x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Film Reuters laudă regizoarele şi producătoarele de film din "Noul val românesc"

Reuters laudă regizoarele şi producătoarele de film din "Noul val românesc"

05 Dec 2018   •   16:19
Reuters laudă regizoarele şi producătoarele de film din "Noul val românesc"

Rolul tot mai mare pe care femeile îl joacă în industria cinematografică din România a fost evidenţiat la Festivalul Filmului Românesc "Making Waves", care a avut loc în această perioadă la New York, conform Reuters care a publicat luni un material despre performanţele obţinute de regizoarele şi producătoarele de film din ţara noastră. Conform Reuters, una dintre stelele Noului Val din cinematografia românească este producătoarea de film Ada Solomon.
Debutând ca director de producţie în industria de film din România în urmă cu peste două decenii, Ada Solomon simţea că juca în altă ligă, afirmă autoarea acestui articol, Luiza Ilie, corespondent Reuters în România. Dar, după o dispută cu echipa de producţie pe un platou de filmare la începutul carierei sale, Ada Solomon, în prezent producătorul unora dintre cele mai apreciate filme româneşti pe plan internaţional, a acceptat sfatul unui asistent de regie care i-a spus că va obţine rezultate mai bune dacă îşi va păstra calmul şi dacă îi va trata pe membrii echipei de producţie ca pe nişte parteneri.
"A fost, probabil, prima lecţie din domeniul producţiei de film pe care am primit-o", a declarat Ada Solomon pentru Reuters, la sediul companiei sale de producţie, HiFilm. "De atunci, acesta este felul în care am 'funcţionat' cu echipele de producţie", a adăugat Ada Solomon. 
Producător de top din Europa 
Astăzi, Ada Solomon este unul dintre producătorii de top din Europa şi se află în spatele unora dintre cele mai apreciate drame cinematografice din ultimii ani, inclusiv al unor filme premiate la Berlinală, precum "Poziţia copilului" şi "Aferim!", şi al lungmetrajului nominalizat la Oscar "Toni Erdmann". 
Ea este, de asemenea, vârful de lance al unui grup tot mai numeros de regizoare şi producătoare din România, într-o epocă în care industrii cinematografice mult mai bine organizate se confruntă cu o serie de probleme care ţin de diversitate şi includere.
Ajuns la cea de-a 13-a ediţie, festivalul newyorkez, care se încheie miercuri, a inclus în programul său o secţiune dedicată filmelor regizate de femei, inclusiv pelicula premiată în 2018 la Berlinală cu Ursul de Aur, "Touch Me Not", o explorare a intimităţii regizată de Adina Pintilie, dar şi thrillerul "Moon Hotel Kabul", care i-a adus Ancăi Damian premiul pentru regie la Festivalul Internaţional de Film de la Varşovia. Zece dintre cele 17 filme ale festivalului au fost produse de Ada Solomon. 

Putere în cinematografie

România, o fostă ţară comunistă, a devenit o veritabilă putere în cinematografie pe parcursul ultimelor două decenii, iar presa internaţională a scris multe articole despre Noul Val românesc, un curent al cinematografiei mondiale alcătuit din filme naturaliste şi curajoase, care au câştigat în mod constant premii de top, precum Palme d'Or la Cannes şi trofee la festivalurile de la Berlin şi Veneţia. 

"Pe parcursul ultimilor doi ani, numărul femeilor regizoare a crescut vizibil", a declarat Anca Damian, care a devenit cunoscută şi apreciată pe plan internaţional pentru animaţia sa din 2011 "Crulic - drumul spre dincolo".
"Se simte vântul schimbării. Cu un deceniu în urmă, femeia trebuia să facă filme pentru copii. Erau momente în care simţeai că nu exişti în comunitatea cinematografică, erai pur şi simplu transparentă. Însă am simţit dintotdeauna că lucrurile pe care eu voiam să le povestesc (în filmele sale, n.r.) m-au împins spre înainte", a adăugat ea. 
Potrivit autoarei de filme documentare Mona Nicoară, creşterea economică a României, care, potenţial, a făcut ca finanţarea să devină mai accesibilă, a contribuit la această situaţie pozitivă. În total, mai multe femei lucrează în prezent în industria cinematografică română, în calitate de editori, regizori de imagine, operatori video şi scenografi. 
"Barierele care existau, acum au dispărut, în trecut erau puţine regizoare, puţine femei în general în această industrie", a declarat Mona Nicoară, al cărei documentar "Distanţa dintre mine şi mine", cu şi despre poeta-disident Nina Cassian, face parte din programul festivalului "Making Waves". 

Sursa: Agerpres 

×