Cel mai cunoscut tren din Romania este personalul Oltenita - Bucuresti. Nu traverseaza muntii, nu ajunge pe malul marii, nu merge nici pe sub pamant, dar a devenit celebru din cauza numarului urias de blatisti si a conditiilor inumane de calatorit.
Chiar daca vedeta cailor ferate pare a fi "Sageata albastra", cel mai cunoscut tren din Romania este personalul Oltenita - Bucuresti. Nu traverseaza muntii, nu ajunge pe malul marii, nu merge nici pe sub pamant, dar a devenit celebru din cauza numarului urias de blatisti si a conditiilor inumane de calatorit. Iliescu, Dunare, peste, canal, santier naval. Cam astea sunt lucrurile care ii vin in minte oricarui roman atunci cand aude de Oltenita. Un alt reper pentru urbea natala a fostului presedinte este si trenul personal care face legatura cu Capitala. O calatorie dureaza mai bine de doua ceasuri si se desfasoara pe un taram al groazei, de unde risti sa ajungi direct la spital daca deranjezi pe cineva mai iute la manie sau care crede ca toate relele de pe fata Pamantului sunt indreptate impotriva sa. REZERVAT. Prima garnitura porneste la drum din Oltenita. Este personalul 8061. Olteniteanul cel sarac porneste cu noaptea in cap spre gara, nu inainte sa isi arunce in traista cateva rosii, o bucata de paine si o cutie de pateu. Daca nu e post. Trenul pleaca la 3:45. Cu o jumatate de ora inainte, cateva siluete pot fi zarite pe strazile orasului. Se indreapta timid spre gara. Vorbesc in soapta, dar nu pentru ca i-ar putea trezi din somn pe semenii lor. Motivul este cu totul altul. Cei care apeleaza la acest tren sunt oameni cu adevarat saraci, imbracati modest, care muncesc la periferia Capitalei pe salarii ridicole. Oltenita este un oras mic, in care mai mult se barfeste decat se munceste. Cine merge cu acest tren, chiar daca o face pentru a-si castiga painea, este privit cu dispret pana si de cei care nu fac nimic toata ziua. Sunt acei "pierde vara", care au ca unica ocupatie spartul semintelor in centrul orasului. Este atat de multa liniste inainte de plecarea trenului, incat a-i putea sa te opresti cateva clipe sa asculti sunetul pasilor. E ca un step. Numai ca artistii sunt niste salahori cu carca, iar asfaltul negru, care ziua se inmoaie ca o ciocolata uitata la soare, ia locul scenei. PREAMBUL. Cand ajungi la gara te intampina zgomotul locomotivei. Cateva becuri palpaie plictisite. Daca nu esti obisnuit cu ruta asta si nu stii care sunt obiceiurile locului, incepi sa cauti casa de bilete. O gasesti in sala de asteptare. Intri, dar e pustiu. Ajungi la casa si te bucuri ca nu e nimeni inaintea ta. Dar nu e nici casierita, care casca gura pe afara. Se arata foarte mirata cand vede ca cineva vrea bilet. E chiar un pic deranjata de acest lucru, dar isi face meseria. DEZORDINE. Iti iei bucata de carton pentru care platesti aproape 50.000 de lei vechi si te duci spre tren. Pe bilet nu scrie vagonul sau locul, asa ca esti liber sa stai unde vrei. Tot trenul e al tau. Numai in locomotiva nu e voie, in rest poti sa faci orice. Te gandesti sa urci cam pe la mijlocul trenului. Cum ai pus piciorul pe scara, te izbeste un miros insuportabil. Imediat arunci o injuratura. Esti auzit de un batranel vestejit, care te ia in primire. "Ce, nepoate, ai dat de greu? Nu iti place cum miroase? Asta e mirosul CFR-ului", spune in treacat, dupa care loveste cu piciorul usa compartimentului. Merge mai departe prin tren, in cautarea unui loc de dormit.Citește pe Antena3.ro
USURARE. Grup de calatori bucurosi ca au scapat teferi din trenul groazei |
|
BUCURIE"Manca-ti-as ochisorii astia ai tai de baiat frumos ce iesti! Mereu, cand te vad pe tine dimineata, imi merge bine la piata. Vand tot ce aduc in papornite. Si aduc, nu ma joc cu marfa. Sa-mi dai mie sapca asta a ta, sa i-o dau luâ blandarauâ ala al meu cand o veni din Spania, sa se creada mecanic pe locomotiva. Ca tare bine o duc astia ca mata" precupeata incantata de intalnirea cu "nasuâ CEARTA"E, ho, ma, disperatule, urli de scoli lumea asta care doarme. Parca esti d-ala nebunuâ. Ca asa faci in fiecare dimineata. Parca nu stii cum merg trebile pe aici. Taci o data, ca ai o gura cat zece. Vino aici si stai jos, ca ti-am gasit loc la geam, sa vezi rasarituâ. Sa nu zici ca nu iti place. Mai faci si mutre acuâ, ca ma zbat sa fie bine" o calatoare ce-si dojeneste sotul SFAT"Ce, nepoate, ai dat de greu? Nu iti place cum miroase? Asta e mirosul CFR-ului. Parca nu stii cum este. Zici ca ai coborat de la palat. Nu vezi lumea ca nu stie care pe unde sa stea. Ce sa facem daca asta ne duce si ne aduce. Ca te uiti pe geam sau dormi tot aia e. Trenul isi face treaba, te plimba pe unde ti-i drumul. Si mai mergi si cu nasuâ. Nici nu te doare capul de bilet. Cica miroase urat... auzi la el, parca nu a mai fost cu trenul in viata lui" un navetist indarjit |
