x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Muzica El Banch / El Ballet National Chileno

El Banch / El Ballet National Chileno

de Vivia Săndulescu    |    03 Sep 2011   •   21:00
El Banch / El Ballet National Chileno

Vorbind despre spectacolele sale, Gigi Caciuleanu prefera sa foloseasca termenul de "teatru coregrafic". Fara sa urmeze un scenariu anume, ele se incheaga dintr-un puzzle de stari, relatii, intalniri, ipostaze, atitudini, depanate intr-un torent de cugetari, amintiri sau refl ectii. Dans – expresie – cuvant – muzicalitate – dramatism – atmosfera...

El insusi se exprima poetic in mod fi resc – nici n-ar putea altfel – iar discursul sau verbal, adesea intercalat in cel coregrafi c, se revarsa dintr-un preaplin al imaginarului; miscarea lui nu ilustreaza ci comenteaza, trasand prin aer curcubee de sugestii si volute de idei.
Iubeste muzica simfonica (Mozart, Vivaldi, Ceaikovski, Mahler, Berlioz) dar il incita si tangoul, jazzul sau folclorul romanesc. Este intr-o continua cautare de noi combinatii coregrafico-teatrale, lasandu-se patruns de lecturi, evenimente personale, de propriile-i meditatii sau de oamenii apropiati.

In spectacolele sale spatiul se creeaza din cateva linii simplissime, costumele sunt sobre-sic, (non) culoarea ocupa suprafete mari pentru a nu interfera cu gestul. Continua sa danseze ocazional, demonstrand o surprinzatoare forma fizica, nealterata de vreme: l-am aplaudat la Bucuresti in 2004 pe scena Nationalului si in 2007, in deschiderea spectacolului sau OuiBaDa, la Teatrul de Comedie.

Obisnuit cu colectivele cele mai diverse si cu interpreti de pregatiri felurite, construieste partituri care pun dansatorii in valoare, trezind sau exploatand in fi ecare expresivitatea actoriceasca. Creeaza febril – de altfel, marturiseste ca lucrul sub presiunea timpului convine temperamentului sau – etalandu-si indirect experienta scenica, bogatia mijloacelor si subtila stapanire a orchestratiei coregrafice.

Bucurestean cu origini rusesti si grecesti, Gigi Caciuleanu descopera dansul contemporan inca din timpul anilor de studiu. Desi stagiul urmat la Teatrul Mare Academic din Moscova, dupa absolvirea Liceului de Coregrafie, si anii petrecuti ca solist al Operei Nationale din Bucuresti par sa-l predestineze unei cariere de balerin clasic, isi continua experimentele coregrafice alaturi de Miriam Raducanu, de care il leaga o nedezmintita prietenie si admiratie.

Primele premii pentru creatie (la Varna si Köln) ii deschid calea catre Occident; in scurta vreme, dansatorul de origine romana devine unul dintre cei mai apreciati coregrafi francezi. Conduce Centrul Coregrafic de la Rennes, isi infiinteaza propria sa companie la Paris, creeaza Festivaluri de dans. Este invitat sa monteze in mari companii, face parte din juriul unor Concursuri internationale, sustine ateliere coregrafi ce, realizeaza turnee in Europa, Asia si America de Sud.

Indragostit de cuvant in aceeasi masura ca si de miscarea dansanta, publica volume de poezie si eseuri, colaboreaza la reviste si site-uri culturale. Revine in Romania tot mai des dupa 1989, pentru a-si monta propriile creatii la Constanta, Targu-Mures sau Bucuresti. Dupa patru decenii de cariera, incununata cu prestigioase premii si distinctii ale statelor francez, roman si chilian, resursele sale par in continuare inepuizabile...

De la fondarea sa in 1945 pe langa Universitatea din Chile, Baletul National Chilian a prezentat mai mult de 200 de piese apartinand unor coregrafi nationali si internationali.
Incepand din 2001, cand este numit director artistic al primei companii profesioniste de dans din Chile, Gigi Caciuleanu se imparte intre Santiago, Paris si... restul lumii, reluand si pe alte scene lucrari montate cu El Banch, printre care Mozartissimo, Cele patru anotimpuri, Piazza Italia, Tierra de nadie, Cuerpos, Gente, Oskolki, Actos, Agora, Interferencias, Paris – Santiago, Saxografi a, Carne de aire, Alter Mahler, Valparaiso Vals, Colores, Simfonia fantastica, Movimientos/ Magnificat, Amor Amore s.a. Cu unele dintre acestea, cele aproape doua duzini de dansatori – de nationalitate chiliana, argentiniana, japoneza sau italiana – au efectuat turnee in America Latina, SUA si Canada.

