x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

FNT la final. Oare îl mai vrem actual pe Caragiale?

0
Autor: Maria Sârbu 05 Noi 2012 - 21:18
Festivalul Naţional de Teatru s-a încheiat duminică. Maestrul Beligan urma să ţină la TNB o conferinţă, dar a trimis un text legat de Anul Caragiale
S-a încheiat încă o ediţie a Festivalului Naţional de Teatru (FNT), iar opiniile, ca de fiecare dată, sunt diferite: unii vorbesc de bine, alţii cârcotesc. Ediţia a XXII-a a avut doi piloni, căci prin grija UNESCO au fost Anul Caragiale şi Anul Strindberg. Iar directorul artistic al FNT şi selecţionerul spectacolelor invitate, Alice Georgescu, a dat importanţă şi acestor două "componente", căci opera celor doi mari scriitori merită oricând pusă în scenă şi oricând discutată.

Despre aceste componente am rugat-o pe Alice Georgescu să ne vorbească în ultima zi a festivalului din acest an, festival care de câţiva ani nu mai poartă numele "Caragiale", festival organizat cu bani şi mai puţini, dar şi fără spectacole invitate din străinătate, ce reprezentau un "bonus" oferit oamenilor de teatru din România şi publicului iubitor de teatru.

Directorul FNT ne-a mărturisit că a încercat să păstreze gândul pe care l-a avut şi anul trecut şi care "se leagă de etimologia cuvântului festival, adică bucuria": "Am încercat să fie cât mai multe momente de bucurie pentru oameni cât mai diferiţi, ca fiecare să găsească în festival ceva care să-i placă, ceva care să-l intereseze, ceva de care să se simtă apropiat într-un fel sau altul. Festivalul a avut o componentă caragialiană destul de puternică, el nu se mai numeşte «Caragiale», şi după părerea mea e bine că nu se mai numeşte aşa, pentru că ar fi fost ilogic să existe o ediţie, de exemplu, de festival «Caragiale» fără nici un spectacol Caragiale, aşa cum s-a întâmplat în alţi ani. Anul acesta, fiind şi An UNESCO – 160 de ani de la naştere şi 100 de ani de la moartea lui Caragiale – am avut destule spectacole cu piesele lui şi spectacole după proza lui. Aşadar, în mod natural s-a alcătuit această componentă, această dimensiune Caragiale. Cred că a ieşit destul de bine. Mă gândesc că cei interesaţi au putut să-l vadă pe Caragiale nu atât ca pe o statuie în faţa căreia să te înclini şi la picioarele căreia să depui flori fiindcă eşti obligat, ci ca pe un spirit viu. Ăsta a fost în gândul meu". A fost şi o masă rotundă pe care am intitulat-o «Ţara lui Caragiale» (…), la care s-a vorbit foarte serios despre ceea ce înseamnă Caragiale în ţara lui astăzi. În fine, a fost şi celălalt pilon aniversar al FNT – Strindberg, autorul care a avut, de asemenea, parte de o susţinere teoretică bogată tocmai fiindcă cea practică – de spectacole – a fost un pic mai fragilă, să zicem. A fost o întreagă serie de evenimente dedicate lui Strindberg, dincolo de atelierul pe care l-a făcut Cătălina Buzoianu, dincolo de lansări de carte – o serie de 12 piese de Strindberg inedite, netraduse şi nepublicate până acum în româneşte. Aş menţiona şi un colocviu teoretic foarte interesant ce i-a fost dedicat scriitorului suedez".
Alice Georgescu a menţionat şi numărul mare de lansări în FNT: "Cine spune că în România nu se publică destulă carte de teatru nu spune adevărul".

Ghidul Routledge
Editura Nemira a lansat duminică, în cadrul FNT, volumul "Ghidul Routledge de teatru şi performance" de Paul Allain şi Jen Harvie – o lucrare preţioasă tradusă din limba engleză de Cristina Modreanu şi Ilinca Tamara Todoruţ. Cartea a apărut în colecţia Yorick, având sprijinul British Council. Atât editorul – Valentin Nicolau, cât şi cele două autoare ale traducerii au vorbit la lansare despre importanţa acestei cărţi publicate prima dată în 2006, simultan în SUA şi Canada. Lucrarea este "un instrument de lucru de referinţă atât pentru studentul care vrea să aprofundeze, cât şi pentru spectatorii pasionaţi", incluzând o introducere "accesibilă, informativă şi interesantă", cu prezentarea unor personalităţi, evenimente, concepte şi practici "care au definit domeniile complementare ale studiilor teatrale şi performative". E un Ghid foarte necesar, ajuns la noi datorită pasiunii pentru domeniul analizat a celor implicaţi.

