x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Muzica „Oedipe Redux“, opera lui Enescu reimaginată în cheie jazz, la  Festivalul EUROPALIA

„Oedipe Redux“, opera lui Enescu reimaginată în cheie jazz, la  Festivalul EUROPALIA

de Magdalena Popa Buluc    |    05 Aug 2019   •   15:14
„Oedipe Redux“, opera lui Enescu reimaginată în cheie jazz, la  Festivalul EUROPALIA
Sursa foto: Andrei Tarnea

Proiectul Oedipe Redux , o „re-imaginare“ contemporană, în cheie de jazz,  a capodoperei enesciene, realizat de artistul român Lucian Ban şi de violonistul american Mat Maneri, va fi intepretat în cadrul Festivalului Internațional de Arte EUROPALIA, într-un turneu ce cuprinde cinci concerte în Belgia, Franța, Olanda, în perioada 19-29 noiembrie 2019. „Oedipe“, singura operă compusă de George Enescu, este reinterpretată radical de Mat Maneri, violist nominalizat la Premiile Grammy, și de Lucian Ban, celebru pianist român de jazz, alături de alți șase muzicieni  de marcă ai genului: clarinetistul francez Louis Sclavis, interpretul conceptualist de origine austriacă Theo Bleckmann (voce), interpreta şi compozitoarea americană de origine taiwaneză Jen Shyu, reputatul contrabasist şi compozitor John Hebert, co-autor împreună cu Lucian Ban al proiectului „Enesco Re-Imagined“, americanii Tom Rainey (percuție) și Ralph Alessi (trompetă).

Sub diverse titulaturi, proiectul „Oedipe Redux“ va fi reprezentat la Centrul Cultural Opderchmelz din Dudelange (Luxemburg) pe 19 noiembrie,  Bimhuis,  Amsterdam (Olanda)  pe 22 noiembrie,  La Briquetterie Schiltigheim (Franța)  pe  23 noiembrie,  BOZAR Bruxelles  pe 27 noiembrie  și In het Koorenhuis , Haga (Olanda)  pe 29 noiembrie.

Oedipe-ul lui Enescu este o lucrare muzicală monumentală și acesta este unul dintre motivele pentru care este pusă în scenă rar, dar sinteza profundă între străvechi și modern, între romantismul târziu și extraordinara originalitate a lui Enescu este fără egal între operele scrise în secolul XX. Pentru toate acestea, după ce am lucrat anterior cu muzica instrumentală enesciană - Enesco Reimagined - eu și Mat Maneri ne-am propus să reimaginăm celebra operă a marelui compozitor român. Avem șansa de a-i avea alături de noi pentru proiectul Oedipe Redux, pe câțiva dintre cei mai importanți muzicieni de jazz de pe scena internațională: artiștii vocali Theo Bleckmann și Jen Shyu, trompetistul Ralph Alessi și celebrul clarinetist francez Louis Sclavis. Suntem onorați să prezentăm Oedipe Redux live în cadrul Festivalului Europalia și să contribuim la conștientizarea geniului lui Enescu în lume”, a apreciat pianistul și compozitorul Lucian Ban.

„Oedipe“, singura operă scrisă de George Enescu, are patru acte și un libret în limba franceză semnat de Edmond Fleg, pornind de la tragediile „Oedip rege“ și „Oedip la Colonos“ scrise de Sofocle. Opera „Oedipe“ a fost compusă de George Enescu în perioada 1921 - 1931.

„Opera enesciană are patru acte, e foarte amplă, interpretarea sa integrală necesită aproape trei ore. A trebuit în primul rând să o redimensionăm. Întotdeauna am considerat că muzica lui Enescu este un material ideal pentru improvizații. Am făcut-o cu pasiune în ciclul Enescu reimagined pornind de la compozițiile sale instrumentale, iar în Oedipe Redux  avem dovada că acest lucru e posibil și poate fi valabil și pentru muzica sa vocală. Pentru noi, a fost o splendidă provocare“, a punctat Mat Maneri.

La rândul său, vocalistul Theo Bleckmann spune că mereu a fost inspirat de muzica lui George Enescu. „Îi cunosc muzica, i-am ascultat-o, însă după acest proiect o consider, lăuntric, extrem de frumoasă. Nu mi le mai pot scoate din minte – melodiile lui stranii, modale, măiestrit alambicate, împletite sau răsucite uneori într-un mod unic. Însă atunci când interpretezi muzica, atunci când începi să trăiești cu ea, aceasta devine extrem de intimă și de încărcată de emoție“, a subliniat  interpretul austriac Theo Bleckmann.

Muzicienii care realizează proiectul „Oedipe Redux“ sunt dintre cei mai cunoscuţi şi apreciati opt interpreţi de jazz contemporan la ora actuală, multipli nominalizați la premiile Grammy, care concertează pe marile scene ale lumii.  De două ori nominalizat în 2005 și 2006 pentru prestigiosul Premiu Hans Koller pentru ,,Cel mai bun instrumentist european de jazz “, pianist, lider de trupe, compozitor și aranjor, Lucian Ban este originar din Bistriţa, România. În prezent, locuiește la New York.

 

Altist şi violonist de jazz,  Mat Maneri, orchestrator la „Oedipe Redux“, a fost nominalizat la premiile Grammy, fiind cunoscut pentru colaborările sale cu Cecil Taylor, Tim Berne, Joe Maneri. John Hebert este unul dintre cei mai apreciați contrabasiști şi compozitori din New York, clarinetistul Louis Sclavis este apreciat pentru virtuozitatea deosebită, iar despre Theo Bleckmann cronicile de specialitate spun că vine „de pe o altă planetă“, datorită stilului „futurist și fără limite“. Jen Shyu este recunoscută drept un nou star mondial al jazz-ului,  iar despre reputatul trompetist Ralph Peter Alessi se spune că este un „virtuoz aventuros care poate cânta orice“. La percuţie şi baterie, invitat special este compozitorul şi percuţionistul  Tom Rainey, laureat 2017 al premiului „Genius Award” MacArthur.

România prezintă la EUROPALIA, timp de patru luni, peste 250 de evenimente care vor avea loc în Belgia şi în ţările dimprejurul ei.

Prezenţa României în EUROPALIA, care se va desfășura în perioada octombrie 2019 - ianuarie 2020, este asigurată de Institutul Cultural Român, în parteneriat cu Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Culturii și Identității Naționale, Secretariatul General al Guvernului.

EUROPALIA, unul dintre cele mai importante festivaluri internaționale de artă, este considerat manifestarea culturală de cea mai mare amploare din Belgia. Festivalul este organizat o dată la doi ani, sub patronajul Familiei Regale a Belgiei, în Belgia și în țări învecinate - Franța, Olanda, Luxemburg și Germania sau Marea Britanie.

Prima ediție a Festivalului Internațional de Artă EUROPALIA a avut loc în 1969. Festivalul are un caracter multidisciplinar: arte vizuale, artele spectacolului, muzică, film, literatură, educație culturală.

Publicul celor mai ample ediții de până acum ale festivalului a ajuns la aproximativ 1-1,5 milioane de vizitatori, majoritatea veniți din afara Belgiei. Printre ţările invitate de onoare la ediţiile precedente s-au numărat: Italia (1969 şi 2003), Franţa (1975), Spania (1985), Portugalia (1991), Republica Cehă (1998), Polonia (2001), Federaţia Rusă (2005), R. P. Chineză (2009), Brazilia (2011), India (2013), Turcia (2015), Indonezia (2017).

×
Subiecte în articol: Oedipe Redux