Noua zile a durat Festivalul 'Nopti teatrale la Palatul Béhague: noul val al teatrului romanesc', organizat in cadrul celei de-a X-a editii a Saptamanii culturilor straine la Paris. Spectacolele jucate de tinerii artisti romani in Sala Bizantina a Palatului Béhague – proprietate a statului roman in capitala Frantei – s-au pretat excelent in spatiul construit de mai bine de un secol si intrat in posesia Romaniei in 1939, dar care a fost inchis publicului pana acum doi-trei ani.
Organizat de ICR Paris, cu sprijinul Ambasadei Romaniei (22-30 septembrie), festivalul si-a propus sa prezinte francezilor creatii ale tinerior romani si totodata sa puna in valoare Sala Bizantina a Palatului, pe care contesa Martine de Béhague a construit-o in scopul de a organiza spectacole. Sala nu e dotata cu echipamente tehnice necesare desfasurarii in conditii bune a unei reprezentatii de teatru, dar straduinta organizatorilor a condus la buna desfasurare a evenimentului. Cele sase productii invitate au fost realizate in spatii neconventionale, asa ca nu au existat probleme in 'crearea' unei scene pentru fiecare spectacol.
Intr-o discutie cu Voicu Radescu, directorul Teatrului Luni de la Green Hours (care a participat spre finalul festivalului cu spectacolul 'Declar pe propria raspundere'), ne spunea ca este foarte bine ca ICR pune in valoare sala – un monument istoric 'de o absoluta frumusete', dar ca ar lipsi vreo sase milioane de euro pentru a-i da adevarata valoare si ca acesti bani 'ar trebui sa fie gasiti poate in locul unui festival al berii sau sa dea fiecare dintre partide o particica mica din sumele pe care le vor folosi in campania electorala, pentru ca aceasta sala poate deveni o placa turnanta la Paris'.
Tanarul actor Eugen Jebeleanu, care a creat cu alti actori francezi si romani trei proiecte timp de un an in sala respectiva, ne-a spus ca spatiul este magnific. 'Am jucat pe scena si cu publicul in sala, apoi am jucat pe platou cu publicul pe platou si acum probabil publicul va fi pe scena, si spectacolul jos', ne spunea el inainte de prezentarea spectacolului-lectura 'Poimaine. Alaltaieri' (Compagnie 28 – o productie Eugen Jebeleanu si Yann Verburgh), prilejuit de lansarea cartii cu acelasi titlu, aparuta in Franta: 'Avant-hier. Après-demain (nouvelles du futur)' de Gianina Carbunariu. Acesta a si fost ultimul eveniment din festival. Ramane ca Sala Bizantina sa capete viata de-adevaratelea.