A fi blogger, copywriter, webdesigner sau specialist în SEO, astăzi poate însemna şi în România o oportunitate pentru o activitate bine plătită, care nu este legată de birou, ci de performanţă, creativitate şi seriozitate. Se poate face fie pe cont propriu, prin contactul direct cu fiecare client, dar şi prin colaborare cu firme care se ocupă de promovarea online.
În toată lumea există din ce în ce mai multe oportunităţi oferite profesioniştilor care vor să lucreze de acasă, iar veniturile se ridică uneori peste salariile medii pe economie, în funcţie de performanţe. În România, anul 2015 a adus o dezvoltare nesperată a acestor domenii de activitate, după mulţi ani de inerţie şi reticenţă din partea clienţilor. Vinovaţi pentru respingerea din partea celor care plătesc pentru promovare au fost, în anii precedenţi, cei care s-au lăudat cu lucruri pe care au demonstrat ulterior că nu le pot face. Fie că au cerut bani mulţi sau puţini, unii dintre antreprenorii care s-au lansat în domeniul promovării pe internet au oferit servicii care-au lăsat de dorit şi au stricat piaţa. Dar au fost şi profesionişti care au adus rezultate bune, demonstrând că se poate face o bună campanie de promovare, mai ales pentru firmele mici, lucrând cu diverşi colaboratori care pot face performanţă. Un astfel de model de colaborare, prin contractarea unor lucrări exclusiv prin licitaţie pe internet, este site-ul internaţional freelancer.com, unde încă din 2010 au început să câştige contracte de peste 1.000 de euro lunar şi tineri talentaţi din România, în special pentru webdesign. Dar sunt şi români care s-au gândit să preia modelul şi să le ofere freelancerilor din ţara noastră oportunitatea de a lucra de oriunde, fără a se mai deplasa la birou. Adrian Ciorârlan, reprezentant al B2B Online European Sails, este unul dintre antreprenorii români care au adus pe piaţă o variantă autohtonă a freelancer.com, prin lucreazaonline.ro, relansat luna trecută.
După experienţa acumulată prin dezvoltarea unor magazine online şi a portalului seoclub.ro, a avut iniţiativa de a lansa un portal pentru freelancerii români şi crede în viitorul acestui domeniu. „În ultima perioadă merge din ce în ce mai bine. Din 2015 au înţeles şi clienţii că banii din promovarea online înseamnă o investiţie. Preţurile pentru o campanie diferă foarte mult de la un client la altul, în funcţie de obiectul de activitate al fiecăruia, de produsul promovat şi de domeniul respectiv din piaţă. Noi propunem campanii pe contracte de trei luni, cu posibilitate de prelungire, şi oferim garanţia că promovarea îl va aduce pe client pe prima pagină în căutările din motoarele de căutare pe internet”, explică Adrian. Bloggerii care colaborează cu firma de publicitate online pot ajunge la câştiguri de 1.000-1.500 de euro lunar. Dar asta înseamnă să fie profesionişti şi să aibă deja un blog citit de public, performant pentru a susţine materiale publicitare pentru clienţi.
„Un articol pe blog poate fi plătit cu 1.000 de euro, dacă respectivul blog este de top. Noi îi sfătuim, însă, pe clienţi să fie atenţi la ceea ce aleg, pentru că vizibilitatea blogului nu este întotdeauna singurul lucru care trebuie luat în seamă pentru a promova un anumit produs sau serviciu. Pentru a ne ajuta clienţii, le oferim şi consultanţă”, explică Adrian Ciorârlan.
Anul 2016 este privit cu încredere atât de antreprenorii din domeniul promovării online, cât şi de colaboratorii firmelor care deja şi-au format o reţea de clienţi şi fac oferte pentru diverse lucrări. „Este mult mai bine decât în anii anteriori, pentru că avem o diversitate de obiecte de activitate, iar internetul a început să ofere între 35-50% din promovare, iar aici mă refer la firmele mari, care nu se promovează doar pe internet. Tendinţa este de creştere. Totuşi, oamenii nu sunt încă educaţi suficient pentru a înţelege cum funcţionează acest domeniu”, explică şi Bogdan Dumitrache, consultant SEO primenet.ro şi seo-factory.ro.
Cât se câștigă online
Un contract de publicitate online poate costa între 100 şi 5.000 de euro lunar, în funcţie de client, de produs, de conţinutul campaniei şi de numărul de colaboratori care lucrează pentru un contract. Un copywriter poate câştiga între 1,5 euro/100 de cuvinte pentru texte simple, ajungând până la 1.000 de euro pe un singur text de promovare, dacă este şi blogger cunoscut, iar piaţa deja îl percepe ca pe un nume important în domeniu.
Sunt diferenţe foarte mari între clienţi. Firmele mari, care au avut contact cu firmele de publicitate şi, implicit, cu preţurile din piaţă, înţeleg de ce trebuie să investească în promovare. Cu cât este concurenţa mai mare, preţurile cresc.
Bogdan Dumitrache, consultant SEO primenet.ro şi seo-factory.ro
n SEO (Search Engine Optimization) sau Optimizare pentru motoare de căutare presupune un proces de perfecţionare sau favorizare a vizibilităţii unei pagini web sau a unui site în cadrul ordonării rezultatelor căutării în lista făcută de motorul de căutare. SEO este o subcategorie a marketingului online SEM, practică apărută în anul 1990, dar introdusă relativ recent în România.
n SEO este încă un domeniu foarte nou pentru România. „Motoarele de căutare schimbă regula jocului de la o lună la alta. Noi respectăm nişte reguli date de aceste motoare de căutare, pentru a poziţiona site-urile cât mai bine, dar dacă se schimbă anumiţi algoritmi, se schimbă şi poziţia respectivei pagini în motoarele de căutare şi trebuie să luăm totul de la început, pe noile coordonate”, spune Adrian Ciorârlan, B2B Online European Sails.
n SEO se împarte în două componente esenţiale: offpage şi onpage. Motoarele de căutare au început să pună foarte mare accent pe partea de optimizare offpage.