x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Muzica Modern, dar şi arhaic

Modern, dar şi arhaic

de Cristina Lascu    |    06 Sep 2011   •   21:00
Modern, dar şi arhaic

Programul concertului sustinut la Sala Radio de ansamblul Musica Nova (Florian Popa – clarinet, Florin Szigeti – vioara, Dorel Fodoreanu – violoncel, Alexander Preda – pian), cu participarea unor muzicieni din orchestra de camera London Schubert Players, a inclus piese romanesti cantate in prima auditie, dar si lucrari din creatia unor compozitori europeni.

Concertul a debutat cu piesa lui Ulpiu Vlad, Septet pentru soprana, clarinet, pian si cvartet, o muzica de mare esenta, de un lirism aparte, intr-o interpretare absolut exceptionala, la pian aflandu-se chiar fi ul compozitorului. Essai sur le Globe pirate, creatia semnata de Dan Dediu, a fost interpretata in prima auditie, la pupitrul dirijoral fi ind insusi compozitorul.

"Am ales titlul special ca sa fi e criptic', a marturisit Dan Dediu, adaugand: "Lucrarea se bazeaza pe o reflectie asupra ideii de piraterie contemporana, prezenta atat in realitatea imediata, cat si in cea virtuala. E vorba de ideea de agresivitate combinata cu cele de libertate si de constrangere, pentru ca piratii sunt oamenii marilor si existenta lor se bazeaza pe dozajul dintre libertate si invadarea interioritatii altora. Nu in ultimul rand, e si o strategie componistica: am articulat muzica pornind de la motive care se comporta ca niste vase-pirat, care abordeaza alte motive, le scufunda si le fura aurul sau valorile'.

Este cea de-a doua lucrare a lui Dan Dediu, dupa Atlantis, care a fost prezentata in prima auditie la actuala editie a festivalului. "O muzica absolut sclipitoare, Dan Dediu citind printre randurile multor stiluri contemporane. Nu sunt aluzii sub forma de citat, ci o trimitere spre spiritualitatea muzicii secolului XX', aprecia dupa concert compozitorul Dan Buciu, prezent in public.

In prima auditie au fost interpretate si cele 10 cantece romanesti pentru viola, pian, cvartet de coarde si contrabas – din colectia de muzica folclorica a lui Béla Bartók, o prelucrare realizata de Ana-Maria Avram in cadrul proiectului international de compozitie Invitation to Composers, lansat acum doi ani de trustul London Schubert Players, al carui director este pianista Anda Anastasescu. Proiectul este un parteneriat intre Marea Britanie, Romania si Franta, fi ind selectat de Uniunea Europeana pentru programele sale culturale si finantat de Comisia Europeana. "Eu compun muzica experimentala, ce-am compus pentru acest proiect are un scop pur educativ, ca publicul sa aiba acces la tezaurul folcloric cules de Béla Bartók', ne-a declarat Ana-Maria Avram. Totusi, si aceasta lucrare poate fi considerata un experiment – si unul reusit –, motivele folclorice fi ind transformate in sonoritati moderne fara a sufoca, insa, izul lor popular, chiar si o ureche mai putin avizata intuind lesne sorgintea lor arhaica. Piesa a fost interpretata cu participarea unor muzicieni din London Schubert Players: Anda Anastasescu – pian, Yuri Zhislin – viola si Wolfgang Güttler – contrabas.

Partea a doua concertului a inclus Los sueños de Felix Sierra Iturriaga, pe versurile poetului simbolist spaniol Antonio Machado, avand-o ca solista pe soprana Maria Angeles Rodriguez, Andante de Tudor Dominik Maican si Im fremdem Land de Philippe Hersant, o abordare moderna a ideii de tema cu variatiuni.

DAN BUCIU: Interpretarile au fost bune de tot in aceasta seara. Este o sansa minunata, pe care nu o avem nici macar in Saptamana Internationala a Muzicii Noi, aceea de a asculta o muzica interpretata la superlativ, si lucrul acesta ne-a permis sa apreciem strict compozitiile, fara sa fi m bruiati de neglijentele, de ezitarile tehnice.
In felul acesta cred ca aprecierea, perceptia mesajelor muzicale s-a facut mai bine. Va marturisesc ca am ascultat cu incantare in special primele doua lucrari, pe cele ale lui Ulpiu Vlad, un liric incorijibil, pe urmele lui Enescu, si Dan Dediu, o muzica absolut uimitoare, debordanta, in care face o citire intr-o maniera foarte personala a unor stiluri muzicale consacrate din secolul XX – nu din lipsa de inspiratie ci incercand sa recapituleze si sa sintetizeze aceste limbaje.
Piesa Anei-Maria Avram mi se pare foarte buna, luate partile individual. Poate ansamblul a avut putin de suferit, cred eu, prin dramaturgia poate insuficient elaborata. Nu-i dau lectii de compozitie doamnei Avram, dar lucrarea foarte buna, revizuita, ar putea deveni exceptionala. Mi-a facut o mare placere si o apreciez in mod deosebit.

EUGEN WENDEL: Mi se pare o realizare importanta ca muzica romaneasca contemporana este prezenta in mod activ pe tot parcursul Festivalului si m-am bucurat sa reintalnesc o serie de muzicieni dintre cei cu care colaborez foarte strans de zeci de ani, cei care mi-au cantat lucrarile, sau pe care i-am inregistrat in calitatea mea de inginer de sunet. Formatia Muzica Nova este mereu exceptionala!

×
Subiecte în articol: festivalul george enescu 2011