Corespondenta de la Paris
La Paris se desfasoara Festivalul "Nopti teatrale la Palatul Béhague: noul val al teatrului romanesc", eveniment ce permite publicului de aici sa descopere teatrul romanesc reprezentat de tanara generatie de actori si regizori.
Organizat de ICR Paris, cu sprijinul Ambasadei Romaniei in Franta, in cadrul celei de-a X-a editii a Saptamanii culturilor straine la Paris, festivalul a inceput la 22 septembrie la Sala Bizantina a Palatului Béhague – proprietate a statului roman din 1939 – si se va incheia aici la 30 septembrie. In presa pariziana se vorbeste despre acest eveniment, aratand-se interesul echipei ICR, in frunte cu directoarea Katia Danila, de a promova teatrul tanar, provocator, in special teatrul independent, de "underground", dar si de a scoate la lumina o sala de spectacole, unica in felul ei, in capitala Frantei si de care francezii nu prea stiu. E un loc fabulos, dupa cum ne marturiseste Simona Radulescu, director adjunct ICR Paris, care a studiat amanuntit istoria acestui palat. Sala a fost deschisa cu un concert in 1900, iar in 1903 Adolphe Appia monta aici primul spectacol. Dupa reamenajarile din perioada 1903-1906, Sala Bizantina devine "uriasa": are 25 de metri lungime, 20 de metri latime si 15 metri inaltime. In profunzime, scena are 16 metri, iar fosa de orchestra o capacitate de 80 de locuri – atatia muzicieni erau la primul concert organizat de contesa de Béhague in 1900. O piesa unica in Paris pare a fi si orga salii, cu dimensiuni impresionante. Spectacole au avut loc aici pana in jurul anului 1920, cand contesa si-a incetat activitatea culturala. Sala are o intrare independenta fata de intreg Palatul Béhague in care isi desfasoara activitatea Ambasada Romaniei. Pe scena inca mai exista spatiul in care, in perioada comunista, erau toalete si "va disparea" atunci cand vor incepe restaurarea la care ravneste intreaga echipa a ICR.
Toate spectacolele din programul actualului festival sunt "modelate" dupa spatiul ramas parca in timp si care, daca ar fi restaurat, adus la zi, ar reprezenta o mina de aur. Francezii veniti in aceste zile la teatru au ramas uluiti de acest loc, aflat la doar cateva minute de mers pe jos de la Turnul Eiffel. Au fost vazute pana acum: "Mode d’emploi" de Alexandra Badea (compania romano-franceza "Europe’artès"; "9 grade la Paris" de Peter Kerek (Teatrul Act); "Jocuri in curtea din spate" de Edna Mazya, regia Bobi Pricop (UNATC), "Furtuna" de Shakespeare, in directia de scena a lui Victor Ioan Frunza (Centrul Cultural pentru UNESCO "Nicolae Balcescu").