x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru Public nărăvit întru teatru

Public nărăvit întru teatru

de Maria Sârbu    |    02 Mai 2012   •   14:08
Public nărăvit întru teatru

De 1mai, la Teatrul 'Stefan Iordache' din Caracal s-a consumat poezie, gatita in afectiunea pentru cuvant, pentru puritatea limbii romane a doi mari actori si garnisita cu sunete armonioase nascute la violoncel de un muzician inzestrat cu mult har. O hrana atat de spirituala a fost o desfatare pentru public. Acest spectacol, gandit intr-o forma inedita, place foarte tare, daca sufletul iti freamata in imparatia frumosului.

Selectia la cea de-a doua editie a Festivalului de Teatru de la Caracal a spectacolului 'Caramitru – Malaele, cate-n luna si in stele', alaturi de o suita de montari scenice, este meritorie. Protagonistii, Ion Caramitru si Horatiu Malaele, insotiti in aceasta calatorie prin stihurile unor importanti poeti de violoncelistul Adrian Naidin care te uluieste si prin frumoasa-i voce, s-au duelat, arma fiindu-le, deci, vocabula, versul. Cand unul scotea din tolba memoriei sale ceva frumos, plin de taina, celalalt venea cu o replica pe masura, doar in alt mod specific de exprimare. Si asa, timp de doua ore, cei doi au plasmuit o minune de spectacol, avand la indemana improvizatia. Ion Caramitru i-a avut secundanti, intr-un fel spus, in acest duel pe poetii Mihai Eminescu, Marin Sorescu, Miron Radu Paraschivescu, Tudor Arghezi, Lucian Avramescu, Dan Verona, versurile carora reprezentau sageata trimisa catre 'adversar', folosind la un moment dat si o proza amuzanta, din creatia lui Constantin Bacalbasa. Pe varful sagetii lui Horatiu Malaele erau versuri de Tudor Arghezi, Nichita Stanescu, Adrian Paunescu, Emil Brumaru, de poeti noi, dar si texte pe care el le-a scris, unele inedite, urmand sa apara in cartea sa 'Rataciri'. Adrian Naidin, aflat intre cei doi actori, a facut sa se auda pe istorica scena cateva cantece care atingeau struna sufletului. Parea un colindator din Grecia antica.

Dupa elogiul adus astfel limbii romane, primarul municipiului Caracal Gheorghe Anghel (festivalul este organizat de Primarie si Miscarea de Rezistenta) le-a inmanat artistilor, ca semn de multumire si pretuire, trofee de excelenta, insemnul acestui festival. Edilul a tinut sa mentioneze aportul lui Ion Caramitru, pe cand acesta era ministru al Culturii, la renovarea cladirii Teatrului din Caracal, monument istoric. El a amintit si de contributia financiara acordata in timpul ministeriatului Monei Musca si apoi al lui Adrian Iorgulescu, astfel cladirea teatrului, construit acum peste 110 ani, fiind restaurata.

Caramitru a spus pentru Jurnalul National ca a venit la Caracal pe la sfarsitul anului 1997 sau inceputul lui 1998 si a vazut cladirea teatrului intr-o stare deplorabila. Si, atunci cand a initiat Programul National de Restaurare a Monumentelor Istorice, a pus pe lista, in materie de institutii de teatru, trei cladiri importante care aveau stringenta nevoie de restaurare. Acestea erau Teatrul din Oravita, Teatrul din Focsani si Teatrul din Caracal.

'Am deschis santierul aici la Caracal, am finantat proiectul de restaurare, studiul de fezabilitate, tot ce prefateaza inceputul restaurarii. Patru ani s-a intrerupt activitatea, reluata apoi pe timpul ministeriatului Monei Musca si terminata pe timpul lui Adrian Iorgulescu. Ne aflam acum in fata unui edificiu de o frumusete rara. Ma bucur ca intr-un oras cu populatie totusi mica acest edificiu exista si poate crea atentie, poate focaliza energii. In trecutul istoric al Romaniei, inainte de catastrofa comunista, orasul si zona reprezentau unul din momentele de forta ale tarii. Ce se intampla aici era extraordinar. Din punct de vedere economic, era cred zona cea mai productiva in materie de export de cereale. Era o bucurie sa traiesti, sa existi. Ma uit la fotografiile din expozitia 'Romanatul de altadata' si imi dau seama ce societate bogata, cu identitate a fost. Ma bucur ca lucrurile pleaca, avand ca referinta un teatru. Punctul zero al reabilitarii morale este institutia care se numeste Teatru', a afirmat Ion Caramitru. Despre spectacol, artistul ne-a spus ca s-a nascut dintr-o intamplare, dintr-o intalnire din cadrul Festivalului National de Teatru de anul trecut, cand a avut un 'Dialog' cu Horatiu Malaele despre teatru si ce reprezinta acesta pentru ei: 'Ne-am descoperit ca doi avari, doi colectionari de texte poetice care pot fi reprezentate pe scena. Si a pornit totul…'.

Horatiu Malaele a caracterizat reprezentatia de la Caracal a spectacolului 'Caramitru – Malaele, cate-n luna si in stele' astfel: 'A fost un spectacol mare, caci e un public naravit intru teatru. Spuneam noi odata, ca, acolo unde exista o biserica, exista credinta, exista Dumnezeu si ca, acolo unde este un teatru, exista spirit. Iata un public spiritualizat, un public maleabil, ductil, care se da dupa o asemenea forma inedita de spectacol. Acest public a reactionat formidabil. Aici s-a nascut un public de teatru si oamenii din Caracal trebuie sa multumeasca catorva oameni care au cladit aceasta stare de spirit, sa multumeasca, in primul rand, lui Marius Tuca si, in al doilea rand, Marinei Constantinescu sau, in primul rand, Marinei Constantinescu si, in al doilea rand, lui Marius Tuca. Alegeti ordinea…'.

×