Dialogul și proiecția de film din 9 iunie sunt introduse și pregătite de o reprezentație specială, sâmbătă, 28 mai, de la ora 19:30, la Sala Studio a Teatrului Odeon, a spectacolului „Tipografic majuscul”, în regia Gianinei Cărbunariu, cu Silvian Vâlcu în rolul principal.
În cazul „Tipografic majuscul”, teatrul și filmul constituie două modalități diferite de exprimare artistică, ce chestionează colaborativ același episod din istoria recentă a României: protestul anticomunist din septembrie 1981 al tânărului Mugur Călinescu.
În mai s-au împlinit 101 ani de la înființarea Partidului Comunist Român. Ce valabilitate, relevanță și putere au teatrul și filmul în chestionarea istoriei recente a României, dominată de un unic narativ politic, comunismul?
Joi, 9 iunie, la UNATC, va avea loc discuția cu autorii și protagoniștii celor două producții artistice despre puterea artei de a interveni rectificator în istorie, dar și despre specificul adaptării unui context particular desprins dintr-o anumită realitate în convenții ce par, la o primă vedere, foarte diferite: în teatru și în cinema.
Spectacolul de teatru „Tipografic majuscul” este o coproducţie dramAcum şi Festivalul Internaţional de Teatru de la Nitra, Slovacia, în parteneriat cu Teatrul Odeon şi face parte din proiectul european „Vieţi paralele - Secolul 20 văzut prin ochii Poliţiei Secrete”.
Regizoarea Gianina Cărbunariu a ales ca material de arhivă dosarul minorului Mugur Călinescu. „Metoda de lucru a fost interogarea documentului prin mijloace teatrale. Scenariul care stă la baza spectacolului „Tipografic majuscul” este un colaj de materiale ready-made (documente și interviuri), însă spectacolul este un exercițiu de imaginație, o ficțiune ce încearcă să chestioneze aceste urme ale unei realități din istoria recentă și felul în care ele ne ajută să înțelegem lumea în care trăim astăzi.” (Gianina Cărbunariu)
Filmul „Tipografic majuscul”, în regia lui Radu Jude, pune în legătură, prin tehnica montajului, două povești și două istorii. Una este povestea reală a adolescentului Mugur Călinescu, care, în 1981, a scris pe ziduri cu creta o serie de texte împotriva dictaturii lui Nicolae Ceaușescu. Povestea lui e pusă în scenă așa cum a reconstituit-o Gianina Cărbunariu din dosarul lui de Securitate. A doua este povestea oficială a României: imagini din arhiva Televiziunii Naționale, exact din aceeaşi perioadă.
Mugur Călinescu (28 mai 1965 – 13 februarie 1985) avea doar 17 ani şi era elev la Liceul A.T. Laurian din Botoşani când, în septembrie 1981, a alertat organele de Securitate timp de o lună pentru că a scris pe ziduri şi panouri inscripții menite să provoace în oameni o reacție față de încălcarea flagrantă a tuturor drepturilor și libertăților cetățenești, față de situația dezastruoasă a economiei din acea perioadă. După ce a fost prins, a fost continuu chemat la Securitate. La doi ani după momentul septembrie 1981, Mugur Călinescu se îmbolnăvește de leucemie și moare în anul 1985.
Mihai Smarandache, Gabriel Răuță și Alexandru Potocean în TIPOGRAFIC MAJUSCUL
TIPOGRAFIC MAJUSCUL
un spectacol de Gianina Cărbunariu
Scenografia: Andrei Dinu
Coregrafia: Florin Fieroiu
Muzica: Bobo Burlăcianu
Light design: Andu Dumitrescu
Cu: Cătălina Mustaţă, Alexandru Potocean, Gabriel Răuță, Mihai Smarandache, Silvian Vâlcu