x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Înainte să adorm

0
Autor: George Arion 25 Noi 2011 - 21:00
Înainte să adorm

Am citit romanul avand in minte aceste detalii din biografia lui S.J. Watson. Cartea cu drepturi deja vandute in 40 de tari este extraordinara. Ea reprezinta cea mai buna reclama pentru Faber Academy. A transforma un ORL-ist oarecare intr-un scriitor faimos reprezinta o performanta iesita din comun.

Tocmai de aceea m-am intrebat: autorul n-a avut deloc o experienta literara? Chiar daca n-a mai publicat, dupa orele petrecute la spital n-a mai scris el pagini pe care le-a rupt sau le-a lasat intr-un fund de sertar? Cum de s-a hotarat dintr-o data sa-si schimbe cariera, abandonand o profesie pro­babil bine remunerata si luand-o intr-o directie care putea sa-l duca spre o fundatura?

Romanul lui are o constructie destul de sofisticata pentru un in­ce­pa­tor, esafodaj care dezvaluie o asidua frecventare a literaturii si mult exercitiu in domeniul creatiei. E imposibil sa fi aparut dintr-o simpla intamplare, ca printr-un miracol. Parcurgerea lui dezvaluie abilitatea de a crea si de a manui perso­naje, de a le pune in relatii verosimile, o capacitate de inventie narativa ui­mi­toare si stiinta de a oferi surpriza dupa surpriza.

In anii ’50 am avut si noi o Scoala de literatura. Printre cursanti – Nicolae Labis, Gheorghe Tomozei, Radu Cosasu... Intrebat cati scriitori vor iesi de pe bancile acestei scoli, Mihail Sadoveanu a raspuns sec: 'Cati au intrat'.

Watson si-a ales o protagonista interesanta. Christine Lucas are 47 de ani. Nu-si aduce aminte nimic din viata sa. La 27 de ani, o comotie i-a sters toate amintirile. Nu tine minte decat ceea ce i se intampla cat timp este treaza. Dupa un somn zdravan, nu mai stie nici cine este, nici ce-a vorbit si cu cine cu o zi inainte, nici cum s-a petrecut accidentul de pe urma caruia sufera, nici cum il cheama pe barbatul langa care se trezeste dimineata, iar casa in care traieste o simte ca pe o locuinta straina.

Un doctor o sfatuieste sa tina un jurnal in care sa noteze tot ceea ce i se intampla zilnic: discutii, intalniri cu oamenii, franturi de amintiri. Cu ajutorul acestor insemnari, lupta cu disperare pentru recuperarea memoriei. Citindu-le si recitindu-le, ea poate face legatura intre evenimente si nu mai traieste o singura zi, luand-o mereu de la capat si punand mereu aceleasi intrebari in legatura cu identitatea sa.

Intr-adevar, treptat-treptat, jurnalul o ajuta sa se regaseasca, sa-si recompuna din fragmente personalitatea. Dar, in acelasi timp, devine un excelent mijloc de investigatie asupra trecutului sau tenebros. Prin intermediul lui afla fapte cumplite: de fapt, socul care i-a produs amnezia nu se datoreaza unui accident de masina, copilul ei n-a murit, asa cum i s-a repetat intruna, iar barba­tul langa care doarme ascunde taine teribile.

S.J. Watson reuseste o potentare la maximum a misterului, pana cand aflam ca boala de care sufera eroina se dovedeste a fi consecinta unui act cri­minal. Fara sa vrea, femeia cvadragenara se transforma intr-un detectiv tenace, care isi ancheteaza propriul caz si-l elucideaza.

Tensiunea investigatiei provoaca fiori cititorilor, ii tine intr-o permanenta incertitudine in legatura cu deznodamantul povestii. O poveste scrisa fluent, pasionant, fara stangaciile debutului. La sfarsitul ei iti vine sa exclami: buni profesori mai au cei de la Faber Academy! Si totusi, eu unul, raman sceptic: arta scrisului presupune si ceva care nu poate fi invatat in nici o scoala. De aceea nu pot aparea scriitori pe banda rulanta. Vorbele lui Sadoveanu raman, in continuare, adevarate.

Citeşte mai multe despre:   carte

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Pictori și fotografi străini seduși de România antebelică

Pictori și fotografi străini seduși de România antebelică
În prefața la un încântător album al lui Cik Damadian, „Bucurescii”, istoricul de artă Ion Frunzetti remarca faptul că o pleiadă de artiști plastici, peregrini printr-o Europă orientală plină de...

Pianul Călător și jazz cu Sorin Zlat în a doua zi a Festivalului Româno-American

Pianul Călător și jazz cu Sorin Zlat în a doua zi a Festivalului Româno-American
Galerie Foto Proiectul ”Zilele Muzicale Româno-Americane” a deschis seria de festivaluri culturale ale orașului cu două evenimente deosebite: Concertul ”O harpă de poveste” și ”Anotimpurile” de A. Vivaldi - o...

Au început înscrierile pentru festivalul competițional Dracula Film Festival 2020

Au început înscrierile pentru festivalul competițional Dracula Film Festival 2020
Dracula Film Festival este un festival competițional, în cadrul căruia vor fi proiectate filme horror, SF, supranaturale, thriller sau fantasy. Festivalul are 2 secțiuni competiționale: competiție lungmetraj...