Spectacolul Noche Bach (Seara Bach) a avut premiera la Santiago de Chile, in 2005. In acelasi an, compania s-a afl at pentru prima data in turneu in Romania, la Bucuresti si Sibiu.


"Cu Conciertos si Cántico, directorul Baletului National din Chile (Banch) Gigi Caciuleanu aduce din nou un omagiu lui Johann Sebastian Bach, unul din marile genii din istoria muzicii...
Coregraful foloseste imagini plastice si poetice proprii dansului, redand ideile muzicale cu dinamism si fermitate. Compania, in buna forma tehnica, interpreteaza tablourile armonios, creeaza imagini expresive si un fi nal reusit, simplu si sugestiv. Gigi Caciuleanu are o mare usurinta in a cauta si surprinde momente speciale prin intermediul unor forme plastice cu un bogat continut ideatic...
Am savurat Noche Bach cufundandu-ne intr-o muzica familiara dar care nu se lasa sondata cu usurinta, urmarind evolutia unei companii afl ate intr-un moment ascendent al evolutiei sale" (Carmen Gloria Larenas).


Duminica 4 sept
Ora 19.00 Teatrul National "I.L.Caragiale"
"Opera si Balet"
EL BANCH / EL BALLET NACIONAL CHILENO
Director Artistic : Gigi Caciuleanu

Program :
● NOCHE BACH (Conciertos / Cantico)
Creatie coregrafi ca in doua parti de Gigi Caciuleanu
Muzica : Johann Sebastian Bach
Concept scenografic si lumini: Dan Mastacan
Design si costume : Leonel Navarete / Conciertos, Monica Ruiz / Cantico
● Regia de scena: Veronica Santibanez si Renato Peralta
Maestru de lumini: Mario Zuniga
Responsabil tehnic : Domingo Maureira
Responsabil recuzita : José Nunez
"Personal, resimt muzica lui Johann Sebastian Bach ca pe o matematica a simturilor. O arta absoluta, universala si atemporala. O senzualitate matematica incarnata si ancorata in adancurile fi intei umane".

I CONCIERTOS
muzica :
Concertul Brandenburgic N°5 in Re Major BWV 1050
Concertul Brandenburgic N°3 in Sol Major BWV 1048

Orchestra Filarmonica din Berlin Dirijor: Herbert Von Karajan
Daca ne imaginam coregrafia ca si cum ar fi mecanismul unui orologiu, dansatorii ar fi angrenajele acestuia. Cu miscari imaginate ca fi ind niste serii de numere pe cat de precise pe atat de poetice. Guvernate de cele mai multe ori, ca insasi muzica, de catre riguroasa si echilibrata cifra "8".

CONCIERTOS – un angrenaj de corpuri, un grup de personalitati, un mecanism ale carui elemente constiente si creative sunt dansatorii. Corpuri plamadite din umbra si lumina, cele doua laturi gemene ale sufl etului.

II. CÁNTICO
Motet: "Jesu Meine freude" – BWV 227
Gächinger Kantorei, Bach-Collegium Stuttgart
Dirijor Helmuth Rilling
Dansul, ca si cantul sunt proiectii, prelungiri naturale, ale corpului. A canta cu corpul asa precum vocile pot dansa. Elanuri si energie. Intr-o comuniune organica. Ambele concentrate intr-o singura gandire, dedicata Vietii. Viata cu ale sale multiple fatete. Atat cea intima si carnala, cat si cea a manifestarilor sociale ale unui grup de oameni.
CÁNTICO este o piesa de teatru coregrafic dar si o inlantuire de introspectii spirituale. Un cant dansat, inspirat din senzualitatea Cantarii Cantarilor si din nevoia de a se destainui Fiintei Supreme, singura capabila sa conecteze ceea ce este profund personal cu infi nitul universal, subiectivul cu obiectivul, astralul cu biologicul.

×
Subiecte în articol: festivalul george enescu 2011