Premiul AICT "Tânăra speranţă"

Pentru prima dată în FNT a fost acordat Premiul Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (AICT). Un juriu, format din trei membri ai acestei asociaţii – coreeanul Yun-Cheol Kim, preşedintele AICT, canadianul Raymond Bertin şi românul Octavian Saiu –, a urmărit spectacolele din secţiunile "De toate pentru toţi" şi "Teatrul de mâine", hotărând să acorde Premiul "Tânăra speranţă" spectacolului "Casa M" (producţie a Centrului de Arte Coliseum din Chişinău) şi actriţei Ioana Manciu, interpretă în spectacolul "Jocuri în curtea din spate" (Teatrul ACT).

"... nu mă bucur că opera lui Caragiale a rămas mai actuală ca niciodată"
Aş fi vrut să nu încep aceste rânduri cu trista constatare că, la o sută de ani de la moartea lui, Caragiale rămâne, în continuare, cea mai crudă oglindă pe care un autor de teatru o poate pune în faţa publicului său. Nu mă înţelegeţi greşit, nu vreau să insist acum pe caracterul moralizator al teatrului, prin care eu nu înţeleg, în nici un caz, degetele pe care se străduie să ni le bage în ochi unii autori mai puţin dotaţi scriitoriceşte. Nu, teatrul bun nu bagă niciodată degetele în ochi, nu e niciodată grosier, grosolan, îngroşat sau caricatural. Teatrul bun nu te lasă niciodată să pleci din sală cu sufletul gol, lipsit de speranţă, de încredere şi de nevoia de mai bine. Teatrul, aşa cum îl văd eu, nu trebuie să fie voit moralizator. Teatrul trebuie să ne ajute să evoluăm. "Ridendo castigat mores".
Iată de ce nu mă bucur că opera lui Caragiale a rămas mai actuală ca niciodată, în timp ce operele contemporanilor lui, Feydeau şi Labiche, au căzut de mult în desuet. Lumea în care trăim e aceeaşi ca în urmă cu o sută de ani. Nu se simte schimbarea, nu se simte evoluţia şi, mai rău, nu se întrevede speranţa.
Aşa cum teatrele bucureştene s-au întrecut anul acesta să îl sărbătorească pe genialul nostru autor prin montări care de care mai inovatoare, pentru a-i sublinia modernitatea, caţavencii şi farfurizii noştri naţionali au dat iama pe sticla televizoarelor pentru a ne aminti, dacă mai era nevoie, cât de actual şi cât de înrădăcinat ne e în spirit al nostru Caragiale.
N-am decât o speranţă. Că peste o sută de ani, când urmaşii urmaşilor noştri vor sărbători bicentenarul marelui scriitor, dumnealui să facă bine şi să nu mai fie chiar aşa de actual. Popoarele se maturizează, ca şi copiii, nu?
Asta îmi doresc, asta vă doresc şi dumneavoastră, şi, în rest, o mie de ani pace.
Radu Beligan
Citeşte mai multe despre:   Festivalul National de Teatru

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Valori europene România  - Germania. Orchestrele Naţionale de Tineret, un film original, în premieră online, pe 2 decembrie

Valori europene România  - Germania. Orchestrele Naţionale de Tineret, un film original, în premieră online, pe 2 decembrie
Galerie Foto Valori europene România  - Germania. Orchestrele Naţionale de Tineret – este titlul filmului original ce va fi difuzat online pe 2 decembrie 2020, ora 19:00 la adresa...

Romanul L'Anomalie, marele câștigător GONCOURT 2020, în pregătire în colecția ANANSI. World Fiction

Romanul L'Anomalie, marele câștigător GONCOURT 2020, în pregătire în colecția ANANSI. World Fiction
Romanul L'Anomalie, de Hervé Le Tellier, este câștigătorul ediției de anul acesta al celei mai importante distincții literare care se acordă în Franța: Premiul Goncourt.   Acesta este cel de-al...

Despre dragoste, cu François Truffaut. Filme cu Catherine Deneuve, Fanny Ardant, Gérard Depardieu

Despre dragoste, cu François Truffaut. Filme cu Catherine Deneuve, Fanny Ardant, Gérard Depardieu
Galerie Foto O colecție de 12 filme semnate de influentul regizor francez François Truffaut vor fi disponibile, din această toamnă, pe platforma de streaming TIFF Unlimited (unlimited.tiff.ro)....

Poema Română de George Enescu, în premieră pe FestivalEnescu.ro de Ziua Națională a României

Poema Română de George Enescu, în premieră pe FestivalEnescu.ro de Ziua Națională a României
Galerie Foto Festivalul Internațional George Enescu invită iubitorii muzicii la premiera lucrării Poema Română pe site-ul www.festivalenescu.ro, pentru celebrarea Zilei Naționale a României. Poema Română a fost...

Festivalul Național de Teatru, la final

Festivalul Național de Teatru, la final
Festivalul Național de Teatru a început cu Livada lui Strehler și s-a încheiat cu Electra lui Vitez. S-a derulat între sentimentul unei acute pierderi (livada) și cel al unor imense energii, apte să facă posibil...

