Preluat in 1999 de grupul olandez Damen, santierul naval din Galati produce anual peste 30 de nave maritime. Intinsa pe 39 de hectare, "uzina" da de mancare la 10.000 de galateni, salariul minim fiind de 150 de euro.
Imaginea Galatiului se confunda de multe ori cu cea a Sidex-ului. Totusi, la revitalizarea orasului de la Dunare, cea mai mare contributie a avut-o santierul naval, care din 1999 a fost preluat de grupul olandez Damen, unul dintre cele mai cunoscute brand-uri din industria navala mondiala. ISTORIC. Santierul galatean a luat fiinta in 1893, atunci cand un localnic, pe nume Fernic, a cumparat arsenalul flotei si Uzina de Mecanica Navala, incepand constructia de vase. Mai tarziu, in timpul celor doua razboaie, a fost punct strategic, iar in perioada interbelica a fost locul in care s-au construit doua submarine. Comandate de nemti, ele au ajuns pana la urma pe mana rusilor. La Galati nu s-au produs doar nave. Componentele podului pe care se trece acum Dunarea la Cernavoda au fost construite aici. In 1974, regimul comunist a facut o investitie uriasa in industria de constructii de nave din Romania, astfel ca in santierul naval ajungea sa se gaseasca orice. Pentru a se autogospodari exista chiar si o ferma de animale. Din acel moment si pana in 1989, numai 80% din productie mergea la export. POMANA. Revolutia i-a lasat pe galatenii cu 32 de nave nevandute, astfel ca oamenii din conducerea societatii au cautat solutii sa scape de ambarcatiunile care au ramas fara stapan dupa caderea regimului comunist. "Stocul" a fost lichidat abia in 2000, dar pana atunci Damen venise deja la Galati, in 1995, comandand cateva corpuri de nave. De fapt, aceasta este metoda prin care patronul grupului, Kommer Damen, isi da seama daca merita sau nu sa investeasca intr-un loc. Observand ca in paralel s-au facut armari si la cele 32 de nave ramase de la Revolutie, investitorul a decis sa preia actiunile societatii, lucru care s-a produs in 1999. Desi a dorit sa detina 100% din actiuni, in acest moment, Damen n-a ajuns sa detina decat 99%, si asta din cauza unor "cuponari" care nu sunt de gasit nici in ziua de azi. PRODUCTIVITATE.
Pe platforma se munceste la toate mainile |
Citește pe Antena3.ro
DIVERSITATE. Damen
executa
la Galati aproape orice fel de
ambarcatiune |
"Salariul minim la Damen Shipyards Galati este de 150 de euro. Cei mai multi angajati au sporuri care le ridica venitul. In plus, conditiile de lucru sunt foarte bune, pentru ca proprietarul a investit foarte mult" METODA
"In santierul naval lucreaza 10.000 de oameni, dar numai 3.100 sunt angajati la Damen Shipyards Galati. Restul sunt de la subcontractanti" - Octavian Manolescu, PR Damen Shipyards Galati
LINISTE
|
Cand Damen a preluat controlul la Galati, sindicatul a cerut conducerii salarii ca in Olanda. Patronatul a fost de acord, dar doar daca si romanii muncesc la fel ca olandezii. Un grup de sindicalisti a vizitat unul dintre cel 35 de santiere navale detinute de Damen in lume. Sindicatul a constatat ca in Romania nu se poate lucra la fel. Ca un fapt divers, in Olanda, fiecare muncitor, dupa ce isi termina treaba intr-un loc, nu pleaca in alta parte pana nu face curat in urma sa. Un alt moment inedit a fost atunci cand un reprezentant Damen a cerut inventarul societatii galatene. Olandezul s-a luat cu mainile de cap atunci cand a vazut ca in acte sunt trecute pana si linguritele si cestile de cafea. Acum, la Damen Shipyards Galati, toate bunurile sub100 de dolari sunt considerate consumabile si nu sunt trecute in inventar.
|
CROAZIERA JURNALUL - ANTENA 1
| |
|