"Scurt", acesta a fost cuvântul de ordine şoptit de amfitrion celor care vorbeau la microfonul Galei UNITER din acest an, eveniment desfăşurat luni seară în unul dintre studiourile TVR. "Suntem captivi rigorilor televiziunii şi ai timpului măsurat, rugămintea fiind ca prezentările şi luările de cuvânt să fie cât mai succinte", anunţa de la început Ion Caramitru.
Televiziunea, născută cu 60 de ani în urmă, ţine "captiv" teatrul născut de ceva vreme – acum două mii de ani. Astea sunt vremurile. Ne-a trecut pragul criza, s-a făcut stăpână şi roade încet, încet din civilizaţie, din tradiţie, din frumos, din tot ce e sănătos, că din ce e bolnav nici nu roade, pentru că agonia nu ţine de saţ.
După un scenariu cunoscut, dar foarte restrâns, cu invitaţi care să înmâneze premiile, cu câteva momente artistice "de respiro", cu Trio Puiu Pascu, Horaţiu Mălăele, Nicu Alifantis sau cu secvenţe din "Moda Regală", spectacol semnat de Dan Puric, Gala UNITER, ajunsă la a XIX-a ediţie, a durat trei ore. Scurt pentru ceea ce ar trebui să fie o "sărbătoare a teatrului românesc". Să sperăm că Uniunea Teatrală din România, în calitate de iniţiator şi organizator al Galei, va reuşi să iasă, la anul, cu Gala 20 din "captivitatea rigorilor televiziunii" şi să se mute din nou într-o sală de spectacol, pentru a-i sărbători cu adevărat pe oamenii de teatru, datorită cărora se fac producţii bune, datorită cărora este creată acum, în mare criză, afluenţă de public la casele de bilete. Să sperăm că vor veni înspre teatru oamenii bogaţi, cu bani, ca organizatorul principal al acestei Gale – UNITER – să reuşească să-i croiască o haină frumoasă, de mare sărbătoare, s-o arate lumii, care să nu se plictisească. Credem că asta e şi dorinţa amfitrionului Caramitru, ca teatrul să aibă "protectori", nu unul, ci mai mulţi, dorinţă pe care s-o luăm ca pe un strigăt de ajutor.
Poate de aceea ceremonia decernării distincţiilor a demarat, în galop, cu Premiului Mecena al UNITER, care a revenit pentru a noua oară, consecutiv, lui Carmen Palade Adamescu, pentru sprijinul financiar "acordat teatrului românesc".
Rezultatele anului teatral 2010 au fost la mâna a două comisii. Dacă juriul de nominalizări l-au format trei critici, numiţi de secţia română a Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru, Andreea Dumitru, Doina Modola şi Ludmila Patlanjoglu, în juriul final au intrat (decizia aparţine UNITER) criticii Ion Parhon şi Sebastian Vlad Popa, actriţa Ozana Oancea, scenografa Maria Miu şi regizorul Alexandru Berceanu – "responsabili", fiecare cu votul secret dat unuia dintre trei nominalizaţi, la fiecare categorie de premii din cele zece.
Şi s-a hotărât: Cel mai bun spectacol "Strigăte şi şoapte" de Ingmar Bergman, în regia lui Andrei Şerban (Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca). Patru ani consecutiv, cel mai mare premiu al Galei UNITER – pentru "Cel mai bun spectacol" din România în anul teatral precedent – este dat unei producţii realizate într-un teatru de expresie maghiară (în 2008 şi 2009 – aceleiaşi instituţii clujene, iar în 2010 premiul a fost acordat Teatrului Maghiar din Timişoara).
Pentru "Strigăte şi şoapte" s-a ales cu Premiul de regie Andrei Şerban, cel care lua aceeaşi distincţie în 2008, pentru "Unchiul Vanea". Bergman i-a adus noroc şi celui care îl interpretează, Zsolt Bogdán, premiat la categoria Cel mai bun actor în rol principal (mai deţine un Premiu UNITER, 2004). De la acelaşi teatru e şi câştigătorul la Cel mai bun actor în rol secundar: Gábor Viola, pentru Valerio din "Leonce şi Lena". Cea mai bună actriţă în rol principal a fost desemnată Ofelia Popii – Naţionalul din Sibiu, pentru "Felii" de Lia Bugnar (la al doilea Premiu UNITER, după cel cu rolul Mefisto în "Faust", 2008). Ana Ciontea a editat succesul de anul trecut: Premiul pentru rol secundar, în "Avalanşa" lui Radu Afrim de la TNB, iar în 2009 lua acest premiu pentru rolul său din "Un duel" de la TNB.
Dragoş Buhagiar a obţinut Premiul pentru scenografia spectacolului "Shaking Shakespeare" (Teatrul German din Timişoara), acesta fiind al şaselea său trofeu UNITER. Pentru critică teatrală a fost premiată Andreea Dumitru. Premiul pentru Debut a revenit lui Conrad Mihai Mericoffer, pentru rolul Trofimov din "Livada de vişini" (TNB). Pentru spectacol de teatru tv a fost premiat regizorul Mircea Cornişteanu ("Unde-i revolverul?", TVR), iar pentru teatru radiofonic Gavriil Pinte ("D’ale carnavalului", SRR).
Au dat evenimentului din farmecul lor, cât a fost permis, actriţa Tamara Buciuceanu (Premiul de excelenţă), actorii Coca Blos, Ilie Gheorghe, regizorul Tudor Mărăscu, scenografa Gabriela Nazarie (Premiul pentru întreaga activitate, premiu acordat, în lipsa sa, şi criticului Ion Cazaban), Aneta Forna Christu (Premiul special pentru teatru de păpuşi), Gabriel Bassarabescu (Premiul special pentru muzică de teatru), Andras Lorant (Premiul special pentru coregrafie). S-au acordat şi premii speciale pentru proiecte inedite şi realizări remarcabile – "Teatru3 (Teatru La Cub)" – Teatrul Naţional Iaşi) şi Muzeul Teatrului de Păpuşi şi Animaţie din România – Asociaţia Culturală GAG din Craiova.
Casa Regală a României, care sprijină programul Cea mai bună piesă românească a anului, a avut-o invitată la Gală pe principesa Rym Al Ali a Iordaniei, alteţa sa înmânând premiul câştigătorului – dramaturgul Radu F. Alexandru.
Premiul preşedintelui UNITER a fost de data aceasta unul colectiv. Ion Caramitru a acordat premiul său celor care stau în spatele scenei – remarcabili specialişti din echipa tehnică din mai multe teatre din Bucureşti şi din ţară. A primit un premiu şi Caramitru, pe cel oferit de Consiliul Britanic, "pentru întreaga activitate în sprijinirea şi promovarea relaţiilor culturale româno-britanice".