x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Muzica Yefim Bronfman: "Mă străduiesc să refllect partitura”

Yefim Bronfman: "Mă străduiesc să refllect partitura”

de Maria Monica Bojin    |    19 Sep 2011   •   21:00
Yefim Bronfman: "Mă străduiesc să refllect partitura”
● Maestre Yefim Bronfman, Concertul nr. 2 pentru pian de Brahms, pe care il cantati aici, este o lucrare iesita din comun inclusiv din punct de vedere structural: in loc de obisnuitele 3 parti, are patru, este o lucrare aproape simfonica in caracter. Care ar fi alte trasaturi care o definesc din punctul dvs. De vedere ca pianist?
● Cred ca este unul din cele trei concerte importante pentru pian; este cu siguranta cel mai monumental scris vreodata pentru acest instrument, este cel mai dificil din toate punctele de vedere; a-l stapani tehnic este foarte greu, dar si mai greu este a stapani celelalte aspecte, cele care nu se percep intotdeauna la prima vedere. Concertul are intr-adevar patru parti, dar nu simti ca ar fi o lucrare mai lunga, pentru ca este atat de variata, contine atat de multe stari diferite, de caractere diferite. O alta trasatura ar ficalitatea camerala de gasit in unele momente – chiar la inceput exista acel solo de corn, apoi partea a 3-a are un solo de violoncel. Este de aceea un concert foarte neobisnuit, eu il consider cel mai important.

● Cantati la Bucuresti cu Orchestra Filarmonica din Israel si cu maestrul Zubin Mehta; sub bagheta sa v-ati facut debutul international. Cum a evoluat aceasta relatie de-a lungul anilor?
● Este o relatie cu o veche istorie; l-am intalnit pe maestrul Mehta si am cantat pentru el cand aveam 15 ani, si el m-a solicitat imediat sa cant cu orchestra Simfonica din Israel si de asemenea sa-mi fac debutul cu el, la Montreal, in 1975. De atunci am cantat cu maestrul Mehta in multe locuri din lume.

● Aveti o relatie stransa si cu dirijorul Esa-Pekka Salonen, cu care ati cantat si ati inregistrat. Ce face ca o echipa solist-dirijor sa fie una perfecta, maestre Bronfman?
● Cred ca este vorba de a avea experienta de cantat impreuna. Cand cant cu Esa-Pekka Salonen, stiu ca nu trebuie sa-mi fac griji pentru nimic, el stie ce fac eu si, chiar daca se intampla sa reactionez diferit, el este pregatit. Acelasi lucru este valabil si pentru mine – stiu la ce sa ma astept din partea lui. Echipa se bazeaza deci pe experienta de a face muzica impreuna, pe faptul ca ne cunoastem foarte bine unul pe celalalt.

● Ati vorbit despre concertul nr. 2 de Bartók, ceva mai devreme. Interpretarea pe care o dati muzicii lui Bartók este foarte apreciata. Aveti o afinitate cu muzica acestui mare autor maghiar?
● Afinitatea vine din insusi faptul ca Bartók este un mare compozitor! Apoi, limbajul sau mi se pare fascinant. Cred ca atunci cand interpretezi Bartók, chiar si dupa ce ai cantat alti mari autori, inveti ceva nou despre muzica. Are un fel fascinant de a trata sunetul. Unele parti din concertele sale pentru pian, sau de fapt din oricare alta lucrare, te introduc intr-o alta lume a sunetului, intr-un limbaj al secolului 20 si in limbajul unui viitor pe care inca nu l-ai auzit. Muzica lui este plina de mister si de frumusete.

● Gasiti ca Bartók foloseste pianul ca pe un instrument de percutie?
● Da si nu. Mai degraba as spune ca el se asigura ca instrumentele de percutie nu suna ca niste instrumente de percutie, le transforma in entitati muzicale. Cand Bartók foloseste pianul si percutia, cele doua se imita unul pe altul.

● Cautati autenticitatea partiturii, maestre Bronfman, sau incercati sa o impregnati de sentimentele dvs. proprii asupra acelei piese?
● Sper ca nu, sper din tot sufletul ca nu imi impun personalitatea asupra muzicii! Ma straduiesc sa reflect partitura insasi, fara a-mi impune individualitatea. Dar nu pot sa impiedic asta in totalitate – din nefericire, sa zic asa, sunt viu, si de aceea implicat in producerea sunetului! Dar incerc intotdeauna, ma straduiesc, sa creez sunetul compozitorului – pentru ca fiecare compozitor are timbrul lui propriu. Cand cant Brahms e una, cand cant Beethoven, sau Prokofiev, sau Bartók, e un cu totul alt sunet. Sper ca reusesc uneori sa evidentiez acest lucru.

Pianistul YEFIM BRONFMAN e considerat ca unul dintre cei mai virtuozi pianisti ai zilelor noastre. Pentru stagiunea 2011/2012, Bronfman are in plan recitaluri la Los Angeles, San Francisco si New York (Carnegie Hall), concerte cu Orchestrele din Houston, Cincinnatti si Saint Louis (Ceaikovski) si cu orchestrele din Atlanta, New York si Los Angeles (Brahms). Impreuna cu Pinchas Zukerman, va aparea in recitaluri la Princeton, Kansas City, Chicago, Boston si Carnegie Hall. In Europa va efectua un turneu cu Filarmonica din Viena interpretand concertul pe care i l-a dedicat Esa-Pekka Salonen (care va fi si dirijor) si cu Orchestra Philharmonia din Londra.

×
Subiecte în articol: festivalul george enescu 2011