x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Alcoolul, problema din si de pe sticla

Alcoolul, problema din si de pe sticla

18 Sep 2004   •   00:00

Romania a intrat in randul tarilor europene o data cu Decizia 123, care reglementeaza publicitatea la alcool. Ralu Filip, presedintele CAN, spune ca, pana in 2007, cel mai tarziu, va fi interzis acest tip de reclama, asa cum se face in multe alte tari.

CRISTINA OLOGEANU

Cele mai recente studii privind consumul de bauturi spirtoase in tarile europene plaseaza Romania printre primele trei locuri. O pozitie deloc dezirabila. In schimb, in alte tari, cele mai consumate bauturi sunt cele cu mult mai putine grade. Si statisticile realizate pe teritoriul tarii noastre au indicat ca tot mai multi minori incep sa consume bauturi spirtoase inca din scoala generala. Tocmai de aceea Consiliul National al Audiovizualului a decis sa nu stea cu mainile in san si a emis Decizia 123/2003 privind publicitatea si teleshoppingul. "Noi am vazut aceasta decize ca o masura de protectie in primul rand a minorilor, dar si a intregii societati. Consecintele consumului de alcool nu sunt deloc de ignorat. Se ajunge la cresterea numarului infractiunilor, accidentelor, batailor si asa mai departe", argumenteaza Ralu Filip, presedintele CNA.

MODEL. Si pentru ca au fost altii inaintea noastra care au lamurit problema, a trebuit sa luam de la ei ce a fost mai bun in aceasta privinta. Drept urmare, cand au elaborat Decizia 123/2003, cei de la CNA s-au inspirat dupa modele oferite de tari precum Franta, Italia, Spania, Germania, Polonia, Suedia. Iar daca gurile rele spun ca prevederile CNA sunt exagerate ori prea restrictive, lucrurile nu stau chiar asa. Cea mai severa legislatie in materie de publicitate la alcool exista in Franta, unde este absolut interzisa reclama la bauturile alcoolice care depasesc 1,6 grade. Tot aici, transmisiunile sportive la care participa reprezentanti francezi, dar se desfasoara in alte tari, sunt total interzise daca apar bannere ce fac reclama la bautura. In Polonia si Suedia nu se difuzeaza reclame la alcool. Sunt insa si tari care permit difuzarea de spoturi publicitare la alcool de la orele 19:00 ori de la 20:00, spre deosebire de Romania, unde nu se da reclama la bauturi pana la ora 22:00.

REZULTATE. La cateva luni dupa intrarea in vigoare a Deciziei 123/2003, CNA a facut o cercetare din care a reiesit ca 87% dintre romanii intervievati au considerat ca fiind binevenita restrictionarea reclamei la alcool. Dar chiar si cu aceste reglementari exista producatori care dau unda verde unor spoturi cu substrat. Cel mai recent caz este cel al coniacului Unirea (sau, popular numit, cazul "Dorele, ne mai tii mult, ma?"). In sedinta publica din data de 19 august 2004, CNA a decis sa solicite posturilor de televiziune sa inceteze difuzarea spoturilor publicitare pentru aceasta bautura pentru ca incalca prevederile Art. 29 lit. e din Legea audiovizualului nr. 504/2002 ("Publicitatea, inclusiv publicitatea promotionala si teleshopping-ul, nu trebuie sa stimuleze comportamente daunatoare sanatatii sau sigurantei populatiei") si Art. 24 din Decizia nr. 254/ 5.07.2004 ("Este interzisa difuzarea de publicitate la bauturi alcoolice prin care se promoveaza comportamente sau atitudini violente, agresive sau antisociale"). In urma unei contestatii depuse de firma producatoare, Dorel s-a intors pe sticla. Insa aceasta nu a fost singura reclama considerata periculoasa. Ralu Filip spune ca s-au mai facut reclamatii la adresa unor reclame pentru rachiul de Calnau, pentru Kreskova ori pentru ginul Wembley.

COMPLETARI. In momentul de fata, Ralu Filip se declara multumit de functionarea Deciziei 123/2003, careia, spune el, nu va trebui sa i se aduca modificari. "Poate singurul aspect unde trebuie umblat este ora de difuzare a reclamelor. Ma refer la faptul ca, legal, alcool se poate consuma dupa varsta de 18 ani ori reclamele la bauturi se difuzeaza in cadrul unor programe care sunt recomandate persoanelor de peste 16 ani." In alta ordine de idei, presedintele CNA sustine ca singura masura cu adevarat utila ar fi interzicerea reclamei la bauturile pe baza de alcool. Numai ca acest lucru ar putea fi posibil din 2006 sau din 2007.

Pana atunci, un prim pas a fost facut de Guvernul Romaniei, care a emis o decizie aplicabila de la 1 ianuarie si care prevede ca reclamele la "spirtoase" sa se faca numai in presa scrisa si in cea audio-vizuala. Altfel spus, adio, bannere pe stadioane, adio, panouri stradale!

ALCOOL IN VOIE

La momentul emiterii Deciziei 123, Romania nu avea restrictii de nici un fel privind reclamele la alcool. In 1998-1999, conform unui studiu efectuat de catre Organizatia Mondiala a Sanatatii, doar Grecia si Ungaria nu mai aveau restrictii in ceea ce priveste reclamele la bauturile alcoolice. Pana si in Republica Moldova, la vremea efectuarii studiului, publicitatea la alcool in audiovizual era supusa anumitor rigori. In Franta, spoturile televizate la spirtoase, la vin si la bere erau absolut interzise, la fel si in Elvetia.

×
Subiecte în articol: arte alcool