Deschiderea stagiunii simfonice 2020-2021 a Filarmonicii „George Enescu“ va avea loc, după câteva luni de întrerupere, miercuri 7 şi joi, 8 octombrie 2020, de la ora 19.00, în Sala mare a Ateneului Român. Orchestra Filarmonicii, condusă de dirijorul englez Stefan Asbury, propune un program alcătuit din următoarele lucrări: Pavana de Gabriel Fauré, Concertul nr. 1, în la minor, pentru violoncel şi orchestră, op. 33 de Camille Saint-Saëns şi Simfonia nr. 2, în re major, op. 36 de Ludwig van Beethoven. În calitate de solist al serii, va apărea violoncelistul de talie internațională Andrei Ioniţă.
În prima parte a noii stagiuni, dirijorii Christian Badea, Stefan Asbury, Jonathan Berman, Lior Shambadal, Theo Wolters, Jin Wang, Gian Luigi Zampieri vor conduce Orchestra Filarmonicii „George Enescu“, care va acompania soliști renumiți precum pianistul Daniel Ciobanu, violoncelistul Andrei Ioniță, violoniștii Mihaela Martin, Remus Azoiței, Florin Croitoru, violistul Răzvan Popovici și pianistul Cristian Niculescu.
„2020-2021 este stagiunea de debut în calitate de Director de Onoare a celebrului pianist și dirijor Christian Zacharias, marcând și mandatul în premieră în România de solist în rezidență a multipremiatului pianist Daniel Ciobanu“, declară Andrei Dimitriu, director general al Filarmonicii „George Enescu“. „Deschiderea stagiunii 2020-2021 are loc în condiții sanitare care impun restricții imperative, afectând desfășurarea concertelor. Categoric limitează repertoriul, dar restrânge și oferta muzicienilor invitați, dirijori și soliști, preocupați de pericolul pandemic. Pentru prima parte a stagiunii, cenzurată de diverse condiționări, Filarmonica s-a străduit să susțină actul artistic cât mai aproape de standardul marii performanțe europene. Și cred că, în bună măsură, am reușit. Prezența unor nume de mare autoritate muzicală – Christian Badea, Andrei Ioniță, Mihaela Martin, Stefan Asbury, Daniel Ciobanu, Viniciu Moroianu ș. a. – este o garanție că vom reuși să confirmăm statutul european al ansamblurilor noastre. Vom prezenta și alte formule orchestrale în premieră, alte programe de real interes pentru melomani și lumea muzicală, pe care le vom anunța în formele consacrate“, subliniază managerul general al instituției.
Un concert dirijat de Tiberiu Soare, realizat în parteneriat cu Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România (UCIMR), este programat pe 29 și 30 octombrie 2020, fiind dedicat centenarului Uniunii Compozitorilor din România.
Alături de orchestră, Corul Filarmonicii „George Enescu“ va prezenta publicului în cadrul concertelor vocal-simfonice câteva dintre cele mai reprezentative partituri clasice, semnate de Bach, Mozart și Beethoven.
Deschiderea stagiunii simfonice 2020-2021 a Filarmonicii „George Enescu“
Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu“
Sala mare a Ateneului Român
Miercuri şi Joi, 7 şi 8 octombrie, ora 19.00, Ateneul Român
Dirijor -STEFAN ASBURY
Solist - ANDREI IONIŢĂ
Program
Gabriel Fauré -Pavana
Camille Saint-Saëns -Concertul nr. 1, în la minor, pentru violoncel şi orchestră, op. 33
Ludwig van Beethoven - Simfonia nr. 2, în re major, op. 36
STEFAN ASBURY
Invitat obișnuit al unor orchestre de top din lume, stagiunea 2020/21 a început pentru Stefan Asbury odată cu întoarcerea sa la Bilbao (Spania), pentru a dirija lucrări de Charles Ives, care va fi urmată de angajamente la Orchestra Radio Simfonică din Frankfurt, MDR Sinfonieorchester Leipzig, Orchestra Filarmonică „George Enescu“ și Filarmonica Szczecin (Polonia).
În ultimele stagiuni, a dirijat NDR Elbphilharmonie Orchestre, Copenhagen Philharmonic, Milwaukee Symphony Orchestra, Auckland Philharmonia și China National Symphony Orchestra. De asemenea, a condus orchestre prestigioase precum MDR Sinfonieorchester Leipzig (în cadrul Beethovenfest Bonn) și Orchestra Sinfonica de Bilbao (în timpul festivalului Musika-Musica din 2019).
Este un promotor fidel al muzicii contemporane semnate de compozitorii Steve Reich, Wolfgang Rihm, Unsuk Chin și Mark-Anthony Turnage. A condus, în ultimele stagiuni, premiera mondială a Concertului german de orgă semnat de Bernd Richard, la Musikverein din Viena, și premiera mondială a Concertului pentru pian de Sir Harrison Birtwistle, alături de Sinfonieorchester des Bayerischen Rundfunks şi de pianistul Pierre-Laurent Aimard, inclusiv premiera acestei compoziţii în SUA, alături de același solist și Orchestra Simfonică din Boston. După moartea compozitorului și dirijorului englez Oliver Knussen (1952-2018), care i-a fost un mentor apropiat, a dirijat, în noiembrie 2018, ultima compoziție completă a acestuia, împreună cu Birmingham Contemporary Music Group.
ANDREI IONIȚĂ
Născut în 1994 la Bucureşti, Andrei Ioniță a început studiul pianului la vârsta de cinci ani, iar trei ani mai târziu a luat primele lecţii de violoncel. A studiat cu Ani-Marie Paladi la Şcoala de muzică „Iosif Sava” din Bucureşti şi cu Jens Peter Maintz la Universität der Künste Berlin. Este câștigător al Premiului I la Concursul Internaţional „Ceaikovski” din Moscova în iunie 2015, de asemenea laureat a numeroase concursuri internaţionale, dintre care amintim „Aram Haciaturian”, ARD, „Emanuel Feuermann”. În 2016-2018, a fost desemnat drept „New Generation Artist” de către BBC, iar în stagiunea curentă – artist în rezidenţă la Hamburg Symphoniker.
A concertat cu Münchner Philharmoniker, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Orchestra Mariinsky, Filarmonica din Skt. Petersburg, Filarmonica Cehă, BBC National Orchestra of Wales, Filarmonica din Tokio, sub bagheta unor dirijori de renume: Valeriy Gergiev, Mikhail Pletnev, Nicholas Collon, printre alții. Andrei Ioniță a evoluat în recitaluri susținute la Carnegie Hall, Wigmore Hall, Konzerthaus Berlin, Elbphilharmonie din Hamburg, Zürich Tonhalle, LAC Lugano, L’Auditori din Barcelona, dar și la festivaluri precum Kissinger Sommer, Mecklenburg-Vorpommern, Schleswig-Holstein, Verbier, Cheltenham. Discul său de debut (realizat la Orchid Classics și lansat în primăvara 2019) cuprinde lucrări pentru violoncel solo de Bach, Kodály, Brett Dean și Svante Henryson. Andrei Ioniţă este bursier al Deutsche Stiftung Musikleben şi, prin generozitatea acestei fundaţii, cântă pe un violoncel realizat de Giovanni Battista Rogeri la Brescia în 1671.