La 2 noiembrie incepe Festivalul Naţional de Teatru, ediţia nr. 17. In cadrul selecţiei oficiale figurează, la datele de 9 şi 13 noiembrie, spectacolul "In rolul victimei", de la Teatrul Metropolis.
La 2 noiembrie incepe Festivalul Naţional de Teatru, ediţia nr. 17. In cadrul selecţiei oficiale figurează, la datele de 9 şi 13 noiembrie, spectacolul "In rolul victimei", de la Teatrul Metropolis.
Regizorul Felix Alexa a ales pentru punerea in scenă textul omonim al celor mai jucaţi dramaturgi ruşi contemporani: Vladimir şi Oleg Presniakov. Mituri la modă culese de pe internet spun că cei doi ar fi fraţi. Aşa cum i-am răspuns unui tănăr dramaturg basarabean, care m-a intrebat ce autor contemporan rus prefer. "Fraţii Presniakov", am spus, pentru că tocmai văzusem la Teatrul Foarte Mic un spectacol bun: "Terorism", al Gianinei Cărbunariu, după textele Presniakovilor. Am rămas surprinsă atăt de reacţia de ilaritate, căt şi de replica interlocutorului meu: "Şi mie-mi plac, dar singurul lucru cert pe care-l ştiu despre ei e că... nu sunt fraţi!".
SEDUCŢIA TEXTULUI. Fraţi sau nu, Oleg şi Vladimir Presniakov sunt revelaţia anilor 2000. Absolvenţi de Litere la Ekaterinburg, textele celor doi, fie că-i vorba despre romane sau piese de teatru, sunt o analiză ironică şi subtilă a realităţii. Caracteristici? Realism tăios. Umor cinic. Putere de seducţie. Suficiente ingrediente pentru reuşita spectacolelor care s-au ridicat la rampă, realizate după scrierile lor. Un punct forte, ca spectacolul să fie un real succes, il reprezintă traducerea. Atăt "Terorism", căt şi "In rolul victimei" se bucură de excelenta traducere a Maşei Dinescu. Tandemul regie/ scenografie alcătuit din Felix Alexa şi Diana Ruxandra Ion evoluează şi in cazul de faţă la cote inalte. Regizorul semnează, de asemenea, concepţia video şi ilustraţia muzicală, secondat de Ada Milea - autoarea căntecului japonez (unul dintre numeroasele momente de umor ale spectacolului) - şi de Neil Colţofeanu, cel care a conceput realizarea video.
NATURAL BORN VICTIM. Cine poate juca cel mai bine rolul victimei - in cazul anchetelor de reconstituire a crimelor - decăt cel care e o victimă, in viaţa de zi cu zi? Victimă, din ziua-n care s-a născut. A părinţilor, care sunt convinşi că numai ei au dreptate. A societăţii contemporane şi a tarelor ei de tot felul. Inclusiv a canoanelor şi prejudecăţilor. De 30 de ani, toate astea l-au proiectat, propus şi creat pe Valea (Marius Manole) ca find prototipul perfect al victimei. Aproape că se confundă cu victimele - aţi văzut, nu-i, aşa, pe Discovery, măcar un episod din seria Forensic Detectives? - fie că-s fetişcane injunghiate din gelozie in wc-uri publice ori băieţi cu creierii zburaţi prin cărciumi cu pretenţii nipone. Aşa cum necesitatea creează organul, Valea are "excrescenţe" psihice care-l ajută să fie victima absolută in lumea fizică in care supravieţuieşte, avănd (şi) oareşice satisfacţii luăndu-şi peste picior părinţii cu concepţii retrograde...
Nume mari, dar şi debutanţi
Felix Alexa mizează pe o distribuţie compozită, in care se regăsesc nume consacrate din trei generaţii de artişti. Ca de obicei, are incredere şi in debutanţi. Şi o surpriză, un nume exotic, din zona modellingului. Iată-i: Răzvan Vasilescu (Primul căpitan, Regizorul), Marius Manole (Valea), Dana Dogaru (Mama, Chelneriţa japoneză), Dan Aştilean (Tatăl, Al doilea căpitan), Vlad Logigan (Verhuşkin, Scenaristul), Elias Ferkin (Zachirov, Bucătarul), Xing Elena Ling (Liuda), Gabi Costin (Sergentul, Ospătarul), Iulia Colan (Chelneriţa), Femeia de serviciu, Manager restaurant, Costel Bojog (Doljanskii).Citește pe Antena3.ro