Orasul unde Ceausescu isi construia vasele de croaziera si locul de bastina al unui alt presedinte, Ion Iliescu, este acum un pol al saraciei. In targusorul de provincie se construiesc si acum iahturi de lux pentru clientii bogati din Europa.
Oltenita este recunoscuta in toata lumea pentru vasele ce iau nastere aici. Pornita in prima jumatatea a secolului trecut, traditia a fost purtata ani la rand in perioada comunista. Dupa Revolutie, lucrurile s-au schimbat. Acum se produc doar ambarcatiuni de lux, la o societate independenta de fostul santier naval, transformat acum doar intr-o amintire. Toata povestea a inceput in 1944, atunci cand s-a infiintat un atelier folosit de pescari pentru reparatul barcilor. Anul oficial este insa 1946, atunci cand a venit prima comanda externa. Venirea comunistilor la putere a accelerat dezvoltarea santierului naval. In anii â80, mai bine de 5.000 de suflete lucrau aici, SNO, prescurtarea de la santierul naval Oltenita, fiind considerat plamanul zonei.
|
EXPLICATIE"Patronul nostru, Karel Boersma, a umblat un pic pana sa ne gaseasca pe noi la Oltenita. A mers prin toate porturile aflate pe malul Dunarii, de la Drobeta Turnu-Severin incoace. Avantajul nostru este ca ne aflam foarte aproape de Bucuresti, la numai o ora de mers cu masina. Atunci cand a ales Oltenita, patronul a tinut cont si de faptul ca aici s-au construit navele lui Ceausescu" Stefan Negoita, administrator Stentor Maritime |
Navol domina Oltenita
Atat de tare si-a pus amprenta santierul naval asupra orasului incat si astazi, la 15 ani de la eliberarea de sub regimul comunist, Navol, noua denumire a societatii, troneaza peste cateva obiective importante din oras. Unica sala de spectacole se afla la Clubul Navol, cladire ce domina centrul Oltenitei. Nici stadionul nu a scapat. Se numeste tot Navol, la fel ca echipa de fotbal ce activeaza in Divizia C. Candva, in liga a doua o fotbalului romanesc, Oltenita este acum pe punctul de a muri. Nimeni nu pare tentat sa investeasca in sportul rege. Echipa locala se poate lauda cu o performanta unica. Este singura formatie de seniori din Romania care nu a fost invinsa intr-un meci oficial de Dinamo Bucuresti. In 1973, in cadrul optimilor de finala ale Cupei Romaniei, SN Oltenita invingea pe Dinamo cu 1-0. "Aveam echipa, nu ca astia de acum, care dau o pasa cu exteriorul si se cred fotbalisti", spune Gigi Campeanu, una dintre cele mai legendare figuri ale Oltenitei.
Datorii peste datorii
De situatia critica in care se afla SC Navol SA e ingrijorat si primarul Oltenitei, Costinel Milescu. "Este singurul santier naval din Romania, aflat pe malul Dunarii, care nu produce in clipa de fata absolut nimic. Oamenii stau acasa, in somaj tehnic. Am incercat sa stam de vorba cu cei care conduc acum societatea, dar este imposibil. In clipa de fata au o datorie numai fata de noi de circa 10 miliarde de lei. Li s-a oferit o sansa mare anul trecut, cand s-a dat o hotarare de «sus», prin care li s-a sters o datorie de 100 de miliarde", spune primarul. Navol ramane totusi simbolul Oltenitei, la fel ca fostul presedinte Ion Iliescu. Chiar daca injurat de oamenii de rand, Milescu spune ca fostul sef al statului a ajutat Oltenita. "Trebuia sa primim vreo 14 miliarde de lei, banii intarziau sa apara, dar Ion Iliescu ne-a spri jinit si acea suma a intrat in conturile noastre. Ne-a ajutat", recunoaste primarul, care nu face parte din tabara PSD.