Teatrul “Masca” din Capitală, singurul teatru de gest, pantomimă şi expresie corporală din România, a împlinit 18 ani. Evenimentul aniversar a fost organizat, sîmbătă, în Parcul Herăstrău, de la petrecere nelipsind muzica, şampania şi premiera piesei “Actorii”, în regia lui Mihai Mălaimare, avîndu-i actori pe studenţii anului I la actorie ai Universităţii “Spiru Haret”.
Teatrul “Masca” din Capitală, singurul teatru de gest, pantomimă şi expresie corporală din România, a împlinit 18 ani. Evenimentul aniversar a fost organizat, sîmbătă, în Parcul Herăstrău, de la petrecere nelipsind muzica, şampania şi premiera piesei “Actorii”, în regia lui Mihai Mălaimare, avîndu-i actori pe studenţii anului I la actorie ai Universităţii “Spiru Haret”.
“E un sentiment interesant, din clipa asta pot spune cu mâna pe inimă că am lăsat ceva în urmă. Teatrul Masca a izbutit în aceşti 18 ani să-şi impună brand-ul, să se impună ca o formulă, ca o soluţie, ca un punct de vedere, ca un glas în teatrul românesc”, a spus directorul Teatrului, Mihai Mălaimare, explicînd totodată cît de importante au fost manifestările organizate de el, deoarece scopul nu doar unul artistic, ci şi unul educativ. “Demersul nostru este unul deopotrivă artistic, cît şi social, pentru că jucăm în stradă cel mai mult şi, pentru că aproape că trecem dincolo de efortul estetic şi ne ducem către cel educaţional. Publicul românesc are nevoie de un astfel de demers. Sondajele care spun că 86% din populaţia României nu merge programat la teatru, la film sau la muzeu sînt extrem de îngrijorătoare din punctul nostru de vedere. Este necesar un astfel de teatru pentru că teatrul secolului 21 nu poate fi decît unul implicat”.
HAIDEŢI LA JUCĂRII
Evenimentele Teatrului Masca se poate spune că s-au ţinut lanţ, deoarece, duminică, Masca a organizat, tot în parcul Herăstrau, cea de-a IX-a ediţie a “Tîrgului de jucării”. Copiii, veniţi în număr foarte mare, şi-au demostrat abilităţile de negustori, punînd în vînzare jucării de-ale lor, iar cei mai îndrăzneţi chemîndu-şi, în felul propriu, cumpărătorii.
Ediţia din acest an a tîrgului a stat sub semnul luptei împotriva violenţei în şcoli, motiv pentru care toţi cei prezenţi au purtat la gît un şnuruleţ albastru, ca simbol al unei probleme reale cu care se confruntă învăţămîntul românesc.
“Târgul are ca preocupare ideea că vrem să-i învăţăm pe copii regulile economiei de piaţă, că ne dorim nişte oameni de afaceri simpli, care să nu-şi ascundă primul milion de dolari. Ediţia de mîine o dedicăm, în acelaşi timp, luptei împotriva violenţei din şcoli. Gestul nostru este mai mult simbolic, dar are menirea de atrage un semnal de alarmă”, a declarat pentru Rompres, Mălaimare.
Înfiinţat la 24 mai 1990, avînd o trupă tînără de actori profesionişti, Teatrul Masca este condus de actorul şi regizorul Mihai Mălaimare, doctor în teoria teatrului, absolvent al Universităţii de Artă Teatrală şi Cinematografică Bucureşti, secţiile actorie şi regie de teatru, elev al lui Jean Lecoq, laureat a numeorse festivaluri, atît în ţară, cît şi peste hotare.
Teatrul Masca şi-a căpătat o reputaţie prestigioasă în ţară, dar şi în multele turnee peste hotare: Franţa, Germania, Austria, Ungaria, Cehia, Slovacia, USA, Luxemburg, Belgia, Bulgaria, Danemarca, Turcia, Albania, Macedonia. A fost prezent la Festivalul Internaţional de Teatru de la Cairo doi ani la rînd, în 1991 şi 1992, cu spectacolele Clovnii, Medievale şi Mantaua respectivA murit moartea, mai! pentru care directorul trupei Mihai Malaimare a primit Premiul pentru cel mai bun actor.
Teatrul lui Mălaimare s-a dezvoltat, în ultimii ani, în două direcţii: cea teatrului de stradă (unde paleta de spectacole pleacă de la Clovni, commedia dell arte, teatru medieval, marionete mari, living statues etc.) şi avînd actori cu mijloce de expresie foarte diverse: clovnerie, jonglerie, instrumente, step, pantomimă, living statues, mînuire marionete mari de 2 m, dans, cîntat live, acrobaţie etc., a doua direcţie fiind cea a spectacolelor de interior cu scenariu elaborat, inspirat de mari autori (N.V.Gogol, G.G. Marquez, E. Briusov, J.L.Borjes) apropiindu-se mult ca stil de genul de teatru-dans, fără cuvinte sau cu un minim de dialog, actorul fiind pilonul central al spectacolelor, depozitarul unic al misterului teatral.
“Simt că am îmbătrînit şi chiar cred că s-a petrecut şi acest lucru. Nu mai fac nimic decît să mă gîndesc la Hamlet. Îl voi monta şi apoi nu-mi mai pasă. Hotărîrea este luată. Următorul meu spectacol va fi Hamlet fără cuvinte”, a scris directorul teatrului pe blogul său, după aniversarea din Parcul Herăstrău.
Citește pe Antena3.ro