x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale "Feţele tăcerii", un roman care incriminează

"Feţele tăcerii", un roman care incriminează

de Clara Margineanu    |    17 Mar 2011   •   19:25
"Feţele tăcerii", un roman care incriminează
156789-img-3065.jpgÎn notele informative din dosarele se­curităţii, scriitorul Augustin Buzura este prezentat în mod constant, ca un adversar al regimului comunist. Spiritul justiţiar al prozatorului este vi­zibil încă din primul său roman pu­blicat, "Absenţii" (1970) în care pre­zin­tă povestea unui cercetător, Mihai Bogdan, obligat de autorităţi să mintă ani în şir. Medic psihiatru, persona­jul central al naraţiunii, refuză la un moment dat să mai alimenteze cu re­zultatele muncii sale de cercetare, gloria unui director bine înşurubat în sistemul politic. Exasperat până la traumă, doctorul Bogdan strigă în pa­ginile cărţii: "...eu, în realitate, nu eram decât un obiect ce putea fi cu uşu­rinţă mutat de ici-colo, o mobilă di­namică, dresată, prevăzută cu un magnetofon şi care, la repezeală, în funcţie de situaţie, se întreba cu oarecare nelinişte: ce rol ar trebui să inter­pre­tez acum? De idiot? De surdomut? De indiferent? De dulap? Când zilnic, de cel puţin un deceniu, mă mint singur, violent, de ce trebuie să mai ingerez minciunile altora, ba să le mai şi difuzez pe post de adevăruri? Dar ştiu eu dacă am dreptul să strig că nimeni nu ţine cont de structura psihică a nimănui, din moment ce tocmai eu fugeam de mine însumi(...)?" Romanul "Absenţii" s-a bu­cu­rat de un răsunător succes de pu­blic, de un meritat succes de critică şi l-a impus pe Augustin Buzura în prima linie a vieţii literare. Dar pentru că îl deconspira pe autor ca pe un critic al mentalităţilor şi stilului de viaţă comunist, romanul a fost retras de pe piaţă. Augustin Bu­zura a continuat să scrie, cu o te­­na­citate ieşită din co­mun, istovit la apa­ri­ţia fi­e­cărui roman, de ri­go­rile absurde ale cen­zurii, fina­lizate cu obligaţia de a elimina fragmente semnificative din corpul cre­a­ţiei sale. Autorul a făcut nu­me­roa­se demersuri pentru a se stabili în Bucureşti, împreună cu familia, dar au­to­rităţile timpului i-au interzis con­sec­­vent. Dorinţa i s-a împlinit abia după căderea regimului comunist.

Augustin Buzura (n. 1938) a ab­s­olvit Facultatea de Medicină Gene­ra­­lă din Cluj, cu specialitatea Psihia­trie. Într-un interviu spune că a vrut să devină sculptor, dar, prin voinţa părinţilor (cărora le-a rămas profund re­cunoscător), a devenit medic. Lu­cra­rea sa de diplomă are titlul ,,Shakespeare în psihiatrie".

În acelaşi interviu, acordat lui George Arion, în 1978, mărturiseşte: "Oricum, printre sentimentele pe care le încerc, nu pot ocoli unul: spai­ma. (...) Scriu fiindcă îmi plac lu­crurile dificile şi aceasta este cea mai di­ficilă muncă pe care pot să o fac cu ma­ximă pasiune şi randament, scriu pentru că mă simt dator şi aici nu vreau să spun vorbe mari, mai scriu, de­oarece cunosc o serie de drame, ade­văruri, pe care eu le pot reproduce, striga, mai bine decât unii dintre cei care le-au trăit... În sfârşit, scriu din acel motiv necunoscut de care vor­bea Rebreanu şi pentru că mi-am asumat acest eşec, cum spunea Faulkner."

Augustin Buzura şi-a asumat în pri­mul rând destinul de scriitor-conş­ti­inţă al timpului său trăit şi măr­tu­risit. Romanele sale, dintre care amin­tim doar "Vocile nopţii", "Re­fu­gii", "Orgolii", "Feţele tăcerii" îl singu­la­ri­zează între autorii contemporani de primă mărime şi exercită o fascinaţie cons­tan­tă asupra cititorilor. A pur­tat, cum spu­neam, lup­te grele cu cenzura, dar i-au fost decer­na­te premii lite­rare importante, cărţile sale au fost elo­giate în Ro­­mâ­nia li­te­rară şi atacate în Scînteia, a avut par­­te uneori de "gesturi de falsă cur­­toa­­zie din partea oficialităţii", cum scrie criti­cul literar Alex. Ştefănescu, în "Istoria..." şi de profunde dovezi de preţuire şi admiraţie din partea pu­blicului cititor. În orice caz, revenind la modul în care era perceput de  oficialităţile comuniste, elocventă este o notă in­formativă din 1980, în care Augustin Buzura este citat alături de scriitorii care "se opun într-un fel sau altul li­niei politice promovate de partid în sectoarele de creaţie, refuză sistematic să scrie despre evenimentele politice din ţară şi să combată propaganda ostilă a posturilor de radio şi presei străine." (Ion Simuţ, "Augustin Buzura" – monografie, Editura "Aula", 2001)

Romanul "Feţele tăcerii", apărut în 1974, înfăţişează o dramă colectivă, analizează cumplitul deceniu şase, prezentând erorile cooperativizării forţate, petrecute în plin sta­linism. Roman de reflecţie psiholo­gică şi de retrospectivă istorică, apărut la trei ani după aplicarea celebrelor "teze din iulie" din 1971, "Feţele tăcerii" a făcut senzaţie, având soarta cărţilor multiplicate clandestin şi vândute la negru. Augustin Buzura descrie într-un mod drama­tic nenorocirile şi dezastrele morale produse de comunism, prin vocea ziaristului Dan Toma care investi­ghea­ză hăţişurile cooperativizării for­ţate. Ziaristul ascultă pe de o parte măr­turia autojustificatoare a socrului său, activistul de partid Gheorghe Radu, pe de altă parte, confesiunea bătrânului supravieţuitor Carol Măgureanu, fiu de chiabur. După ce îşi pierde doi fii, Carol Măgureanu îl declară dispărut pe cel de-al treilea, zidindu-l în pivniţă, hrănindu-l pe ascuns, dar făcându-i înmormântarea pentru a salva aparenţele şi speranţa că astfel, neamul său va merge mai departe. În conştiinţa lui Dan Toma se izbesc realităţi opuse, rostite (în funcţie de biografia martorului) cu forţa şi credinţa adevărului absolut. Ziaristului îi este imposibil să stabilească adevărul în căutarea căruia pornise cu obstinaţie şi ajunge să spună: "Gheorghe Radu-Adevăr, Carol Măgureanu-Adevăr, şi aşa de trei miliarde de ori. Adevărul e dincolo de noi, există."

Pornind de la romanul "Feţele tăcerii", Augustin Buzura a elaborat împreună cu regizorul Nicolae Măr­gi­neanu scenariul filmului "Undeva, în Est", realizat în 1991. În distri­buţia filmului a fost şi actorul Călin Nemeş, cel care s-a sinucis chinuit de el însuşi, în alte vremuri.

Alex. Ştefănescu scrie: "Se vedea destul de clar că Augustin Buzura în­tinde foarte mult coarda", iar Mircea Iorgulescu: "«Feţele tăcerii» avea toa­te caracteristicile unui manifest in­sur­gent, punea integral sub semnul îndoielii sensul şi alcătuirea so­cietăţii comuniste româneşti şi a fost receptat ca atare."

×
Subiecte în articol: biblioteca pentru toţi