Cea mai frumoasă imagine a României în lume la ora actuală se datorează unui eveniment cultural: Festivalul Internaţional “George Enescu”, al cărui prestigiu a crescut odată cu venirea la Bucureşti a unor mari orchestre şi a unor mari muzicieni. Dar atunci când spoturi publicitare privind festivalul au început să fie difuzate pe canalele de televiziune CNN şi Euronews, succesul era garantat.
Dacă promovarea s-a făcut şi în cadrul unui eveniment deosebit, atunci se culeg roade foarte bune. Iată cel mai bun exemplu. În ianuarie 2009, când de la Washington, D.C. a fost transmisă în direct, la CNN, ceremonia de învestitură a lui Barack Obama s-a difuzat şi spotul publicitar al Festivalului Enescu din acel an. Acelaşi post tv a difuzat un spot al ediţiei 2013, în luna ianuarie a acestui an, când lui Obama i s-a dat din nou învestitura. Şi vizibilitatea, şi credibilitatea Festivalului Enescu au crescut enorm în plan mondial, dacă ne gândim câţi oameni de pe glob au urmărit aceste transmisiuni.
Festivalul “George Enescu” are loc în acest an între 1 şi 28 septembrie. Organizatorii au pregătit din timp două campanii pentru promovarea evenimentului muzical pe canalul CNN şi două pe Euronews (una – în toamna lui 2012, iar în 2013, una în ianuarie pe CNN şi una în februarie pe Euronews). Promovarea la nivel internaţional a făcut să crească, de la o ediţie la alta, popularitatea acestei manifestări de anvergură organizate o dată la doi ani. Desigur, e vorba de valoarea tuturor evenimentelor care au loc în cadrul festivalului.
Biletele sunt la mare căutare. Pentru ediţia din acest an, numai într-o oră şi jumătate de la punerea în vânzare (15 ianuarie 2013) s-au cumpărat peste 1.500 de abonamente la concertele de la Sala Palatului şi peste 500 de abonamente la cele de la Ateneul Român, mai multe decât pe întreaga ediţie 2011. Biletele pentru fiecare eveniment în parte se vor pune în vânzare începând cu data de 15 aprilie. Amintim că la ediţia trecută s-a vândut un număr dublu de abonamente şi de bilete faţă de ediţia 2009. Dacă în 2011 Festivalul Enescu a adus în România peste 16.000 de turişti, care au venit special pentru evenimentul muzical, mulţi cumpărându-şi abonamente şi bilete prin reţeaua Eventim, via Internet, pentru ediţia din acest an organizatorii estimează un număr mult mai mare de străini.
De la o ediţie la alta a crescut şi numărul jurnaliştilor veniţi din alte ţări, care scriu sau transmit cronici, articole, interviuri, reportaje de la Festivalul Enescu. Valoarea e confirmată şi de parteneriatul acceptat de prestigiosul canal de muzică Mezzo, care a transmis în direct din festival în 2009 şi în 2011. Vor fi transmisiuni în direct pe Mezzo şi în 2013 ¬ patru concerte (atâtea câte au fost şi la ediţia trecută). Vor transmite în septembrie de la Bucureşti şi televiziunile RAI, Suisse Romande şi France 3.
Festivalul Enescu este un brand cultural de ţară. Prima ediţie a avut loc în 1958: deci sunt 55 de ani. Este, fără îndoială, cel mai mare eveniment cultural de nivel internaţional organizat în România. Chiar dacă nu există în Bucureşti o sală de concerte pe măsura Festivalului Enescu, mari muzicieni ai lumii vor veni aici şi la toamnă. Ediţia 2013 include peste 150 de evenimente. Sunt aşteptate orchestre precum Royal Concertgebouw Amsterdam (dirijor Mariss Jansons), Staatskapelle Berlin, cu Daniel Barenboim, Orchestra dell’Accademia Santa Cecilia di Roma, cu Antonio Pappano, Orchestre de Paris ¬ Näme Järvi, London Philharmonic Orchestra ¬ Vladimir Jurowski, Pittsburg Symphony Orchestra – Manfred Honeck, Radio Berlin ¬ Marek Janovski (cu prezentarea Tetralogiei wagneriene), Royal Stockholm ¬ Sakari Oramo, Münchener Philharmoniker ¬ Symion Bychkov sau Orchestra Naţională Rusă ¬ Michail Pletnev. Desigur, vor fi şi formaţii din România.
Concertul de deschidere va fi susţinut la 1 septembrie, la Sala Mare a Palatului, de Staatskapelle Berlin, avându-l la pupitru pe Daniel Barenboim (foto).