x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru Teatrul independent tot mai căutat în cluburi şi restaurante. "Prima dată", în pod la "La scena"

Teatrul independent tot mai căutat în cluburi şi restaurante. "Prima dată", în pod la "La scena"

de Maria Sârbu    |    27 Iun 2012   •   19:29
Teatrul independent tot mai căutat în cluburi şi restaurante.  "Prima dată", în pod la "La scena"

In conditiile in care Bucurestiul are prea putine sali de spectacol pentru lumea urbei, multi artisti, in special cei tineri, incearca sa-si manifeste talentul in alte spatii decat in teatrele de repertoriu bine dotate. Asta inainte de a gasi finantare pentru proiectul gandit, finantare care poate veni, in cele mai dese cazuri, de la sponsori. Astfel de proiecte, adica independente, nu au caracter amplu. Acestea sunt, in general, cu distributii mici, cu putine elemente de decor si nu pretind a fi mari productii. De multe ori nici nu ajung in atentia mass-media, desi ar merita, in mod ireprosabil. Totusi isi gasesc publicul: publicul de cafenea, publicul de club. E chiar publicul in formare, caci multi asista astfel pentru prima data la un spectacol de teatru.

Independentii incearca, deci, sa se aciueze mai mult prin cluburi, cafenele si chiar prin case "parasite". Unele spatii sunt deja "notorii" si nici nu-si iau vacanta. Pot prezenta teatru si pe timp de vara.

In primavara acestui an, la Teatrul Arca din podul de la "La Scena" a avut loc o premiera, cu textul "Prima data" de Michal Walczak. Pentru prima data s-au reunit intr-o echipa de spectacol regizorul Radu Dragomirescu, actorii Ioana de Hillerin si Gabriel Rauta, scenograful si light-designerul Iulian Baltatescu. Au gasit sustinere la o firma de avocatura. Produsul lor este unul temerar, si spectacolul s-a jucat de mai multe ori, o reprezentatie avand loc chiar de curand.

Tanarul autor Michal Walczak (n. 1979) este considerat unul dintre cei mai interesanti dramaturgi polonezi ai generatiei sale. Se stie ca noul val al teatrului polonez este, in Europa, precum noul val al cinemaului romanesc. Astfel, tanarul regizor roman Radu Dragomirescu a ales un text aproape de gustul generatiei sale. Sunt doua personaje: ea – Magda (Ioana de Hillerin) si el – Carol (Gabriel Rauta).

Regizorul exploateaza, in relatia dintre doi tineri, un tip de comic propus de autor si care nu-l lasa pe spectator indiferent: se poate regasi intr-o asemenea relatie.

Am vrut sa aflu parerea lui Gabriel Rauta, care joaca mult si in teatru de repertoriu, despre implicarea sa in proiectul cu "o comedie despre sex, relatii, complicatii". Si actorul mi-a spus: "Sunt convins ca am facut o alegere buna intrand in acest proiect. Spun asta pentru ca experientele mele anterioare in teatrul independent au fost legate de spectacole foarte bune, dar care au "trait" foarte putin, din varii motive; si as fi fost tentat sa nu-mi mai asum lucrul la o productie care sa aiba aceeasi soarta. Dar echipa a fost pentru mine importanta (...). Reactia publicului si feed-back-ul primit ma fac sa cred si mai mult in acest spectacol, care genereaza in randul spectatorilor reactii atat de puternice si de colorate, incat pare ca unii dintre ei se identifica perfect cu personajele din scena si judeca situatiile o data cu ele (...). Piesa radiografiaza cu farmec si obsedanta minutiozitate discrepanta dintre asteptarile unei persoane si "realitatea din teren" atunci cand vorbim despre "prima data". La inceputul unei relatii una dintre parti viseaza o "prima data" perfecta, incadrata intr-un tipar de film sau revista, iar cealalta, desi prefera pragmatismul, ajunge sa se supuna unui sablon si unui alt orizont de asteptare. Ne-am amuzat teribil la repetitii (unii dintre noi avand amintiri legate de "prima data", similara celei din piesa), incercand sa intelegem anumite resorturi psihologice care declanseaza asumarea unui anumit statut atunci cand incepi o relatie. Apoi, mi-a facut o mare placere sa lucrez cu Ioana si Radu, mai ales ca ne leaga o experienta comuna: teatrul de improvizatie (...). Imi fac rolul cu mare drag, mai ales ca are ca principal ingredient, la fel ca si intreaga productie, un umor special, marca Radu Dragomirescu".

×