Festivalul Internaţional de Teatru “Interferenţe”, desfăşurat la Cluj-Napoca între 26 noiembrie şi 7 decembrie, s-a deschis cu un spectacol excepţional al companiei germane Schaubühne din Berlin: “Un duşman al poporului” de Henrik Ibsen, în regia lui Thomas Ostermeier. Un text important care rezistă de ani şi ani (piesă scrisă în 1882), un regizor perfecţionist, nişte actori senzaţionali... Spectacolul a fost invitat la “Interferenţe” la sugestia criticului şi eseistului George Banu – consilier artistic al festivalului, care ne-a explicat de ce trebuia adus la Cluj. “L-am propus pentru că e un spectacol de teatru implicat în realitatea lumii, pentru că este un spectacol care răspunde perfect, cel mai exact, cel mai direct acestei dileme, acestei drame regionale de aici – Roşia Montană. Când am vorbit cu Ostermeier, am invocat argumentul important, că, dacă există un loc pe lumea asta unde trebuie să vină acest spectacol, acest loc e la Cluj, pentru Roşia Montană. Putea să ajungă şi la Bucureşti, dar eu cred că e mult mai just aici decât în alte zone. De aceea şi publicul a reacţionat puternic...”, a afirmat George Banu, adăugând că “Un duşman al poporului” este unul dintre spectacolele cele mai reuşite ale trupei lui Ostermeier.
Intervenind pe textul lui Ibsen, regizorul actualizează chestiunea legată de ecologie şi economie, comentează această problemă pe înţelesul tuturor. Accentul e pus pe un discurs şi pe dezbatearea pe marginea acestuia, la care participă publicul, care a sesizat asemănarea dintre “fenomenul” Roşia Montană şi subiectul din spectacolul “Un duşman al poporului”.
Un alt spectacol aşteptat în Festivalul Interferenţe, organizat de Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, a fost “Ubu Roi” de Alfred Jarry, regia Declan Donnellan (compania Cheek by Jowl din Londra). Actorii englezi au fascinat prin jocul lor.
A venit, cu acest prilej, la Cluj, şi Josef Nadj, cu două spectacole: “Cantecele lui Wilhelm” (Teatrul Jel din Serbia) şi “Paysage inconnu” (Centre Choregraphique National d'Orleans din Franţa), având în festival şi o expoziţie de fotograme. Cele două creaţii sunt regizate de Nadj, dar artistul, care trăieşte de ani buni în Franţa, şi joacă în ambele producţii.
De dimineaţă până seara sunt programate foarte multe evenimente. Festivalul este amplu: multe spectacole, expoziţii, lansări de carte, conferinţe, dezbateri.
Despre ediţia a IV-a a Festivalului Interferenţe, care se desfăşoară cu tema “Mărturiile corpului”, directorul acestui festival, regizorul Gábor Tompa, spunea că are cel mai amplu program din istoria acestui eveniment organizat o dată la doi ani.
George Banu afirma că “Interferenţe” e un festival “tăiat în două – pe de o parte sunt mari spectacole, pentru public, iar pe de altă parte – spectacole enigmatice”. În opinia sa, e un festival care alternează deschiderea cu enigma, de aceea îi şi place. Totodată, George Banu ne-a spus că este surprins de prezenţa “excepţională a publicului la spectacolele vii” şi îl uimeşte totodată “indiferenţa totală faţă de un program excepţional cu proiecţii ale spectacolelor semnate de Pina Bausch. “Ca şi cum aceste spectacole ar fi fost uitate, dar să nu uităm că teatrul este şi o artă a memoriei şi această memorie depinde şi de noi”, a mai spus marele critic şi eseist.
Miercuri, 3 decembrie, vine din Italia Pippo Delbono, cu spectacolul “Amore e carte”, realizat împreună cu artistul român Alexander Balanescu, acesta aflându-se la Cluj şi pentru spectacolul programat marţi – “Însemnările unui nebun” de Gogol, regia Felix Alexa (ArCuB), în care apare pe scenă cu Marius Manole. Până la sfârşitul festivalului, publicul şi invitaţii vor putea vedea alte producţii din România şi din străinătate: Croaţia, Coreea de Sud, Olanda, Ungaria sau Italia.