x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru Maraton teatral la Târgu-Mureş. 12 piese în două zile

Maraton teatral la Târgu-Mureş. 12 piese în două zile

de Rozana Mihalache    |    27 Mar 2011   •   16:00

Timp de două zile, oraşul Târgu-Mu­reş a găzduit oameni din teatrele din întreaga ţară – actori, regizori, sce­nografi, dramaturgi, manageri de tea­tru, critici – invitaţi să fie martorii unui maraton teatral, în cadrul proiec­tului "Practică teatrală în regiunile Centru şi Nord-Vest".

Asociaţia Centrul Multimedia TEATRU 74 s-a ocupat de realizarea acestui proiect finanţat din fonduri europene, scopul fiind realizarea unor stagii de practică anuală (proiectul desfăşurându-se pe parcursul a doi ani), câte un stagiu în fiecare semestru, care îi implică în primul rând pe studenţii din anii terminali şi masterat din institutele de teatru de la Târgu-Mureş, Cluj-Napoca şi Sibiu.

Prima etapă, desfăşurată în toamna anului trecut, a fost constituită din ateliere de lucru, iar în a doua, ce tocmai s-a încheiat (perioada 28 februarie-19 martie 2011), studenţii (care pe parcusul repetiţiilor au fost asistaţi de 12 tutori – dramaturgi, scenografi, regizori, actori) au putut să-şi pregătească proiectele.

Douăsprezece proiecte au fost aduse aşadar în faţa publicului pe 18 şi 19 martie, în săli mici, spaţii ne­convenţionale, să spunem "specifice" teatrului independent, underground şi "foarte" underground, miza finală fiind trimiterea a trei dintre cele mai bune spectacole la Festivalul de Teatru de la Sibiu. Spectacole în lim­ba română şi maghiară (acestea din ur­mă beneficiind de subtitrare), a căror durată nu trebuia să depăşească o oră, au încântat publicul pe parcur­sul a două zile. Sigur că au fost destul de multe şi oboseala şi-a cam spus cu­vântul, în sensul că e greu să îngur­gi­tezi atâta teatru, teatru bun, într-un timp atât de scurt. Dar ne-am descurcat şi ne-a plă­cut. Tuturor. Cehov şi Shakes­pea­re au fost intens şi ex­trem de interesant adaptaţi. Mici ra­teuri şi stângăcii au existat, însă toate echi­pele, toţi copiii de pe sce­nă/pat/ perne/ au demonstrat că ştiu ac­torie, ceea ce e cel mai important.

Au fost prezentate texte bune şi foarte bune, scenografii au dat do­va­dă de creativitate şi talent în majoritatea cazurilor, iar actorii, după cum spuneam, au depăşit orice aşteptări, fiind nu doar înzestraţi, ci şi muncitori, dedicaţi şi maturi în exprimare.

La final, juriul a decis asupra celor trei piese care urmează să ajungă la Sibiu şi se pare că au fost în asentimentul publicului, judecând după aplauzele entuziaste din sală.
Au ajuns pe podium spectacolele: The H(eden) garden (compania C'ARTE), Bányavirág – Flori de mină (Teatrul DUBLAT) şi Joc fără ma­nual de întrebuinţare (Noua Ordine Teatrală). "The H(eden) garden" – (ins­pirat din "Livada de vişini" de A.P. Ce­hov) – spectacolul "vorbeşte des­pre o încercare de recuperare a tre­cutului, amintirilor. (…) Fiecare din­tre noi are o livadă la care nu vrea să re­nunţe, o livadă nepreţuită, un vis ma­re pe care doreşte să-l urmeze la un moment dat". The H(eden) Gar­den este jucăuş, inocent şi trist tot­odată. "Flori de mină" – inspirat din "Unchiul Vanea" de acelaşi A.P. Ce­hov, unul dintre cele mai bune spectacole pe care le-am văzut, pro­ve­nind din teatrul maghiar. Un text su­blim, o atmosferă şi un joc ac­to­ri­cesc care duceau cu gândul la ec­ra­ni­zarea "Unchiul Vanea", semnată de Konchalovski. O piesă de teatru des­pre singurătate, greutatea crucii pe care fiecare trebuie să o purtăm pe umeri şi despre cei care se resemnea­ză şi îşi acceptă destinul, găsind cum­va puterea de a su­pra­vie­ţui într-o lume care parcă nu are loc şi pentru ei. "Joc fără manual de între­bui­nţ­a­re" – o piesă amuzantă şi "plină" despre două cupluri care, aflate în vacanţă, decid dintr-o joacă să facă schimb de parteneri.

×
Subiecte în articol: teatru