Portrete sentimentale - Un nou lexicon!
Cifra reprezintã si volumul cu acest indicativ numeric din 'biblioteca' scrisã de muzicologul VIOREL COSMA. Cartea (apãrutã la Editura Fundatiei Culturale 'Gheorghe Marin Speteanu', 2011), constituie – paradoxal – un... debut: intrarea mereu surprinzãtorului maestru in literatura memorialisticã. 'Este o carte – noteazã autorul – cu statui muzicale care au dat culoare unui secol de referintã in arta sonorã romaneascã': cantãreti, profesori, scenografi , regizori, folcloristi, compozitori, muzicologi, critici muzicali, dirijori, instrumentisti (din toate genurile), invãtãtori, bizantinologi, balerini, coregrafi . O... pinacotecã a legendelor.
Cum sã aleg nominalizãri? I-as enumera pe toti! De la Zenaida Pally sau Ion Stoian, la Sergiu Celibidache, de la Eugen Ciceu la Gruia Stoia, de la Maria Wauvrina la Victor Giuleanu... O lume captivantã, azi dispãrutã, care oferã insã o pilduitoare concluzie: in muzica romaneascã au existat personalitãti care, pe langã mosteniri artistice cu extinsã acoperire in competentã, popularitate, inovatie, au lãsat in urmã si exemple de caractere cu verticalitatea existentei, in profesie ori viatã 'civilã'. O afl ãm lesne si datoritã limbajului accesibil folosit de Viorel Cosma in prezentãrile amprentate de specifi cul radiofonic. Se demonstreazã: maestrul Cosma poate scrie pentru oricine: profesionistii cu 'pretentii' ori pentru marele public.
Volumul se 'soarbe'. Cu fi ecare paginã, aviditatea (re)cunoasterii sporeste, obligã la continuitate, panã la fi nalul care oferã o singurã consolare: lista personalitãtilor din volumele II si III in curs de aparitie. Hotãrat: Maestrul VIOREL COSMA rãmane un om al LITEREI selecte, magician al publicisticii muzicale romanesti!
• Daniela Caraman Fotea
Ciprian Porumbescu de Nina Cionca, Editura Anima, Bucuresti
De ce o nouã carte despre Ciprian Porumbescu? De ce nu?! Intr-o lume cenusie, dezorientatã, grãbitã si superfi cialã, unitã in imensa ei diversitate de cateva elemente devenite artifi cial universal valabile – mã gandesc la jeansi, la restaurantele McDonald’s si la volumele Harry Potter – un scriitor si o editurã incearcã sã aminteascã romanilor cã mai au cate un 'ceva' numai al lor, o istorie si o culturã reale, pe care pot sã isi sprijine si sã isi odihneascã mintea si sufl etul atunci cand pierderea lor pare iminentã.
Ciprian Porumbescu nu a fost cel mai mare compozitor roman. Existenta lui scurtã – de doar 30 de ani – nu a mutat muntii din loc, nu a impresionat strãinãtatea – poate doar pe Max Reger, profesorul de la Viena care l-a invãtat pe studentul roman armonia si, pentru silintã si talent, l-a rãsplãtit cu nota maximã – si nu a fãcut scoalã. Povestea lui este insã o paginã din istoria unui neam incercat, intr-un spatiu istoric agitat – Cernãutiul de la sfarsitul secolului al XIX-lea. O poveste de care ar fi bine si frumos – sau frumos si bine – sã ne amintim si in care sã ne regãsim rãdãcinile. Cãci sunt rãdãcini puternice, de viatã si de moarte, altfel celebra Baladã sau cantecele Tricolorul, Pe-al nostrum steag e scris Unire sau veselul Cantec de 1 Mai nu ar mai fi rezistat timpului si timpurilor, ajungand sã fi e la fel de proaspete si astãzi. La aceastã afi rmatie poate cã cititorii acestor randuri vor zambi sceptic dar, sunt sigurã cã, in sinele lor, notele si cuvintele vor incepe sã vibreze trezind amintiri vagi dar imposibil de ignorat.
Cartea, scrisã de Nina Cionca si minunat pusã in paginã de Suzana Holan si Gabriela Bistrean-Siupiur, ne propune concret nu doar monografi a unui muzician ci radiografi a complexã a unei epoci care, privitã acum, prin negura timpurilor ce edulcoreazã si transformã realitatea in poveste, se dovedeste minunatã, fascinantã.
Textul, povestea se bazeazã pe documente autentice, prin care un artist sensibil si un patriot infl ãcãrat vorbeste despre ce vede, ce simte si ce i se intamplã. O face simplu si direct, cãci cei cãrora li se adreseazã sunt rude si prieteni sinceri si devotati. Textul este suplu, bogat, colorat, atractiv, interesant, cuceritor…. Cartea insã este…. un album de artã. Inspirat de text, editorul a reusit o formulã grafi cã originalã, delicatã si sugestivã, prin care povestea devine palpabilã si fapte petrecute candva, demult – reale si actuale.
• Cristina Sarbu
Documente din arhiva MNGE - Articole de presa despre George Enescu
Apãrutã la Editura Muzicalã, lucrarea Documente din arhiva MNGE - Articole de presã despre George Enescu (1922), volumul IV, editie alcãtuitã, prefatatã si adnotatã de cercetãtorii Florinela Popa si Camelia Anca Sarbu, succede volumele anterioare publicate in anii 2009 si 2010.
Realizarea volumului a necesitat o cercetare indelungatã si aprofundatã a documentelor de presã din anul 1922, afl ate in arhiva Muzeului National 'George Enescu' (M.N.G.E.), majoritatea fi ind publicate in Franta (182 dintr-un total de 241). Prezenta mediaticã a lui George Enescu surprinde activitatea sa intensã desfãsuratã in calitate de compozitor, violonist, pianist, dirijor, dar si in multiple ipostaze de manifestare. Sugestivitatea documentelor contribuie la o nuantatã portretizare nu doar a muzicianului de geniu, ci si a omului de o sensibilitate aparte, George Enescu.
Volumul se recomandã atat prin ineditul documentelor puse la dispozitia specialistilor si a publicului larg, cat si prin folosirea unui aparat critic adecvat. Demersul de editare a acestei lucrãri rãspunde misiunii asumate de cãtre Muzeul National 'George Enescu ', de a pãstra si promova patrimoniul spiritual George Enescu. In acelasi timp, lucrarea se inscrie in seria de evenimente dedicate valorifi cãrii documentelor legate de viata si activitatea marelui compozitor, documente afl ate in arhiva M.N.G.E