x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Biblioteca lui Radu

0
08 Noi 2004 - 00:00

CULTURA
Radu Anton Roman a avut mai multe biblioteci si nu i-a ramas decat una, cea mai importanta. Aceea care a fost asimilata de fiinta sa, in timp, printr-un proces ireversibil, si care l-a transformat in gurmandul de astazi.

MIHAELA SUCIU

REDESCOPERIRE. "De cate ori recitesc «Crima si pedeapsa» sau «Idiotul» nu inteleg cum am putut sa le ignor la 16 ani, sa le descopar la 30 si sa le ador la 50"

BIBLIOTECA-SPATIU. Biblioteca lui Radu Anton Roman nu este una compacta, unde sunt adunate tomurile pe care le citesti in fiecare etapa a vietii, care te formeaza si la care te intorci permanent. Practic, sunt mai multe corpuri de biblioteca, in care se regasesc diverse carti, mai mult sau mai putin valoroase, insotite pe raft de obiecte care stau sub semnul kitsch-ului. Recunoaste ca si-ar fi dorit sa aiba o biblioteca asemenea celei a bunicilor, o incapere unde te relaxai, izolandu-te de cotidian, unde iti fumai tigara, iti beai cafeaua in atmosfera intelectuala a cartii. Radu Anton Roman se incadreaza in secolul in care traieste. Astazi, biblioteca are o cu totul alta definitie. Este biblioteca-sala de mese, este biblioteca-dormitor, este biblioteca-obligatie universitara. Fiinta culturala a fiecaruia dintre noi se manifesta in spatiul gurmandului, al studentului, al secretiilor personale.

CULTURA CU IMPRUMUT. Cum s-a nascut apetitul pentru lectura? "A venit o data cu alfabetizarea precoce, datorata mamei mele. Pe la vreo 5-6 ani." Daca la varsta aceea traia in atmosfera basmelor, la 8 ani deja era unul dintre "Cei trei muschetari" ai lui Alexandre Dumas, traia pasiunea marinarilor lui Radu Tudoran din "Toate panzele sus" si aventurile personajelor lui Jules Vernes. Actiunile, viata personajelor il faceau sa-si doreasca de-acolo, din Fagaras, de pe malul Oltului, sa fie un mare navigator. In timp, au venit lecturile de substanta. Micul explorator a vrut sa fie printul din "Razboi si pace" sau "Geniul pustiu" eminescian. "Fiecare varsta a avut modelul ei. Lecturile au creat incet, incet certitudini de valori care s-au cristalizat pe la 17-18 ani. Mi-am pastrat valorile, bucuriile si ipostazierea mea in lume de pe la 17 ani." Anii copilariei si ai adolescentei au fost marcati de competitia cu sine insusi. Citea orice, citea la gramada, pana nu a mai avut ce sa-i mai ceara bibliotecarei din Fagaras.

BIBLIOTECA-ESENTA. Brusc, si-a dat seama ca nu mai are resurse, pentru ca perioada 1945-1960 a fost una sterila, cand nu se mai tiparea nimic bun, nici macar clasicii. Romania era proletcultista! Dar, dupa aproape 20 de ani de maculatura, au inceput sa apara traduceri torentiale. "Si-atunci, ne-am aruncat, o generatie intreaga, in literatura anilor ’50-’60. Am citit cartile existentialistilor, romanele lui Marquez, Camus, am descoperit literatura rusa. Abia cand am citit Sestov l-am descoperit pe Dostoievski." Din acel moment, toti banii tanarului Radu Anton Roman s-au dus pe carti.

MOSTENIRE. A avut doua biblioteci si pe amandoua le-a pierdut. Una a mostenit-o de la parinti. A plecat de la Fagaras si nu a ajuns niciodata la Bucuresti. Nu a aflat nici pana astazi care a fost destinul ei. Cert este ca acolo zaceau carti interzise in sistemul comunist. Crede ca soferul care cara biblioteca ori a ratacit adresa, ori a avut un accident de masina. Dar daca au ajuns la Securitate? E o intrebare care ramane suspendata in incapere si se evapora in ritmul secundelor care se scurg. Cea de-a doua biblioteca a pierdut-o la inundatiile din Bucurestiul anului 1975. Reprezenta tot ce un om a putut sa stranga timp de aproape un deceniu. Numai capodopere, care meritau in schimbul banilor dati un meniu mai restrans. Imediat, vine consolarea. "Poate e mai bine asa." De ce? "E adevarat ca biblioteca poate fi un muzeu la care te intorci permanent, dar cartile nu trebuie transformate in obiecte decorative." Pana la urma, cate carti reciteste un om intr-o viata? Scrierile care transcend timpul, care se impun ca valori valabile. Si pe acelea le are. "Datoria unui om care deschide o carte este sa o comunice mai departe", vine concluzia.

