Directorul de scenă Victor Ioan Frunză a creat la Teatrul Mic spectacolul “Mutter Courage şi copiii ei” ¬ o cronică de război, textul aparţinând lui Bertolt Brecht. O reprezentaţie are loc mâine, 26 aprilie, de la ora 19:00. Publicul este aşteptat şi la 8 mai, 19 mai şi 23 mai.
Apreciatul creator ne-a spus că este la a treia montare cu “Mutter Courage”, dar e pentru prima oară când face spectacolul pe acest text în limba română. Primele două montări au fost în limba germană, la Timişoara şi într-un teatru din Germania.
“Acum îl redescopăr, că de fiecare dată când suportul lingvistic se schimbă dimensiunile textului capătă valenţe noi. Avem o traducere exemplară şi necesară semnată de Victor Scoradeţ. Textul nu a mai fost tradus de mult timp, de la traducerea lui Arghezi, foarte bună şi aceea, însă datorită evoluţiei limbii şi timpului care a trecut se impunea această traducere. Aportul acestei traduceri este deosebit de însemnat în spectacol. M-a interesat şi ipostaza actoricească pe care Rodica Negrea o înfăţişează în rolul lui Mutter Courage, ea seamănă izbitor cu Helene Weigel, cea care a creat printre primele acest rol şi pot să spun că pecetea evoluţiei ei artistice este emoţia de o intensitate extraordinară. Pentru mine «Mutter Courage» este o istorie asupra vieţuirii”.
Frunză remarcă faptul că a simţit nevoia să spună acest text în zilele noastre tocmai pentru că dincolo de prezenţa sfâşietoare a războiului acest text vorbeşte şi despre sărăcie, despre curaj, despre compromisurile pe care sărăcia ţi le impune, dar şi despre demnitatea pe care omul o are în situaţii de criză.
Alături de Rodica Negrea, din distribuţie fac parte Ilinca Manolache, Cuzin Toma, Ştefan Lupu, Radu Zetu, Bogdan Talaşman, Mircea Rusu, Claudiu Istodor, Andreea Grămoşteanu, Avram Birău, Petre Moraru.
Scenografia e creată de Adriana Grand, care a şi produs decorul şi costumele. V.I. Frunză spune că scenografa a reuşit “o sinteză excepţională între costumul militar, aşa cum îl avem noi într-un mental colectiv, costumul militar sintetizat de-a lungul timpului şi costumul civil”, aceasta fiind una dintre temele vizuale importante ale spectacolului. De asemenea, Adriana Grand a imaginat un decor enigmatic, constituit din mari cutii în care se depozitează materialele de război şi lucrul acesta “aruncă o lumină interesantă vizual vorbind de-asupra spectacolului”.