x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale UNITER - Coca Bloos e "Ceauseasca"

UNITER - Coca Bloos e "Ceauseasca"

de Claudia Daboveanu    |    27 Mar 2006   •   00:00
UNITER - Coca Bloos e "Ceauseasca"

Pentru Elena Ceausescu - un rol pe care initial n-a vrut sa-l accepte - din spectacolul "O zi din viata lui Nicolae Ceausescu", Coca Bloos e nominalizata la Premiile UNITER pentru cea mai buna actrita in rol principal.

Jurnalul National: "Ceauseasca" dvs. e foarte fidela imaginii reale de atunci, minus umorul pe care i-l insuflati. De ce-ati acceptat rolul Elena Ceausescu, facand-o sa aiba si umor?
Coca Bloos: Opozitia mea fata de acest rol a fost destul de indelungata si cinstita. Am avut motivele mele. O parte din ele inca mai exista. Directorul, dar si partenerul meu, Florin Calinescu, mi-a spus ca, daca eu cred in ceea ce fac pe scena, e bine sa nu-mi tradez credinta. Dupa ’89, schimbarile socio-politice au fost bruste, iar asteptarile au fost dezamagitoare. Momentele de confuzie, mizeria, pe de-o parte si brumele de scantei de bine, pe de alta, m-au facut sa-mi fie teama de acest personaj, pentru ca e pentru mine foarte proaspat, inca, in minte. El ar fi trebuit nu sa dispara, ci sa ramana undeva, in mental, ca eu sa nu fiu o simpla caricatura, care sa mimeze personajul. Si-atunci, eticheta "odiosul-odioasa" pentru mine a functionat foarte putin. Lucrurile - dialectic - nu-s numai in alb si negru. Nu-s numai bune si rele. Si-atunci, cum pot eu sa redau celor din sala acest personaj decat gandindu-ma la latura umana? Am cautat intotdeauna sa-mi sal-vez personajele. Eu cred ca fiecarui personaj - ca este Iago, Lady Macbeth sau Vidra - trebuie sa-i acorzi o sansa. Daca nu i-o acorzi, cum poti sa arati ca lui i s-a acordat binele, iar el a mers catre desfiintare? Finalmente, cum au mers cei doi... Te nasti si cu binele, si cu raul in tine.

Text si pretext

V-a fost greu sa construiti un astfel de personaj?
Textul piesei e de fapt un pretext pentru spectacolul lui Tocilescu. Personajul principal e personajul colectiv: cei aproape 50 de colegi care fac/ desfac poporul, care a si suferit, dar a participat la ceea ce a trait. Nominalizarea mea inseamna implicit nominalizarea partenerilor mei: Oana Albu, Bogdan Talasman, Vitalie Bantas, Avram Birau, Nicolae Praida, Petre Moraru, Ion Lupu, Marius Ionescu, Eugen Cristian Motriuc... Mihai Dinvale in Baiatul si cuplul Ceausestilor nu se detaseaza.

De ce le-ati acordat celor doi circumstante atenuante?
Din informatiile pe care le-am cules, ei doi chiar s-au iubit. Probabil ca oamenii astia, cand erau amandoi, radeau, mai dadeau cu pietricica-n lac, e imposibil sa nu se fi harjonit... Dar, incet-incet, aceasta mare iubire dintre ei, in ce s-a transformat? Documentele vremii ne arata un Nicolae Ceausescu cerandu-i ei incuviintatea la fiecare cuvantare. Ea il domina. El avea un complex de inferioritate in fata ei...

... pe care ea i-l cultiva...
Evident! Ca s-ajunga la putere, acolo unde si-a dorit! Au vrut sa-i fie egali Lui Dumnezeu! Si-aici au pierdut partida! Ei spuneau c-au iubit acest popor. L-or fi iubit, dar e important si cum au facut-o! N-au stiut ca-i extraordinar ca Bunul Dumnezeu sa te-aleaga sa fii conducatorul unui manunchi de oameni, sa ai painea si cutitul in mana. Ei au folosit cutitul in cu totul alte scopuri! Puterea iti ia mintile! Daca ma uit in jur, asa e. Asta se-ntampla pentru ca la momentul ala - ’89-’90, nu ne-am gandit la un soi de penitenta. "Suntem pacatosi, dintre care cel dintai eu sunt!", spune apostolul Pavel. Daca gandesti asa, atunci ai scapare. N-a existat acel moment de exorcizare, de spovedanie. Trebuie sa te-ntorci spre ceea ce crezi, spre bine... Cand disparem - unii spun ca-i vorba de un tunel - la capatul lui ne asteapa lumina, nu intuneric. Ar fi absurd sa ne-astepte intunericul.

A crezut in utopie

N-are cum sa ne-astepte binele, pentru ca n-am recunoscut raul...
Sigur! Eu am fost utecista, utemista, puteam sa refuz, n-am refuzat, nu mi-a pus nimeni pistolul la tampla. Am crezut in utopia aceasta. Tutea spunea ca daca nu esti comunist pana-n 30 de ani, n-ai inima, daca esti dupa 30, atunci esti tampit.

Minutiozitatea cu care va lucrati fiecare rol se trage de la studiile de filosofie sau de la "pepiniera" numita Teatrul Tineretului de la Piatra Neamt?
De la toate. Cred ca Institutul de Teatru pe care nu l-am facut a insemnat pentru mine Teatrul de la Piatra Neamt. Asa mi-a fost dat mie sa joc: doar personaje de planul 2, care se aflau in preajma personajelor principale. Si-atunci a trebuit mereu sa "fur" de la modelele mele de pe scena.

Cum ati primit vestea nominalizarii UNITER pentru acest rol?
Nu m-am gandit nici o clipa ca as fi nominalizata. M-a pus pe ganduri... Salile sunt pline de tineri si asta ma bucura enorm. Tinerei generatii trebuie sa-i spui adevarul. Eu resimt acut energia care vine din sala catre personajul meu. E un fenomen de respingere. Si-atunci... gandurile si indoielile ma cuprind. Vedeti, EA a disparut pentru ca nici o clipa n-a avut vreo umbra de-ndoiala.

CREDINTA
"Opozitia mea fata de acest rol a fost destul de indelungata si cinstita. Am avut motivele mele. Unele inca mai exista. Dar Florin Calinescu m-a convins ca, daca eu cred in ceea ce fac pe scena, e bine sa nu-mi tradez credinta" - Coca Bloos, actrita

INDOIELI
"Eu resimt acut energia care vine din sala catre personajul meu. E un fenomen de respingere. Si-atunci... gandurile si-ndoielile. Vedeti, EA a disparut pentru ca nici o clipa n-a avut vreo umbra de-ndoiala" - Coca Bloos, actrita
×
Subiecte în articol: arte coca bloos