România acum 100 de ani. Vremea personalităților care sunt acum nume de străzi și instituții 

România acum 100 de ani. Vremea personalităților care sunt acum nume de străzi și instituții 
Galerie Foto Viața culturală românească era în plină expansiune în anul 1920. Marii scriitori realiști erau deja faimoși: Mihail Sadoveanu, Liviu Rebreanu, Ioan Slavici, Camil Petrescu. De asemenea, Lucian Blaga își lua...

They parlaient idéale, o puternică odă închinată visării la forme alternative de existență și comuniune, câștigă Marele Premiu BIEFF 2020

They parlaient idéale, o puternică odă închinată visării la forme alternative de existență și comuniune, câștigă Marele Premiu BIEFF 2020
Galerie Foto Cea de-a 10-a ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF, prima din istoria evenimentului organizată într-o formulă hibrid, online și offline, s-a încheiat duminică, pe 29...

Ziua a opta. FNT 30.

Ziua a opta. FNT 30.
Galerie Foto     Programul celei de-a opta zile a FNT 30 / FNT ALTFEL reuneşte nouă evenimente pe două scene...

Folclor simfonic la Filarmonica Sibiu de Ziua Națională

Folclor simfonic la Filarmonica Sibiu de Ziua Națională
Galerie Foto Un program alcătuit 100% din adaptări simfonice ale unor piese tradiționale româneşti va putea fi urmărit în direct de Ziua Naţională a României. Alături de muzicienii Filarmonicii Sibiu, dirijați de...

Pictorul Ștefan Câlția dăruiește Bradul Copilăriei pentru educația copiilor din medii defavorizate

Pictorul Ștefan Câlția dăruiește Bradul Copilăriei pentru educația copiilor din medii defavorizate
Galerie Foto Pictorul Ștefan Câlția participă la cea de-a douăzecea ediție a evenimentului caritabil Festivalul Brazilor de Crăciun, organizat de Salvați Copiii România. În data de 10 decembrie, în cadrul Galei Brazilor...

„Oedipe” și „O scrisoare pierdută” transmise online de Opera Națională București cu ocazia Zilei Naționale a României

„Oedipe” și „O scrisoare pierdută” transmise online de Opera Națională București cu ocazia Zilei Naționale a României
Galerie Foto Opera Națională București va transmite online spectacolele „Oedipe” de George Enescu și „O scrisoare pierdută” operă în două acte și un prolog de Dan Dediu, mați, 1 decembrie 2020, cu ocazia Zilei...

CONCERTUL EXTRAORDINAR „GHEORGHE ZAMFIR ȘI PRIETENII” difuzat de 1 decembrie pe TVR 1!

CONCERTUL EXTRAORDINAR „GHEORGHE ZAMFIR ȘI PRIETENII”  difuzat de 1 decembrie pe TVR 1!
Galerie Foto creart – Centrul de Creație, Artă și Tradiție, în colaborare cu Televiziunea Română, oferă publicului, de Ziua Națională a României, concertul extraordinar „GHEORGHE ZAMFIR ȘI PRIETENII”, care va fi dif...

Ziua României. Un potpuriu de evenimente extraordinare ce reprezintă cultura și istoria României, în întreaga lume, de 1 decembrie 2020

Ziua României. Un potpuriu de evenimente extraordinare ce reprezintă cultura și istoria României, în întreaga lume, de 1 decembrie 2020
Galerie Foto Sărbătorirea Zilei Naționale a României va fi marcată de Institutul Cultural Român printr-o serie de evenimente online de promovare a culturii și civilizației românești. Concerte, expoziții, conferințe...

Filmul documentar Regele Scamator - Ștefan Iordache, în cadrul Festivalului Naţional de Teatru, ediţia 30

Filmul documentar Regele Scamator - Ștefan Iordache, în cadrul Festivalului Naţional de Teatru, ediţia 30
Galerie Foto Vineri, 27 noiembrie, de la ora 15.00, Festivalul Naţional de Teatru prezintă online, pe site-ul  festivalului, filmul documentar REGELE SCAMATOR – Ștefan Iordache. Producția este disponibilă...

Alexandru Tomescu şi Ştefan Cazacu, alături de Orchestra Română de Tineret, concert extraordinar online în onoarea Preşedinţiei germane a Consiliului Uniunii Europene şi Zilei Naţionale a României

Alexandru Tomescu şi Ştefan Cazacu, alături de Orchestra Română de Tineret, concert extraordinar online în onoarea Preşedinţiei germane a Consiliului Uniunii Europene şi Zilei Naţionale a României
Galerie Foto Orchestra Română de Tineret revine în atenţia publicului cu un concert extraordinar online ce va fi difuzat în onoarea Preşedinţiei germane a Consiliului Uniunii Europene şi...
Serviciul de email marketing furnizat de