Se reiau angajările de bugetari, după ce în ultimii şase ani au fost oprite sau au fost făcute numeroase disponibilizări. Câteva mii de salariați ar putea intra în sistemul public, în următorul an, la cei aproape 1,185 de milioane. Numprul lor este mai mic cu aproximativ 215.000 de persoane decât în urmă cu șapte ani, în plin boom economic.
Citeşte şi Multe locuri de muncă în call-center şi suport IT
Gabriel Sincu, Executive Director al departamentului Tax Advisory Services de la compania de consultanţă EY România, a lucrat prima dată ca inspector fiscal debutant în Direcţia de Control Fiscal a ANAF-ului (august 1997 - mai 1999), pentru că nu şi-a găsit un job la o firmă, după ce tocmai absolvise ASE Bucureşti (contabilitate şi finanţe).
Citeşte şi Angajările revin la nivelul din 2008
„De primul an îmi amintesc cu plăcere: a fost clădită o echipă de oameni tineri condusă de un profesionist cu experiență, care încerca să iasă din tiparul funcționarului public. Eram tineri, dornici de afirmare și încercam să ne facem meseria cât mai bine, chiar dacă salariile erau cum erau”, povesteşte Sincu. Ei puteau câștiga mai mult dintr-un fond de premiere care se constituia din sumele atrase suplimentar la bugetul de stat, ceea ce îi motiva și genera o concurență sănătoasă. Mediul de lucru s-a schimbat brusc, când directoarea departamentului și-a continuat cariera în altă parte.
Citeşte şi Locuri de muncă la Lidl, cu salarii nete de la 1.400 la 4.000 lei
„Noi am rămas <
Anunțuri pe site
În curând, aproximativ 1.000 de persoane își vor putea testa limitele și cunoștințele și vor căpăta propria experiență în acest sistem. Fiscul a anunţat că atâtea persoane ar urma să angajeze, ca urmare a reorganizării, ceea ce îi va mări semnificativ echipa de inspectori care acum numără aproximativ 25.000 de persoane. Cei care vor să se angajaze pe aceste locuri trebuie să fi absolvit ştiinţele economice şi să dea un test, pe baza unei bibliografii, prin care să arate că știu mai multe legi. Recrutările pentru Fisc sunt anunţate pe pagina de internet a instituţiei, www.anaf.ro.
Numărul de polițiști și de jandarmi va crește cu circa 10%
Ministerul de Interne a aprobat, în septembrie, angajarea a încă 6.400 de persoane în Poliţie şi Jandarmerie, deoarece s-a anunțat că România va primi câteva mii de refugiaţi în următoarele luni. Instituția nu a precizat condiţiile de angajare, dar, de regulă, acești salariați nu trebuie să aibă antecedente penale, iar agenţi pot fi doar cei care au urmat Academia de Poliţie.
Se câştigă rar 3.500 de lei
Condițiile de lucru (spații strâmpte și neîngrijite, program fix și mai devreme decât restul angajaților) şi salariul mic, invers proporțional față de responsabilități, îi sperie cel mai mult pe cei care ar dori să devină “bugetari”. Totuşi, la începători (cel mult doi ani de experiență), diferențele nu sunt mari între sistemul public și cel privat.
Citeşte şi Concurs pentru ocuparea a 85 de locuri de muncă în Germania
„Sunt industrii unde un inginer debutant sau stagiar este plătit nu cu mult peste salariul minim pe economie. După perioada trei-cinci ani, diferența vine din viteza cu care veniturile cresc în mediul privat față de cel public. Un salariu brut de 3.500 de lei este mult mai greu regăsit în mediul public, la persoane chiar cu șapte-opt ani de experiență, dar mai ușor de obținut în mediul privat, unde fondurile salariale sunt construite pe alte criterii”, ne-a spus Cristian Seidler, Business Unit Manager la firma Wyser, parte a grupului de servicii de resurse umane Gi Group.
Citeşte şi Locuri de muncă la eMag. Lista posturilor disponibile
În aceste condiții, plus birocrația excesivă, nu este de mirare că salariaților de la stat le scade repede motivația, nu mai performează și sunt acceptați greu în mediul privat. Astfel, dacă un funcționar doreşte să câștige mai mult și să lucreze la o firmă, va avea nevoie de sprijinul angajatorului.
Citeşte şi Locuri de muncă pe vase de croazieră. Salarii de mii de dolari și pentru cei fără experiență
„În funcție de rol și de nevoia businessului, angajatorul își poate asuma o perioadă de integrare mai mare și o investiție în formarea noului venit. La nivel de competențe, principalele zone de îmbunătățire vor fi: adaptabilitatea, organizarea - gestionarea unor proiecte cu termene limită și relaționarea cu clienții, externi sau interni”, ne-a precizat Eugenia Dabu, managerul de recrutare al companiei de resurse umane Lugera.
O experiență benefică medicilor
Pentru profesiile care presupun o relaționare cu instituțiile statului (consultant fonduri europene, funcții din domeniul financiar, proiectare de sisteme educaționale, asigurători), este mai bine ca un angajat să lucreze întâi în sistemul public, apoi în cel privat, întrucât poate înțelege mai bine sistemul, susține Cristian Seidler, de la Wyser.
Citeşte şi Locuri de muncă la Vodafone. Joburi și pentru absolvenții de liceu
„Sunt profesii în care experiența anterioară în sistemul bugetar este de dorit: medici, asistente, profesori etc. Sistemul bugetar prezintă avantajul de a forma oameni care pot lucra ușor într-un sistem procedurat. Datorită procesului de integrare europeană s-a dezvoltat o masă de tineri cu o viziune modernă, deschisă, axată pe valori, astfel că anumite instituții publice pot fi considerate adevărate școli de dezvoltare profesională”, a precizat Seidler. La noi sunt 5 medici la 2.000 de locuitori, sub media europeană de 7, potrivit datelor OCDE.
În scădere
Bugetarii reprezintă un sfert dintre salariați, în prezent, faţă de 30%, în 2008, ultimul an de boom economic. “În ciuda unei percepții negative, în entitățile de stat numărul oamenilor valoroși este net superior celor care n-ar trebui să fie acolo. Iar un om valoros se poate adapta oricăror schimbări, precum unei treceri în mediul privat, indiferent de domeniul în care activează. Desigur, nu e ușor, dar pentru cine vrea să realizeze ceva în viață, ce e greu e și frumos”, Gabriel Sincu, Executive Director, Tax Advisory Services, EY România.