CONVIETUIREA CULTURALA. Radu Anton Roman are astazi doua biblioteci: una sentimentala si una a valorilor. Cea sentimentala ii apartine sotiei sale, Ileana. E plina de tomurile si obiectele primite de la prieteni. Au incarcatura afectiva care le permite sa nu fie aruncate la gunoi, desi ar merita-o din plin. Cealalta biblioteca, "valoroasa", raspunde orizontului de asteptari ale stapanului ei. Acolo sunt scriitorii sud-americani - Marquez, Llosa etc. - , acolo sunt "siberiacii", scriitorii rusi care au revolutionat literatura din perioada sovietica - Soljenitin, Pasternak etc. - acolo e Homer, acolo e lumea valorilor durabile. Acolo sunt cartile la care se reintoarce permanent: "Un secol de singuratate", "Razboi si pace", "Odiseea" sau romanele lui Dostoievski. "De cate ori recitesc «Crima si pedeapsa» sau «Idiotul» nu inteleg cum am putut sa le ignor la 16 ani, sa le descopar la 30 si sa le ador la 50."

KITSCH UND KULTUR. Volumele lui Radu Anton Roman, si cele sentimentale, si cele valoroase, sunt insotite de diverse obiecte discutabile din punct de vedere artistic. Invariabil, cand privesti catre partea valoroasa a bibliotecii te intampina o halba de bere, iar cand indrepti privirea spre partea sentimentala te intampina diverse "jucarii" ale postmodernismului implicat in advertising. Spune ca nu ar trebui sa blamam kitsch-ul cu atata usurinta. "In momentul in care alegi obiectul respectiv, nu conteaza ca e caraghios, ca e de prost gust, ca nu are nici o valoare. Important e ca tie iti place." Bucuria de a te impodobi, adaosul la fiinta ta au o valoare mai mare decat autentificarea acelui obiect ca arta. Poate asa se explica si succesul unor autori contemporani care nu au legatura cu esenta, ci cu marketingul.

CARTI
"In mine este un adolescent care citeste si astazi romanele de capa si spada, in mine este o persoana care citeste eseuri si, pe masura puterilor, filozofie, un om de teatru care citeste teatru si critica teatrala, un revuist care-si baga nasul la in revistele culturale, un cititor de romane devotat si autor de carti. Iubesc prea multe ca sa fiu fidel uneia singure", declara Radu Anton Roman.
Citeşte mai multe despre:   arte,   radu,   biblioteca,   anton roman

 



Mai multe titluri din categorie

Scriitoarea care a câștigat un premiu literar de un milion de euro s-a dovedit a fi trei bărbați

Scriitoarea care a câștigat un premiu literar de un milion de euro s-a dovedit a fi trei bărbați
Versiunea spaniolă a Elenei Ferrante a fost dezvăluită ca fiind trei bărbați de vârstă mijlocie, scrie Financial Times. Vineri seara târziu, premiul Planeta, în valoare de 1 milion de euro - cel mai bine plă...

Recital cameral la Sala mică a Ateneului Român

Recital cameral la Sala mică a Ateneului Român
Galerie Foto Unul dintre scopurile principale ale proiectului Stagiunea de marți seara este revigorarea recitalurilor camerale și implicarea a cât mai mulți tineri muzicieni români în acest demers. Protagoniștii serii de 19 oc...

EQUUS de Peter Shaffer în direcția de scenă a lui Victor Ioan Frunză, la Teatrul “Stela Popescu”, pe 23 şi 24 octombrie

EQUUS de Peter Shaffer în direcția de scenă a lui Victor Ioan Frunză,  la Teatrul “Stela Popescu”, pe 23 şi 24 octombrie
Spectacolul Equus de Peter Shaffer în direcția de scenă Victor Ioan Frunză, scenografia Adriana Grand, în româneste de Adrian Nicolae, producţie a Teatrului “Stela Popescu”, se joacă la Sala Mică a...

Documentarul Al Amari, reședință provizorie, co-producție Republica Cehă, România și Palestina, în premieră mondială la cea de-a 25-a ediție  a Festivalului de Film Documentar de la Jihlava

Documentarul Al Amari, reședință provizorie, co-producție Republica Cehă, România și Palestina, în premieră mondială la cea de-a 25-a ediție  a Festivalului de Film Documentar de la Jihlava
Galerie Foto Documentarul intimist Al Amari, reședință provizorie, co-producție Republica Cehă, România și Palestina, va avea premiera mondială la cea de-a 25-a ediție  a Festivalului de Film Documentar de la Jihlava,...

Elena Moşuc şi Ruxandra Donose pe afişul premierei cu „Norma” de Bellini în stagiunea centenară a Operei Naționale București

Elena Moşuc şi Ruxandra Donose pe afişul premierei cu „Norma” de Bellini  în stagiunea centenară a Operei Naționale București
Răzbunare, dragoste și disperare, toate topite într-o singură flacără mistuitoare. Arii celebre, coruri tulburătoare, conflicte dramatice de neuitat, toate vă așteaptă în premiera spectacolului Norma de...

