x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru Când actorii sunt impresionaţi de un teatru

Când actorii sunt impresionaţi de un teatru

de Maria Sârbu    |    04 Mai 2012   •   19:43
Când actorii sunt impresionaţi de un teatru

In cea de-a cincea zi a Festivalului de Teatru de la Caracal, amuzamentul publicului a fost pe masura comediei jucate: 'Pyramus & Thisbe 4 You', dupa William Shakespeare. Este vorba despre un spectacol creat de Alexandru Dabija la Teatrul Odeon, bazat pe scena mestesugarilor din piesa shakespeariana 'Visul unei nopti de vara'. Numai ca acest ingenios creator a propus patru variante, patru exprimari lingvistice diferite ale acestei scene (traducerea si adaptarea apartin lui Andrei Marinescu).

Fiecare varianta e un spectacol in sine, cu distributie separata. E despre cum se face, intr-un fel, teatru. De unii. Pare un joc, dar e foarte serios jocul, chiar daca e amuzant si te destinde, mai ales spumosul dialog romano-moldo-maghiar. Pentru fiecare varianta, majoritatea personajelor sunt schimbate, dar semnificatia lor este aceeasi. De pilda: Madam Gutuie e in prima varianta, Gutman - in a doua varianta, Gutuie – in variantele trei si patru. Una din frumoasele surprize oferite de Alexandru Dabija prin acest spectacol este varianta a patra: interpretii rolurilor sunt tehnicienii din Teatrul Odeon.

Comunicarea interpreti – spectatori a fost formidabila. Ceea ce au transmis actorii de pe scena a ajuns la public cu usurinta.

Ce a insemnat prezenta pe scena Teatrului din Caracal la aceasta a doua editie a festivalului inchinata memoriei regizorului Liviu Ciulei si cum au gasit publicul din acest oras in care troneaza un teatru-bijuterie ne-au spus, dupa reprezentatia lor, patru actori de la 'Odeon':

Dorina Lazar: 'Marturisesc ca am jucat la Caracal, in acest teatru minunat, ca tanara actrita, acum multi, multi ani si am ramas inca de atunci impresionata de frumusetea acestuia. Sigur, teatrul a trecut prin diverse etape de distrugere, de reface si, dar a reinviat. Cu ajutorul oamenilor generosi nascuti in Caracal, iata ne aflam la a doua editie a acestui festival. O reverenta organizatorilor, lui Marius Tuca si Marinei Constantinescu, care au ales titluri foarte bune pentru publicul din Caracal. Faptul ca ca Stefan Iordache nu este uitat si ca acest festival a pornit de la numele lui, ca acum e o editie inchinata memoriei lui Liviu Ciulei ne face sa credem ca, cine stie, vom mai poposi peste multa, multa vreme, in fel si chip, pe scena de la Caracal'.

Rodica Mandache: 'Am mai fost in Caracal, cu multi ani in urma. Am vazut teatrul, care era foarte frumos. Era imbatranit, dar frumos. Pe urma am aflat ca a ars, ceea ce a fost pentru mine ca o durere personala. Am aflat, apoi, ca va fi refacut. Am simtit ca un rau s-a topit. Ma bucur acum ca teatrul exista, ca arata atat de frumos, absolut refacut. Nu stiu cate lucruri sunt refacute atat de bine ca acesta, caci si refacerea distruge. Ma bucur ca Festivalul de la Caracal se leaga de numele lui Stefan Iordache, ma bucura si faptul ca sunt prezentate spectacole mari, ca editia din anul acesta s-a deschis cu o creatie a lui Oskaras Korsunovas, 'Maestrul si Margareta', care te lasa mut de uimire. Spectacolul nostru e o comedie. E cel mai bun spectacol de pana acum al lui Alexandru Dabija, din toate punctele de vedere. Spectatorii nu au ras de la inceput, s-au concentrat intai si au pornit in calatorie, iar la sfarsit erau la fel ca noi. Doresc sa nu oboseasca Marius Tuca si nici primarul din Caracal... Trebuie o percepere a momentului foarte matura sa intelegi ca, daca teatrul decade, decade societatea. Nu o spun eu, a spus-o Platon. Un oras fara teatru e un oras mort. Chiar daca nu exista inca un director si o trupa permanenta, orasul are un teatru si oricand e deschis spre asta'.

Ionel Mihaileanu: 'Am jucat pe aceasta scena anul trecut de doua ori, in 'Gaitele' si in 'Unchiul Vanea'. Si in acest an tot de doua ori am jucat, in 'Casatoria' si in 'Pyramus & Thisbe 4 You'. Am fost impresionat teatrul refacut, care este extraordinar. Se vede ca au grija de el oameni cu suflet mare. Daca asemenea lucruri s-ar intampla in toata Romania, asa cu se intampla aici in aceasta miscare de rezistenta - rezistenta prin cultura, fireste ar fi absolut demential. Ne-am duce pe un loc meritoriu in topul tarilor din Uniunea Europeana. Fata de editia de anul trecut, publicul a crescut mult. Cred ca atunci nu era pregatit inca pentru anumite spectacole. Dar fluxul artistic s-a produs, s-au transmis niste lucruri si noi, la randul nostru, am simtit de pe scena ca au fost preluate acele miscari interioare. Este un pas urias. E cu totul alta respiratie a publicului la aceasta a doua editie, este o vioiciune, o agilitate. Se simte si acel curaj care, fireste, spectatorii l-au capatat. Ei constientizeaza si sunt mandri ca in orasul lor exista prin acest festival o miscare teatrala fantastica, ca aici are cineva grija tot timpul sa aduca crema a ceea ce se numeste spectacol, din tara si iata anul acesta si din strainatate. E un potential cultural extraordinar'.

Pavel Bartos: 'Anul trecut am fost la Caracal cu 'Gaitele' si m-a surprins totul, in primul rand teatrul, care este extraordinar. Daca cineva m-ar intreba vreodata cum as vrea sa arate teatrul meu, as raspunde: mic, intim, asa ca acesta. Ceea ce am vazut aici e aproape de catharsis. Ma bucur mult ca acest oras are un asemenea teatru. M-au surprins placut si spectatorii. Sunt extraordinari, reactioneaza foarte bine, caci, de obicei, iti dai seama cand publicul e mai putin pregatit pentru teatru. As vrea sa revin aici an de an cu Teatrul Odeon. Ce se intampla la Caracal este nemaipomenit'.

×