraja angajații să acorde prioritate îngrijirii de sine. Aceste măsuri nu doar reduc presiunea, dar demonstrează și că angajatorii apreciază bunăstarea generală a angajaților lor”, afirmă ea.

„Tot mai multe companii recunosc că angajații odihniți și echilibrați aduc idei noi, o mai bună capacitate de a rezolva problemele și un angajament mai mare. Angajații încep să se simtă îndreptățiți să își ia timpul necesar fără a sacrifica dezvoltarea carierei lor”, conchide Saxby, potrivit dcnews.ro.

×
Subiecte în articol: angajati fericire danemarca