FINAL
|
La sosirea in Gara Titan Sud, fosta 23 August, aflata langa Uzina Republica, undeva in spatele supermarketului Cora, trenul seamana cu un alergator de maraton, care este in stare sa isi dea si ultima suflare pentru a trece linia de sosire. Primii care coboara dau fuga in gura de metrou Republica, altii sar in tramvaie. Parca ar evada. Nu toata lumea se grabeste. Mai sunt si unii care asteapta sa coboare in voie. Ultimii care coboara din vagoane sunt cativa batranei. Merg in vizita la urmasii lor bucuresteni si au pe umeri genti cu legume si fructe. Se misca greoi, la fel ca trenul, dar sunt fericiti ca au ajuns la destinatie fara ca vreun derbedeu de pe ruta asta sa le umble prin bagaje. Pentru ei, asta este victoria finala.
|
Alternativa
Cei 80 de kilometri de cale ferata care despart Oltenita de Bucuresti sunt strabatuti zilnic de patru garnituri de tren. Doua pleaca din orasul de la Dunare, iar celelalte merg in sens invers. Distanta nu este chiar mare, dar personalul este nevoit sa mearga cu o viteza redusa din cauza terasamentului foarte prost pe care se afla sina de cale ferata. In vremurile sale bune, adica pe vremea lui Ceausescu, acest tren strabatea distanta dintre Oltenita si Bucuresti intr-o ora si jumatate, iar numarul oltenitenilor care apelau la acest mijloc de transport era de zece ori mai mare decat acum. In clipa de fata, singurul avantaj al acestui personal il reprezinta ora foarte matinala la care ajunge la destinatie, lucru care le permite calatorilor sa nu intarzie la locul de munca. Pentru a ajunge in Capitala, locuitorii din Oltenita se folosesc insa de microbuzele care circula din sfert in sfert de ora in ambele sensuri. Pretul unei calatorii este de 70 de mii de lei vechi, iar distanta este strabatuta in circa 60-70 de minute. Nici pe asfalt lucrurile nu stau insa exact asa cum ar trebui. Desi capacitatea unui microbuz este de 20 de locuri, numarul celor care calatoresc intr-un asemenea autovehicul este uneori chiar dublu. In plus de asta, biletele de calatorie nu se impart decat la cererea calatorilor.
Bancul fara haz
In urma cu vreo zece ani, la unul din liceele din Oltenita a ajuns profesor un tanar de prin partile Olteniei. Acesta stia ca intre un extemporal si o nota de doi sa mai faca si cate o gluma pe seama elevilor neastamparati. La una dintre orele sale, unul dintre scolari, scos la tabla, i-a oferit cateva raspunsuri anapoda, care l-au pus serios pe ganduri pe profesor. Cum elevul nu era pregatit si risca sa ramana corigent, i s-a mai oferit o sansa. "Ma, tu nu esti prost deloc, dar ti-e lene sa inveti. Iti pun o intrebare care nu are nici o legatura cu materia noastra. Daca stii sa raspunzi la ea iti dau nota de trecerea", a fost alternativa profesorului. Elevul, foarte incantat ca i se mai acorda o sansa, a acceptat fara sa clipeasca. "Ma, daca te duci acum la gara, care este primul lucru pe care il faci?", a fost intrebarea. Fara sa clipeasca, invatacelul a spus razand cu gura pana la urechi: "Ma urc in tren". Profesorul a inceput sa rada singur, fara ca nimeni sa isi dea seama de ce. Elevul a ramas corigent, iar vara, cand a venit la examen, dupa ce si-a terminat lucrarea, l-a intrebat pe profesor: "Toata vacanta m-am gandit la intrebarea pe care mi-ati pus-o la ultima ora si nu mi-am dat seama de ce ati ras asa de tare. Puteti sa imi spuneti acum?". Replica a venit pe un ton nervos: "Bai, baiatule, cand te duci la gara primul lucru pe care il faci este sa iti cumperi bilet!". Pe un ton timid, elevul i-a oferit raspunsul. "Domn profesor, la noi la Oltenita se merge cu nasul. De ce sa imi iau bilet? M-ati lasat corigent degeaba."