Maestrul Valdimir Jurowski la pupitrul orchestrei Radiodifuziunii din Berlin, 20 de artiști lirici internaționali și proiecții semnate Lidia Carmen Vidu într-una dintre cele mai misterioase piese de operă
Pe data de 4 septembrie, în cadrul Festivalului Internațional George Enescu, la Sala Palatului, cea mai veche orchestră Radio a Germaniei, sub bagheta directorului artistic al Festivalului propune publicului o experiență artistică cu totul specială - „Die Frau Ohne Schatten” – „Femeia fără umbră”.
Opera compusă de Richard Strauss, pe un libret de Hugo von Hofmannstahl, a fost considerată de cei doi ca fiind ultima lor „operă romantică”, iar melomanii o asemuiesc, din perspectiva adâncului simbolism, cu „Flautul fermecat” al lui Mozart. „Die Frau Ohne Schatten” a fost începută înaintea Primului Război Mondial, iar premiera a avut loc cu 100 de ani în urmă.
Maratonul impus de „Die Frau Ohne Schatten” muzicienilor - soliști, dirijor, orchestră este în sine un spectacol eveniment prin amploarea lui, numărul mare de artiști implicați, complexitate. În cadrul Festivalului se vor adăuga proiecțiile video semnate de regizoarea și artistul vizual Lidia Carmen Vidu, care deschid noi posibilități de receptare și raportare la partitură.
Realizarea proiecțiilor a presupus o documentare minuțioasă, parcurgerea lucrărilor din care a fost inspirat libretul, respectiv basmul „Inimă de Piatră”, a lui Wilhelm Hauff și „Convorbirile unor emigranți germani”, a lui Goethe, studierea unor referințe din publicații de specialitate și urmărirea unor montări internaționale.
„Da, libretul e plin de simboluri, dar mi-a făcut bine să citesc schimbul de scrisori dintre libretistul Hugo von Hofmannsthal și compozitorul Richard Strauss. Am intrat parcă în familia lor, în intimitatea lor și așa mi-a adus multă relaxare. Dialogul lor are farmec și de multe ori m-a ajutat să demitizez opera. Cred că acesta este pasul cel mai complicat pentru un regizor sau pentru un interpret: trecerea de la privirea admirativă din exterior, la cea participativă din interior. Dincolo de simboluri, în libret am regăsit teme foarte actuale: feminismul, familia, protestul, sexualitatea. Am recitit „Die Frau Ohne Schatten” la modul foarte personal și cred că acesta este exercițiul cel mai sănătos pe care l-am putut face”, spune regizorul multimedia Lidia Carmen Vidu, despre modul în care s-a apropiat de lucrare.
Una din caracteristicile copleșitoare ale lucrării este și dimensiunea sa: opera este scrisă pentru 164 de instrumente, include cor și 20 de personaje, soliști, cu roluri dificile și intense. Provocarea orchestrei constă și în obținerea unor sonorități închegate, în pofida dificultății de a acomoda instrumente mai rare cum sunt armonica de sticlă, orga, mașina de vânt și de tunete și a partiturii, concepută astfel încât să descrie cele două lumi ale poveștii: cea a spiritelor și cea a oamenilor.
Libretul se centrează pe povestea unei împărătese provenite din lumea spiritelor, căsătorită cu un rege uman. Împărăteasa trebuie să își găsească o umbră, altfel va fi nevoită să părăsească tărâmul oamenilor iar soțul ei se va transforma în stană de piatră. Deși găsește o femeie sărmană gata de acest sacrificiu, Împărăteasa decide în ultima clipă să nu mai apeleze la această soluție, acceptând consecințele ce decurg din această hotărâre. Finalul poveștii este unul plin de semnificații și încărcat de simboluri, ca de altfel întreaga lucrare.
„Publicul va fi încântat de evenimentul din 4 septembrie de la Sala Palatului. Cred că va fi o experiență de neratat. Vorbim de un basm, de o explozie de vizualuri de mari dimensiuni, de voci fabuloase și de viziunea unui dirijor de prim rang. Vom încerca să plimbăm publicul prin lumi fabuloase, reale și fantastice, printre suflete și umbre. Cred că astfel de evenimente definesc viitorul: experiențe sonore și vizuale ample, intense, profunde. Vrem să facem spectacol și sperăm că publicul îl va trăi intens”, afirmă Lidia Carmen Vidu.