x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Calendar Hoaţa de modele

Hoaţa de modele

19 Aug 2007   •   00:00
Hoaţa de modele

Spionajul artistic s-a dezvoltat intr-atăt incăt studiourile cinematografice americane sau marile teatre europene care investesc sume importante in montarea unei piese prepară această piesă, odată aleasă, in acelaş secret cu care inconjoară statele majore planurile lor de război.

Ilustraţiunea Romănă, 26 august 1936

Spionajul artistic s-a dezvoltat intr-atăt incăt studiourile cinematografice americane sau marile teatre europene care investesc sume importante in montarea unei piese prepară această piesă, odată aleasă, in acelaş secret cu care inconjoară statele majore planurile lor de război.

Â

Răndurile de mai sus apăreau in Ilustraţiunea Romănă de acum mulţi ani. Combinate cu răndurile ce urmează, demonstrează că, intre timp, nu s-a schimbat mare lucru!

Spionajul industrial a fost egalat in multe ţări cu spionajul militar şi pedepsit ca atare, cu osănde mergănd pănă la pierderea capului. In sfărşit, spionajul de mode este groaza marilor creatori parizieni. Contra lui e mai geu de luptat pentru că toţi agenţii sunt femei. Iar femeile sunt adevărate "stele" pe tărămul spionajului de mode. Dovadă cariera fantastică a Clairei Vervier - un geniu al memoriei optice.

Claire a invăţat să deseneze şi să picteze din copilărie. După absolvirea claselor primare, tatăl său, poştaşul Charles Vervier, a dat-o să inveţe croitoria. A făcut astfel cea mai bună alegere din viaţa lui. Croitoria era domeniul in care Claire işi dovedea talentul.

Dar după aceşti doi ani - cănd cariera incepută atăt de glorios ar fi trebuit să ia un nou avănt - Claire Vervier a cunoscut cea mai grea lovitură a soartei. O indoială şi o nesiguranţă grozavă a inceput să o cuprindă incetul cu incetul, a inceput să nu se mai simtă sigură pe talentul şi pe puterea ei creatoare, pănă cănd intr-o zi şi-a dat seama limpede că nu mai poate aduce nimic nou. Izvorul abundent al ideilor minunate secase cu desăvărşire.

Â

Un altul ar fi aruncat armele şi s-ar fi sinucis. Claire Vervier avea incă o rezervă de energie, iar dacă-i pierise talentul creator rămăsese cu o memorie optică excelentă. Spre a nu cădea definitiv la fund, a inceput să exploateze aceste două calităţi. Din ziua cănd a luat această hotărăre a devenit spioană de mode. Primită cu dragoste şi admiraţie in toate casele de modă, Claire Vervier a profitat de ocazie spre a spiona şi copia cele mai bune modele ale rivalelor sale. Nimeni nu se sfia să-i arate tot ce avea mai bun in colecţie, piesele cele mai preţioase, rochiile cele mai complicate. Era dar ştiut că geniul clocotitor al acestei tinere nu avea nevoie de imprumuturi şi de furtişaguri ca să creeze.

Dar nimeni nu ştia tragedia Clairei Vervier şi nimănui nu i-ar fi trecut prin gănd că "marea Claire" nu era intr-o simplă vizită de prietenie, ci venise cu scopul precis de a ochi căteva modele interesante spre a le copia apoi, puţin modificate, pentru patroana ei.

Claire rămăsese incă stăpănă pe o uimitoare memorie optică. Ceva văzut o singură dată, din fugă, i se intipărea adănc in retină şi putea fi reprodus din memorie cu cele mai mici amănunte.

Â

Mulţumită acestui dar, spioana a putut culege multă vreme, din marile case de mode ale Parisului, modele interesante. Patroanele acestor case vedeau modelele lor imitate, au inceput să bănuiască de la un timp pe Claire, dar n-au prins-o niciodată asupra faptului: nici aparat fotografic, nici hărtie şi creion. Cine putea să le spună că in loc de placă fotografică sau de bloc de desen Claire avea retina minunată a ochiului ei. In sfărşit, cănd scandalul a izbucnit şi afacerea a ajuns inaintea tribunalelor, judecătorii au văzut in toată afacerea o răzbunare a concurentelor geloase pe o mare creatoare. Cănd au cerut acuzării să prezinte corpurile delicte sau cele mai slabe dovezi de spionaj, acuzarea a plecat capul: asemenea piese nu existau. De aceea tribunalul a pronunţat achitarea.

Dar toate au un sfărşit. Cucerit de graţia acestei tinere franţuzoaice, un american, marele industriaş James E. Lynd, a luat-o in căsătorie. Iar in clipa cănd a debarcat pe pămăntul Americii, copleşită de secretul pe care-l ascundea, Claire a făcut ziariştilor declaraţiile senzaţionale pe care le-am reprodus şi noi.

Â

,,In adevăr, la şaisprezece ani, fetiţa aceasta avea atătea idei ingenioase, proaspete, atrăgătoare, incăt patroana ei s-a imbogăţit punăndu-le in practică. Cu creionul in mănă, cu un bloc de desen dinainte, Claire modela cele mai extravagante, cele mai originale sau cele mai "şic" rochii pe care le-au văzut vreodată clientele salonului de modă al patroanei sale. In scurtă vreme, o rochie, o capă, un costum sau o "grande robe" a la Vervier devenise visul bogătaşelor pariziene. Numai in doi ani, Claire s-a făcut cunoscută şi renumită in cele mai pretenţioase cercuri artistice."

Ilustraţiunea Romănă, 26 august 1936

×
Subiecte în articol: calendarul vremurilor claire vervier