Cea de-a doua premieră în aer liber, pe 5 iulie, pe Scena 6 a Naționalului ieșean

Cea de-a doua premieră în aer liber,  pe 5 iulie, pe Scena 6 a Naționalului ieșean
Galerie Foto În această duminică, pe 5 iulie, de la 20:30, pe Scena 6, noul spațiu inaugurat recent în parcul Teatrului³, are loc un nou eveniment al Teatrului Național Iași: premiera spectacolului Trei, o adaptare...

Școala de vară offline la Muzeul Municipiului București

Școala de vară offline la  Muzeul Municipiului București
Galerie Foto Muzeul Municipiului București s-a implicat activ în această perioadă contribuind la reducerea efectelor izolării și singurătății prin creșterea numărului de activități online dedicate copiilor. După...

Filarmonica Sibiu – prima filarmonică din țară cu aplicație pentru dispozitive mobile

Filarmonica Sibiu – prima filarmonică din țară cu aplicație pentru dispozitive mobile
Galerie Foto Filarmonica de Stat Sibiu lansează sâmbătă, 4 iulie 2020, aplicația oficială a instituției, devenind astfel prima instituție de acest gen din România cu aplicație pentru dispozitive mobile. Gândită, printre...

Horia Mihail – Turneul „Pianul Călător”, ultimele două concerte în aer liber, pe 3 şi 5 iulie la Bucureşti şi Constanţa

Horia Mihail – Turneul „Pianul Călător”, ultimele două concerte în aer liber,  pe 3 şi 5 iulie la Bucureşti şi Constanţa
La a zecea sa ediţie, turneul Pianul călător a avut un destin şi un traseu cu totul inedit. Pianistul Horia Mihail a pornit la drum în turneul său naţional pentru a zecea oară, „Pianul călător” cântând...

Teatrul National Craiova a aniversat 170 de existență în slujba culturii românești

Teatrul National Craiova a aniversat 170 de existență în slujba culturii românești
Galerie Foto Teatrul Național „Marin Sorescu” a sărbătorit pe 29 iunie, a.c., 170 de ani de când o mână de entuziaști s-au reunit la Craiova pentru a fonda o instituție care a străbătut...

Filme noi de la Independența Film, la TIFF și pe Vimeo.   TIFF: La Belle Époque, Martin Eden și Les Traducteurs. Vimeo: Nymphomaniac, Holy Motors, Loveless și Mommy

Filme noi de la Independența Film, la TIFF și pe Vimeo.   TIFF: La Belle Époque, Martin Eden și Les Traducteurs.  Vimeo: Nymphomaniac, Holy Motors, Loveless și Mommy
Galerie Foto Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință,...

Lipatti Special la Casa Artelor „Dinu Lipatti” - Ediția a III-a Online

Lipatti Special la Casa Artelor „Dinu Lipatti” - Ediția a III-a Online
Primăria Municipiului Bucureşti, prin Casa Artelor „Dinu Lipatti”, vă invită duminică 5 iulie 2020, la orele 17:00, la Programul socio-cultural dedicat persoanelor cu nevoi speciale, „Lipatti Special” -...

Teatrul Ion Creangă organizează stagiunea estivală „VăraTIC: Miniteatru în Amfiteatru”

Teatrul Ion Creangă organizează stagiunea estivală „VăraTIC: Miniteatru în Amfiteatru”
Galerie Foto Cele mai frumoase povești revin în programul văraTIC al Teatrului Ion Creangă! În perioada 11 iulie – 27 septembrie 2020, Primăria Municipiului București prin Teatrul Ion Creangă, în parteneriat cu ARCUB,...

Filme rare din patrimoniul mondial restaurate de marele regizor Martin Scorsese și Film Foundation se văd la CINEVARA

Filme rare din patrimoniul mondial restaurate de marele regizor Martin Scorsese și  Film Foundation se văd la CINEVARA
Fundația9 anunță cea de-a doua ediție CINEVARA, programul proiecțiilor de film în aer liber ce vor avea loc pe toată durata verii (9 iulie – 3 septembrie) în grădina Rezidenței BRD Scena9 din cartierul...

Bursa “Moștenitorii României muzicale”, acordată de Radio România Muzical și Rotary Club Pipera, și-a găsit câștigătorul

Bursa “Moștenitorii României muzicale”, acordată de Radio România Muzical și Rotary Club Pipera, și-a găsit câștigătorul
Proiectul “Moștenitorii României muzicale”, care a pornit în 2018, a însemnat până în prezent 9 recitaluri și concerte la Sala Radio, susținute de tineri  muzicieni români cu o importantă carieră...

F-SIDES - cineclubul care vrea să vadă mai multe filme făcute de femei în România

F-SIDES - cineclubul care vrea să vadă mai multe filme făcute de femei în România
Galerie Foto Doar 17.5% dintre filmele lansate în cinematografele din România în 2019 au fost regizate sau co-regizate de femei F-SIDES va debuta pe 13 iulie cu “The Holy Girl”, filmul cineastei argentiniene Lucrecia...

Centrul Cărții lansează „Platforma discuțiilor literare” pe YouTube

Centrul Cărții lansează  „Platforma discuțiilor literare” pe YouTube
O serie de prelegeri online, susținute de scriitori, critici literari și editori, a fost lansată de Direcția Centrul Cărții, din cadrul Institutului Cultural Român, pe canalul YouTube. Printre...
Serviciul de email marketing furnizat de