Intre creatiile de gen spectacular, dovedind preferinta lui IGOR STRAVINSKI (1882-1971) pentru sonoritati moderne, Concertul pentru pian si instrumente de sufl at ocupa un loc aparte. Cu aproape cincisprezece ani inainte, muzicianul avusese in proiect un concert pentru pian, transformat in baletul Petruska la solicitarea lui Diaghilev. Trei dintre miscarile acestei capodopere coregrafice revin, in 1924, intr-o transcriptie concertanta. Prima miscare, Largo-Allegro debuteaza sumbru la orchestra pentru ca Allegro-ul propriu-zis sa aduca interventia energica a pianului, care va mentine maniera de toccata. Cea de a doua parte, ofera doua episoade solistice, cu momente de melancolie si secvente virtuoze. Finalul este un Allegro in stil fugat, urmat de o sectiune contrastanta ce reaminteste inceputul, inainte de stralucitorul Stringendo concluziv.
ADRIAN IORGULESCU (n. 1951) a studiat compozitia la Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti devenind ulterior profesor in aceeasi institutie. S-a documentat in compozitie si muzicologie la Academia Santa Cecilia din Roma. Este Presedintele Uniunii Compozitorilor. A scris trei simfonii, concerte instrumentale, opera Revulutia, muzica de camera, precum si volume de muzicologie. Compozitorul ofera ascultatorilor o prezentare orientativa asupra lucrarii sale: "Rondo-ul de noapte (2010) evoca un soi de dubla parafraza: prima vizeaza tabloul lui Rembrandt Rondul de noapte, secunda – periplul nocturn al garzii civile formate din jupan Dumitrache, Nae Ipingescu si «compania», derulat intr-una dintre mahalalele Bucurestiului. Scrisa pentru oboi, suflatori de alama si percutie, piesa sugereaza avansarea in cerc a unei fanfare. Nu intamplator deci, "rondul" intra in tiparul ciclic al rondo-ului, iar refrenul este un mars. In economia generala a partiturii, rolul dramaturgic al "personajului" solistic – oboiul – indeplineste functia de "tambur major", de ordonator al traiectoriei si evolutiei ansamblului".
PAUL HINDEMITH (1895-1963) se afla la intersectia tuturor aspectelor muzicii austro-germane din prima jumatate a secolului XX. Violonist virtuoz, director muzical al Operei din Frankfurt, a compus sonate pentru diferite instrumente, muzica de camera. Primele lui creatii vadesc o puternica atractie fata de expresionism. Muzica de concert pentru coarde si sufl atori (alamuri) a fost compusa in 1930, interpretata un an mai tarziu sub conducerea lui Serge Koussevitzky (caruia i-a fost dedicata lucrarea), cu prilejul aniversarii semicentenarului infiintarii Orchestrei Simfonice din Boston. In ansamblu, partitura reprezinta un interesant studiu de utilizare a timbrurilor instrumentale – culoare, spatiu. Desfasurarea lucrarii cuprinde doua miscari. Prima este la randul ei bipartita rapid-lent; a doua (ABA) lasa sa se auda si inflexiuni de jazz in centrul ei, ca si in final. Planul general pare un joc al relatiilor instrumentale supuse scriituri contrapunctice, tehnica in mod particular indragita de Hindemith.
Luni 19 septembrie
Ora 17.00 Ateneul Roman
Seria "Recitaluri si concerte camerale"
ROMANIAN BRASS
Dirijor: ADRIAN PETRESCU
Solist : MICHAEL ROLL – pian
Cu participarea Orchestrei de Camera Radio
Program :
● A. Copland – Fanfare for the Common Man (Fanfara pentru omul de rand)
I. Stravinski – Concertul pentru pian si instrumente de suflat
Largo-Allegro,
Lento,
Allegro
● A. Iorgulescu – Rondo-ul de noapte (piesa in prima auditie)
● P. Hindemith – Konzertmusik für Streicher und Bläser (Muzica de concert pentru coarde si sufl atori)
Citește pe Antena3.ro