In mijloacele de transport din Europa, Statele Unite, Canada, America de Sud, Australia sau Asia, ziarele gratuite au devenit ceva obisnuit. La peste zece ani de la aparitia conceptului, la nivel mondial s-a ajuns la 45 de milioane de cititori zilnic.
In 1992, in Suedia, s-au pus bazele conceptului de ziar gratuit destinat calatorilor din mijloacele de transport in comun. Insa abia dupa trei ani s-a reusit convingerea investitorilor si a autoritatilor din Stockholm pentru demararea proiectului. Asa a aparut, sub umbrela companiei Modern Times Group MTG AB, Metro - un ziar gratuit care si-a intins "tentaculele" peste tot in lume. In prezent, Metro este distribuit in 93 de orase mari din 21 de tari si este tiparit in 19 limbi. Treptat a aparut si concurenta. Compania norvegiana Schibsted a lansat 20 Minuten (20 de minute) in Elvetia si Germania (1999), Spania (2001) si Franta (2002). Editia din Germania a fost insa intrerupta in 2001, dupa un "razboi" cu Bild Zeitung si un editor local. De asemenea, in 2005, editia elvetiana a fost vanduta unei companii locale, Tamedia. In total, 20 Minuten are 20 de editii in trei tari, cu un tiraj de 1,7 milioane de exemplare. In Lituania exista un "frate mai mic" - 15 min - produs tot sub "umbrela" Schibsted.
DISTRIBUTIE LA NIVEL MONDIAL
|
In intreaga lume se editeaza peste 100 de ziare gratuite, cele mai multe (adica aproximativ 79) fiind europene. De altfel, pe batranul continent se tiparesc in jur de 17,560 de milioane de exemplare. Majoritatea ziarelor gratuite sunt distribuite in Spania si Islanda. Ca o curiozitate, in Norvegia (tara initiatoare a cotidianului 20 de minute) si in Luxemburg (ducatul unde-si are sediul Metro International) nu exista ziare gratuite. Piata Asiei si a Pacificului este mai slab dezvoltata, cu 4,15 milioane de exemplare distribuite. Insa, o data cu extinderea ziarelor gratuite in China, Thailanda si Taiwan, zona poate deveni extrem de productiva.
|