x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Film Troţki şi Tarkovski, în Delta Dunării

Troţki şi Tarkovski, în Delta Dunării

de Maria Sârbu    |    12 Aug 2010   •   00:00
Troţki şi Tarkovski, în Delta Dunării
Sursa foto: Anonimul/

De trei zile şi trei nopţi, la Sfântu Gheorghe din Deltă se serveşte... film pe pâine.



Chiar în prima zi a Festivalului "Anonimul" (9-15 august) au debarcat aici aproximativ 3.000 de oameni. Cu vaporul sau cu barca au venit în număr mare iubitori ai filmului şi în a doua şi a treia zi, astfel încât locurile de cazare au fost la mare căutare, mai ales în camping. Evenimentele din cadrul festivalului se succed continuu: proiecţii de filme; desfăşurarea unor proiecte legate într-un fel sau altul de cinematografie.

Evident, atenţia sporită este îndreptată spre filmele din competiţie, structurată pe trei secţiuni; Lungmetraj, Scurtmetraj de ficţiune şi Scurtmetraj animaţie. Selectorul lungmetrajelor din competiţie, Ludmila Cvikova, afirmă că filmele, aparţinând unor tineri regizori talentaţi din întreaga lume, urmăresc viaţa cotidiană a lumii moderne şi schimbările la care aceasta este supusă. Majoritatea producţiilor de acest fel sunt europene. Primul film din competiţie - "Pe calea cea bună", al regizoarei din Sarajevo, Jasmila Zbanic, întăreşte această ipoteză. Este vorba despre o dramă aa unei familii tinere, prinsă între schimbările sociale din Sarajevo de astăzi. Doi tineri care se iubesc sunt despărţiţi de concepţiile ce le au asupra religiei lor. Traumele trecutului nu chiar atât de îndepărtat se resimt în lumea modernă.
Un cu totul alt fel de film a fost "Reîncarnarea lui Troţki", regizat de Jacob Tierney (Canada), prezentat în competiţie şi proiectat de trei ori pentru public. Pelicula, distinsă cu Premiul publicului la Festivalul de la Tokio, are două caracteristici: "inteligent şi amuzant". Un elev de liceu din Montreal susţine, în faţa colegilor săi, că el este reîncarnarea marxistului Troţki.

La rând a venit "Micuţa slovenă", în regia lui Damjan Kozole din Slovenia. Şi aici, ca şi în cazul din "Calea cea bună", sunt prezentate schimbările şi impactul lor psihologic asupra oamenilor din regiunea în care trăieşte acest regizor.

În camping s-a programat miercuri noaptea filmul românesc "Caravana cinematografică" de Titus Muntean. Este unica peliculă autohtonă în competiţia de lungmetraje, alături de alte şase producţii internaţionale. "Caravana" lui Muntean prezintă spectatorului un moment de la începutul anilor '60, când un tânăr are o misiune de propagandă. Iar caravană cinematografică devine camionul în stare veche ce ajunge într-un sătuc de munte din Transilvania. Printre interpreţii rolurilor se numără Mircea Diaconu, Iulia Lumânare şi Doru Boguţă. Filmul va mai avea astăzi două proiecţii, în complexul de cinema.

Tot astăzi intră în concurs lungmetrajul mexican "La mare" de Pedro Gonzalez-Rubio şi producţia poloneză "Zero" a lui Pawel Borowski. Mâine va putea fi văzut şi filmul "Vulpiţele" de Mira Fornayova, o coproducţie Slovacia-Cehia-Irlanda.
Este foarte strânsă competiţia la Scurtmetraje. Selecţionerul acestor filme, Irina-Margareta Nistor, spune: "Scurtele de anul ăsta sunt animaţii ingenioase, cu tendinţe clare de a trece dintr-o imagine într-alta, printr-o înşiruire de peneluri, care par un perpetuum mobile neobosit şi mereu neaşteptat, în care până şi Dumnezeu e microbist; la un loc cu cele de ficţiune, ne asigură un fel de şedinţă de psihanaliză a culturii generale personale a celei de-a 7-a arte (...)". În programul competiţional sunt 50 de "scurte".

Prezenţa muzicianului Lucian Ban şi a unor colaboratori de-ai săi la "Anonimul" a fost o revelaţie pentru foarte mulţi cinefili. Cunoscutul pianist de jazz, care se bucură de faimă la New York, a prezentat marţi seară, în camping, proiectul creat special pentru festival: "Tarkovsky Redux - like spirit without a shadow". Au cules aplauze atât el, cât şi americanul Mat Maneri, compozitor şi violist, nominalizat la Premiile Grammy pentru cel mai bun album de muzică alternativă, dar şi Silent Strike, compozitor de muzică electronică, şi Dan Băsu, artist vizual. Pe ecranul gigant se perindau secvenţe din filmele celebre ale lui Andrei Tarkovski - "Oglinda", "Nostalgia", "Sacrificiul", "Călăuza". Acestea au fost "reimaginate şi proiectate live" şi garnisite cu muzică şi efecte vizuale.

×
Subiecte în articol: film