Timp de două zile, oraşul Târgu-Mureş a găzduit oameni din teatrele din întreaga ţară – actori, regizori, scenografi, dramaturgi, manageri de teatru, critici – invitaţi să fie martorii unui maraton teatral, în cadrul proiectului "Practică teatrală în regiunile Centru şi Nord-Vest".
Asociaţia Centrul Multimedia TEATRU 74 s-a ocupat de realizarea acestui proiect finanţat din fonduri europene, scopul fiind realizarea unor stagii de practică anuală (proiectul desfăşurându-se pe parcursul a doi ani), câte un stagiu în fiecare semestru, care îi implică în primul rând pe studenţii din anii terminali şi masterat din institutele de teatru de la Târgu-Mureş, Cluj-Napoca şi Sibiu.
Prima etapă, desfăşurată în toamna anului trecut, a fost constituită din ateliere de lucru, iar în a doua, ce tocmai s-a încheiat (perioada 28 februarie-19 martie 2011), studenţii (care pe parcusul repetiţiilor au fost asistaţi de 12 tutori – dramaturgi, scenografi, regizori, actori) au putut să-şi pregătească proiectele.
Douăsprezece proiecte au fost aduse aşadar în faţa publicului pe 18 şi 19 martie, în săli mici, spaţii neconvenţionale, să spunem "specifice" teatrului independent, underground şi "foarte" underground, miza finală fiind trimiterea a trei dintre cele mai bune spectacole la Festivalul de Teatru de la Sibiu. Spectacole în limba română şi maghiară (acestea din urmă beneficiind de subtitrare), a căror durată nu trebuia să depăşească o oră, au încântat publicul pe parcursul a două zile. Sigur că au fost destul de multe şi oboseala şi-a cam spus cuvântul, în sensul că e greu să îngurgitezi atâta teatru, teatru bun, într-un timp atât de scurt. Dar ne-am descurcat şi ne-a plăcut. Tuturor. Cehov şi Shakespeare au fost intens şi extrem de interesant adaptaţi. Mici rateuri şi stângăcii au existat, însă toate echipele, toţi copiii de pe scenă/pat/ perne/ au demonstrat că ştiu actorie, ceea ce e cel mai important.
Au fost prezentate texte bune şi foarte bune, scenografii au dat dovadă de creativitate şi talent în majoritatea cazurilor, iar actorii, după cum spuneam, au depăşit orice aşteptări, fiind nu doar înzestraţi, ci şi muncitori, dedicaţi şi maturi în exprimare.
La final, juriul a decis asupra celor trei piese care urmează să ajungă la Sibiu şi se pare că au fost în asentimentul publicului, judecând după aplauzele entuziaste din sală.
Au ajuns pe podium spectacolele: The H(eden) garden (compania C'ARTE), Bányavirág – Flori de mină (Teatrul DUBLAT) şi Joc fără manual de întrebuinţare (Noua Ordine Teatrală). "The H(eden) garden" – (inspirat din "Livada de vişini" de A.P. Cehov) – spectacolul "vorbeşte despre o încercare de recuperare a trecutului, amintirilor. (…) Fiecare dintre noi are o livadă la care nu vrea să renunţe, o livadă nepreţuită, un vis mare pe care doreşte să-l urmeze la un moment dat". The H(eden) Garden este jucăuş, inocent şi trist totodată. "Flori de mină" – inspirat din "Unchiul Vanea" de acelaşi A.P. Cehov, unul dintre cele mai bune spectacole pe care le-am văzut, provenind din teatrul maghiar. Un text sublim, o atmosferă şi un joc actoricesc care duceau cu gândul la ecranizarea "Unchiul Vanea", semnată de Konchalovski. O piesă de teatru despre singurătate, greutatea crucii pe care fiecare trebuie să o purtăm pe umeri şi despre cei care se resemnează şi îşi acceptă destinul, găsind cumva puterea de a supravieţui într-o lume care parcă nu are loc şi pentru ei. "Joc fără manual de întrebuinţare" – o piesă amuzantă şi "plină" despre două cupluri care, aflate în vacanţă, decid dintr-o joacă să facă schimb de parteneri.