Revenirea marelui pianist de renume mondial Radu Lupu la Festivalul “George Enescu” este o izbândă a directorului artistic Ioan Holender, spune lumea. Dar Ioan Holender precizează că el doar l-a rugat pe Daniel Barenboim, mare dirijor şi pianist, să-l convingă pe Radu Lupu să revină în festival. “Eu vin să dirijez, dacă tu vii să cânţi”, i-ar fi spus Barenboim prietenului său Radu Lupu. Ce mai contează acum cine pe cine a rugat sau cine pe cine a convins? Cert este că duminică seara Radu Lupu a cântat la Sala Mare a Palatului cu orchestra Staatskapelle din Berlin, dirijată de Daniel Barenboim, în concertul de deschidere a Festivalului Enescu, ediţia cu numărul 21. La Sala Palatului, celebrul pianist părea să fie învins de dragostea publicului care l-a aşteptat, căci nu a mai concertat de multă vreme la Bucureşti.
Cu aplauze îndelungi a fost întâmpinat cel care intra în scenă sfios, parcă împins de la spate de Barenboim. A cântat Bethoveen, Concertul nr. 4 pentru pian şi orchestră în Sol Major, op. 58, alături fiindu-i cea mai veche orchestră din lume, Staatskapelle Berlin. Publicul a ovaţionat şi Radu Lupu şi-a plecat smerit creştetul în faţa lui. Radu Lupu a bisat... Victorios s-a arătat Barenboim, care s-a întors cu faţa spre public şi a strigat în româneşte: “Festivalul Enescu, în veci!”. Aşa să fie! Să sperăm că a fost auzit şi de guvernanţi, de cei care hotărăsc destinul acestui eveniment muzical, unic în felul său.
Daniel Barenboim a venit la “Enescu” nu numai să dirijeze, ci şi să cânte: împreună cu Radu Lupu, la două piane, Concertul nr. 10 de Mozart (luni, 2 septembrie, tot la Sala Palatului). În programul festivalului este inclus şi un recital Radu Lupu, la Ateneul Român, la 4 septembrie.
Duminică, înainte de deschiderea Festivalului Enescu a avut loc conferinţa de presă prilejuită de desfăşurarea marelui eveniment cultural. Dacă primarul general Sorin Oprescu declara că Festivalul Enescu “este unul dintre brandurile cele mai puternice ale Bucureştiului”, Ioan Holender, spunea la aceeaşi masă a conferinţei că “Enescu” este “un brand internaţional de importanţă covârşitoare”, festivalul aducând şi mulţi turişti, că este un eveniment comentat pozitiv de unele dintre cele mai prestigioase televiziuni din lume...
Desigur, la conferinţă s-a pus şi problema continuităţii festivalului. Vor fi bani pentru ediţia următoare, cea din 2015? Nimeni nu răspunde cu “da”!
Ioan Holender a spus aşa, ca pentru sine: “Nu se ţine o dată, nu se mai ţine niciodată!”. Totuşi, ministrul Culturii, Daniel Barbu, a afirmat: “Festivalul Enescu este o comoară naţională şi nimeni nu are intenţia să risipească această comoară”.
La conferinţă a participat şi muzicologul “veteran” Viorel Cosma. El a ţinut să spună că a participat la toate ediţiile Festivalului Enescu, din 1958 (prima ediţie) şi până la aceasta, a XXI-a (sunt 55 de ani); că a văzut cum a crescut festivalul; că Ioan Holender este o “putere muzicală”, dar că ar vrea să ştie dacă dl Holender va fi director artistic şi la ediţia viitoare, cea din 2015. Şi Ioan Holender i-a răspuns că nu a fost întrebat încă dacă doreşte să fie director în continuare: “La timpul potrivit voi fi întrebat sau poate nu voi fi întrebat. Sau poate mi se va mulţumi şi... atât”.
Poate trebuie să o spunem de mai multe ori că pregătirea unui eveniment de mărimea Festivalului Enescu se face cu doi-trei ani înainte, căci marile orchestre, marii artişti au agenda plină cu ani înainte... Aşa e în lume!
Citește pe Antena3.ro