Capcană mortală, un hit de pe Broadway, în premieră în România

Capcană mortală, un hit de pe Broadway, în premieră în România
Galerie Foto Primăria Municipiului București, prin Teatrul Nottara, are plăcerea să vă anunțe premiera spectacolului Capcană mortală de Ira Levin (traducerea: Silvia Dumitrache), în regia lui Alexandru Mâzgăreanu, o...

Richard Bovnoczki, Șerban Pavlu și Liviu Pintileasa dau voce primelor povești înscrise de bucureșteni pe Harta Colecționarului de Amintiri

Richard Bovnoczki, Șerban Pavlu și Liviu Pintileasa dau voce primelor povești  înscrise de bucureșteni pe Harta Colecționarului de Amintiri
Galerie Foto Inspirate din întâmplări și experiențe reale, poveștile orașului prind viață pe Harta Colecționarului de amintiri, în interpretarea artiștilor din echipa unteatru. 30 de povești de dragoste, realități...

Celebrul violonist francez DAVID GRIMAL invitat la SALA RADIO, în deschiderea stagiunii ORCHESTREI DE CAMERĂ RADIO

Celebrul violonist francez DAVID GRIMAL invitat la SALA RADIO, în deschiderea stagiunii ORCHESTREI DE CAMERĂ RADIO
Galerie Foto În vremuri atât de imprevizibile ca cele pe care le trăim, Orchestrele și Corurile Radio România dăruiesc în continuare publicului concerte deosebite, menite să aducă bucurie atât melomanilor ce pot trece...

Cenușa memorie, instalație imersivă a artistei Anca Coller, între 15 – 30 octombrie la Celula de artă

Cenușa memorie, instalație imersivă a artistei Anca Coller, între 15 – 30 octombrie la Celula de artă
Galerie Foto Între 15 – 30 octombrie, galeria neconvențională Celula de artă va găzdui instalația imersivă “Cenușa memorie” a Ancăi Coller, ce încapsulează emoțiile artistei în urma unui incendiu care i-a distrus...

Organizatorii Untold vor organiza evenimente pe tot parcursul anului în Poiana Brașov

Organizatorii Untold vor organiza evenimente pe tot parcursul anului în Poiana Brașov
Organizatorii Untold și primarul Brașovului, Allen Coliban, au semnat vineri un protocol de colaborare. Potrivit parteneriatului, în stațiunea Poiana Brașov ar urma să fie organizate două festivaluri, dar și mai...

Cvartetul de coarde al Metropolitan Opera relansează „Seratele Enescu” de la ICR New York  

Cvartetul de coarde al Metropolitan Opera relansează  „Seratele Enescu” de la ICR New York   
Reuniți sub numele de Kismet String Quartet, patru muzicieni ai Metropolitan Opera Orchestra, Ming-Feng Hsin (vioară), Katherine Fong (vioară), Dov Scheindlin (violă) și Julia Bruskin (violoncel), readuc acordurile...

Gală Extraordinară de Balet transmisă online de ONB cu ocazia Zilei Mondiale a Baletului

Gală Extraordinară de Balet transmisă online de ONB cu ocazia Zilei Mondiale a Baletului
Opera Națională București sărbătorește marți, 19 octombrie, Ziua Mondială a Baletului prin transmiterea online a Galei Extraordinare de Balet, începând cu ora 19:00.   Prim-soliștii, soliștii și...

 Premiera RAFINA. Despre neurodiversitate la Centrul Național al Dansului din București

 Premiera RAFINA. Despre neurodiversitate la Centrul Național al Dansului din București
Galerie Foto Stagiunea de Teatru Politic 2021-2022 a început în septembrie la Centrul de Teatru Educațional Replika din București și continuă cu premiera spectacolului RAFINA, în regia Irinei Gâdiuță. Primele două...

Familia Tót – victima smintelii hrănite din dezinformare şi frică

Familia Tót – victima smintelii hrănite din dezinformare şi frică
Galerie Foto Marţi, 19 octombrie, de la ora 19.00, Teatrul Tamási Áron are premieră cu un spectacol de un umor tragic, pe un text de maximă actualitate, Familia Tót, de István Örkény, în regia lui László...

Marcell Esterházy revine la Centrul de Interes: prima expoziție personală a artistului în România, găzduită de BAZIS Contemporary

Marcell Esterházy revine la Centrul de Interes: prima expoziție personală a artistului în România, găzduită de BAZIS Contemporary
Galerie Foto Centrul de Interes completează sezonul expozițional de toamnă 2021 cu expoziția ”PARALELL PERCEPTION” a artistului maghiar Marcell Esterházy, fiul unuia dintre cei mai importanți scriitori postmoderni din...
Serviciul de email marketing furnizat de