Corespondenta de la Paris
Seara de seara, se deschid portile unui palat din centrul Parisului, Palatul Béhague – proprietate a Romaniei, iar publicul patrunde intr-o minunata si tainica sala de spectacole. E Sala Bizantina inaugurata cu 111 ani in urma de contesa Martine de Béhague si in care ICR Paris organizeaza Festivalul "Nopti teatrale la Palatul Béhague: noul val al teatrului romanesc" (22-30 septembrie).
Directoarea ICR Paris, Katia Danila, spune ca festivalul este o continuare a unui "eveniment ciclic" si are loc dupa seri cu muzica clasica si seri cu muzica baroca. "Am ales spectacole realizate in ultimii doi ani, pentru ca exista deja un interes pe piata franceza pentru dramaturgii romani. Am dorit sa aducem actori, regizori, dramaturgi tineri mai putin cunoscuti aici", afirma directoarea, mentionand ca este, pentru cei veniti, si "o oportunitate profesionala", beneficiind de intalniri cu importanti oameni de teatru de aici.
Unii au facut o vizita la Ansamblul La Cartoucherie de Vincennes, din care face parte si vestitul Théatre du Soleil al celebrei Ariane Mnouchkine, cu care s-au si "salutat". Conteaza foarte mult opinia presedintei Asociatiei ARTA, Lucia Bensasson, care a marturisit ca a fost impresionata de regia si jocul actorilor spectacolului "Jocuri in curtea din spate" de Edna Mazya, regia Bobi Pricop (UNATC). Presa franceza scrie "favorabil" despre ceea ce se intampla in acest spatiu. E un mare avantaj, avand in vedere ca in Paris sunt in jur de 1.000 de evenimente pe zi si e foarte greu sa razbati in presa culturala.
Regizorul Bobi Pricop, cel care a facut un spectacol impresionant, ne-a spus ca sala "e absolut minunata (…); are o energie puternica, impune respect" si de aceea spectacolul sau a "functionat foarte bine".
Ii sustine aici pe tinerii artisti de teatru Mirella Patureau, implicandu-se in traducerea textelor in franceza. Ea spune ca ii admira pe tinerii care aduc un aer proaspat, aduc ceva nou. "De ani de zile tot vorbim de «DramAcum», de revolutia tinerilor, dar iata ca mai vin altii si mai tineri din spate (…). Surpriza este ultima promotie UNATC, cu spectacolul lui Pricop, cu cinci tineri actori, «Jocuri in curtea din spate». E un spectacol extraordinar de viu, puternic, violent, dar care are momente de emotie si indeamna la o reflectie deloc superficiala asupra conditiei adolescentilor, asupra vietii", ne-a spus Mirella Patureau, care sustine ca locul, adica Sala Bizantina, este magic, iar initiativa de a-i da viata "se datoreaza pasiunii" directoarei Katia Danila si a directoarei-adjuncte Simona Radulescu, care este si coordonatoarea evenimentului.
Alexandra Badea a scris si a regizat spectacolul "Mode d’emploi" (productie a companiei romano-franceze "Europe’artès"), jucat aici. De cativa ani buni sta la Paris, scrie direct in franceza. Iata ce ne-a spus despre Sala Bizantina: "(…) Daca s-ar investi in renovarea salii, aceasta ar fi la nivelul teatrelor, al centrelor nationale din Franta (…). Eu tot o spun si sper sa fiu auzita: teatrul romanesc nu e cunoscut in Franta. Chiar ar putea fi o sala, de repertoriu, romaneasca in Paris. Apoi, stim care e imaginea Romaniei aici. Daca e de jucat ceva, «e de jucat pe cartea culturii»".
L-am vazut la un spectacol si pe George Banu, care crede ca organizarea festivalului e "o idee originala si foarte importanta", pentru ca este o ocazie de a vedea artisti romani mai putin cunoscuti. "De aceea am venit si eu aici, pentru ca nu sunt numele care reprezinta intr-un fel echipa nationala, ci nume inedite. Faptul de a reuni generatii, de a lega si scena si scrisul e o alta idee interesanta", ne-a spus cunoscutul eseist si critic de teatru. In opinia sa, cel mai potrivit moment pentru acest festival ar fi luna martie, pentru ca acum "e un moment extrem de solicitant pentru publicul francez" – e inceputul stagiunii, e inceputul Festivalului de toamna la Paris – si toata lumea se duce spre marile spectacole.