x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Media - Cotidiene pentru metrou si autobuz

Media - Cotidiene pentru metrou si autobuz

de Adriana V. Paduraru    |    09 Aug 2006   •   00:00
Media - Cotidiene pentru metrou si autobuz

In mijloacele de transport din Europa, Statele Unite, Canada, America de Sud, Australia sau Asia, ziarele gratuite au devenit ceva obisnuit. La peste zece ani de la aparitia conceptului, la nivel mondial s-a ajuns la 45 de milioane de cititori zilnic.

In 1992, in Suedia, s-au pus bazele conceptului de ziar gratuit destinat calatorilor din mijloacele de transport in comun. Insa abia dupa trei ani s-a reusit convingerea investitorilor si a autoritatilor din Stockholm pentru demararea proiectului. Asa a aparut, sub umbrela companiei Modern Times Group MTG AB, Metro - un ziar gratuit care si-a intins "tentaculele" peste tot in lume. In prezent, Metro este distribuit in 93 de orase mari din 21 de tari si este tiparit in 19 limbi. Treptat a aparut si concurenta. Compania norvegiana Schibsted a lansat 20 Minuten (20 de minute) in Elvetia si Germania (1999), Spania (2001) si Franta (2002). Editia din Germania a fost insa intrerupta in 2001, dupa un "razboi" cu Bild Zeitung si un editor local. De asemenea, in 2005, editia elvetiana a fost vanduta unei companii locale, Tamedia. In total, 20 Minuten are 20 de editii in trei tari, cu un tiraj de 1,7 milioane de exemplare. In Lituania exista un "frate mai mic" - 15 min - produs tot sub "umbrela" Schibsted.

TARGET. Daca ziarele "traditionale" au probleme in acapararea publicului tanar, nu se poate spune acelasi lucru si despre "gratuite". De exemplu, 70% dintre cititorii de Metro au sub 45 de ani. In ceea ce priveste formatul, majoritatea "ziarelor de metrou" sunt tabloide, insa exista tari precum Argentina si Austria in care dimensiunile sunt chiar mai mici decat ale unui tabloid. Ca numar de pagini, exista un "standard" de 24, insa, ca peste tot, exista si exceptii. Unele au 12 sau 16 pagini, iar recordul ii apartine editiei de vineri a Metro UK, care este tiparita in nu mai putin de 64 de pagini. Cat priveste continutul, articolele se bazeaza pe "stiri-fulger" locale, nationale si internationale, rubrici de life style, tehnologie, media, vedete, film, dar si "utile" (meteo, horoscop, programe tv, film, spectacole etc.).

APARITII NOI. In ultimele cinci luni au aparut nu mai putin de 13 astfel de publicatii. Astfel, in luna aprilie, piata americana s-a imbogatit cu Baltimore Examiner, iar cea europeana - cu Metro Bilbao, Penalty (in Madrid si Barcelona), Metropolitan Expres (Praga), MEN free edition (Manchester). In luna mai au aparut Compact (Bucuresti), Heute (Elvetia si Austria), Metro (Croatia si Mexico) si OK Graz (Austria). Ultimele doua aparitii ale intervalului sunt Direct Soir (6 iunie, Franta) si Business News (7 august, Germania).

LA NOI. In Romania, prima tentativa de ziar gratuit pentru mijloacele de transport in comun a fost Metrobus, aparut in 2000 sub egida Expres, achizitionat ulterior de trustul media Bertelsmann. Programat ca si cotidian, din lipsa de audienta, Metrobus si-a redus numarul aparitiilor la trei zile pe saptamana, apoi o singura data pe saptamana. In cele din urma, ziarul a fost preluat de compania Ringier, o data cu achizitionarea Evenimentului Zilei, si inchis cu putin timp inainte de aparitia unui nou produs: Compact.

DISTRIBUTIE LA NIVEL MONDIAL
In intreaga lume se editeaza peste 100 de ziare gratuite, cele mai multe (adica aproximativ 79) fiind europene. De altfel, pe batranul continent se tiparesc in jur de 17,560 de milioane de exemplare. Majoritatea ziarelor gratuite sunt distribuite in Spania si Islanda. Ca o curiozitate, in Norvegia (tara initiatoare a cotidianului 20 de minute) si in Luxemburg (ducatul unde-si are sediul Metro International) nu exista ziare gratuite. Piata Asiei si a Pacificului este mai slab dezvoltata, cu 4,15 milioane de exemplare distribuite. Insa, o data cu extinderea ziarelor gratuite in China, Thailanda si Taiwan, zona poate deveni extrem de productiva.
×
Subiecte în articol: arte metro