Noua producţie a regizorului Radu Mihăileanu, "Concertul", care a avut premiera la Paris la 4 noiembrie, s-a bucurat de cel mai bun demaraj parizian şi a înregistrat 2.508 intrări la primul spectacol de la ora 14:00. Producţia a ocupat prima poziţie în topul intrărilor, în faţa filmelor Les Herbes folles, Away we go, The box şi Saw 6, iar numărul total de spectatori francezi din prima zi de difuzare a fost de 51.214.
Filmul s-a bucurat şi de o reacţie favorabilă şi din partea presei franceze, Le Figaro scrie că regizorul filmului "Trăieşte", cu generozitatea sa năucitoare semnează o fabulă călduroasă despre revanşa celor umiliţi, alungaţi din propria lor viaţă, care regăsesc demnitatea şi bucuria de a trăi. Este o farsă grotescă, lirică, înduioşătoare, slavă, ţigănească, interpretată într-un mod formidabil şi ridicată de virtuozitatea lui Mihăileanu până la un final entuziasmant, cu accente de Ceaikovski.
Le Parisien este de părere că sub inspiraţia concertului de Ceaikovski, regizorul de origine română oferă din nou o partiţie fără note false, plin de umor, de ironie, de generozitate. Totodată, uşor ca un arcuş şi greoi ca o tobă, schiţează un portret irezistibil al Rusiei de azi (cu miliardarii săi şi nostalgicii cumunismului). Iar criticul de film Mathieu Menossi scrie pentru Evene.fr că filmul este un contrast totodată tragic şi comic din care Radu Mihăileanu a făcut esenţa scenariului său. În spatele aparenţelor, al unui simplu divertisment popular, regizorul evocă amintirea dureroasă a URSS-ului lui Brejnev de acum treizeci de ani (...) Împotriva durerii şi cicatricilor opresiunii, Radu Mihăileanu propune extravaganţa, autoderiziunea şi burlescul...
Concertul spune povestea lui Andrei Filipov, considerat un geniu, dirijorul de prestigiu al Orchestrei Bolshoi, cea mai bună orchestră din Rusia. Astăzi, la 50 de ani, el încă mai lucrează la Bolshoi, dar ca om de serviciu. În timpul erei comuniste, Filipov a fost concediat în plină faimă pentru că a refuzat să renunţe la toţi interpreţii săi evrei, "jidani şi duşmani ai oamenilor", inclusiv la cel mai bun prieten al său, Sacha Grossman. După ce a fost dat afară, Andrei s-a afundat în băutură şi depresie.
Directorul de la Bolshoi, un fost funcţionar al Partidului Comunist, i-a promis lui Andrei că îi va aduce orchestra "în curând", dar nu a făcut decât să îşi bată joc de el, umilindu-l într-un mod sadic. Pentru el, Andrei este învechit şi îi face o mare favoare că îl ţine în continuare ca om de serviciu. Apoi, Andrei găseşte un fax. O invitaţie pentru ca orchestra să cânte la Chatelet, în Paris, pe o perioadă de două săptămâni, ca înlocuitor de ultim moment pentru Filarmonica San Francisco, care nu mai era disponibilă. Andrei concepe un plan nebun: va aduna toţi vechii lui prieteni muzicieni, o adunătură variată ce-şi câştigă în prezent existenţa în Moscova ca şoferi de taxi, ştergători de parbrize, negustori pe piaţa ambulantă, furnizori de efecte sonore în filme porno...Vor pleca în Paris sub numele de Bolshoi.
Radu Mihăileanu, regizor francez de origine română, a realizat: "Les quatres saisons" (1980), "Tahir" (1993), "Bonjour Antoine" (1997), "Trenul Vieţii" (1998), "Les Pygmees de Carlo" (2002) şi "Va, vis et deviens/Trăieşte" (2005), şi are în palmares Premiul Cesar pe care l-a primit în 2006 pentru cel mai bun scenariu original cu filmul "Trăieşte".
"Le Concert", care va avea premiera în România la data de 20 noiembrie, este o coproducţie franco-ruso-română şi a fost filmat în mare parte în studiourile Castel Film România. Filmul este scris şi regizat de Radu Mihăileanu. Din distribuţie, alături de rolurile principale: Aleksei Guskov, Melanie Laurent ("Inglorious Basterds") şi Francois Berleand fac parte şi Vlad Ivanov, Valentin Teodosiu, Ion Săbdaru şi Maria Dinulescu.
Citește pe Antena3.ro