x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru La Comedie, Goga montează “Pescăruşul”

La Comedie, Goga montează “Pescăruşul”

de Maria Sârbu    |    17 Apr 2013   •   19:23
La Comedie, Goga montează “Pescăruşul”
Sursa foto: Mihaela Marin
Teatrul din Centrul Vechi al Capitalei invită sâmbătă la avanpremieră
Piesa lui Cehov “Pescăruşul” vede pentru prima dată lumina rampei la Teatrul de Comedie. Montarea pe scena din Centrul Vechi al Bucureştiului o semnează regizorul Claudiu Goga, capul de afiş fiind doi artişti cu nume foarte cunoscute: Emilia Popescu şi Ştefan Bănică jr. Distribuţia îi include şi pe alţi actori importanţi, cu experienţă mare în teatru sau tineri ale căror nume promit: Vladimir Găitan, Carmen Tănase, Florin Dobrovici, Gheorghe Dănilă, Mirela Oprişor, Dragoş Huluba, Alexandru Pavel, Anca Dumitra, George Grigore şi Rădiţa Roşu. Decorul şi costumele sunt semnate, respectiv, de Lia Dogaru şi Liliana Cenean. Avanpremiera va avea loc sâmbătă, 20 aprilie, de la ora 19:00, la Sala Mare. Premiera oficială este programată în mai.

Cum poate fi actual Cehov
Hotărât să nu rateze o “poveste de dragoste” ca aceea din “Pescăruşul”, cu “teme” precum iubire, sex, obsesie, trădare, ratare, moarte, artă (este ordinea în care le aşază), Claudiu Goga consideră că piesa, scrisă şi pusă în scenă cu aproape 220 de ani în urmă, este actuală, că Cehov este actual, ca orice mare autor, dar totul depinde cum este citit regizoral; cum este pus textul în scenă. Evident că trezeşte curiozitate varianta sa regizorală cu această piesă în care Cehov ar fi clădit în ea “cinci tone de dragoste” (după cum ar fi spus marele scriitor într-o corespondenţă atunci când scria “Pescăruşul”).

Goga şi-a propus o formulă de spectacol în care povestea din piesă să fie, pe de o parte, interesantă şi emoţionantă, iar, pe de altă parte, uşor de înţeles pentru spectatorul de azi, dar “fără a trăda sensul fundamental al operei”. Interesantă ideea regizorului când spune că respectând spiritul lui Cehov nu înseamnă respectarea unei forme estetice care a prins rădăcini o dată cu punerea în scenă a pieselor cehoviene. De aceea Goga nu alege un text “ca pretext pentru spectacol”. În opinia sa, actualizarea unei piese constă în modul de gândire al  personajelor. Psihologia lor “trebuie să fie una a zilelor noastre”, iar sensul fundamental al piesei să nu fie în vreun fel trădat, ci potenţat.

Se ştie că este esenţial şi modul cum este tradusă piesa care a fost scrisă cu sute de ani în urmă. Goga susţine, ca şi mulţi alţi regizori, că “nu poţi gândi modern într-o limbă veche”, că actualizarea nu înseamnă “o punere într-un timp, ci o scoatere din timp...”.

“Pescăruşul”, piesa în patru acte a lui Cehov a fost jucată prima dată pe scena Teatrului Alexandrinsky din Sankt Petersburg, în octombrie 1896. De atunci a fost montată nu numai pe scene istorice ale Rusiei sau ale fostei Uniuni Sovietice, dar în întreaga lume. Memorabile variante cu “Pescăruşul” sunt cunoscute în România, semnate de regizori importanţi, printre care Liviu Ciulei sau Cătălina Buzoianu.

×