Costel se înscrie în nevoia firească de cîntec. Mi-a făcut plăcere să-l ascult, să-l privesc, să-l urmăresc şi, de ce nu, să visez…
Chiar şi în această perioadă de viaţă fără credinţă şi
fără transfigurare sînt subiecte care, din cînd în cînd, tulbură patriotismul
pernicios al românilor. Costel Busuioc a fost un astfel de subiect. Nu
se-nscrie sub nici o etichetă. E înalt şi vînjos, şi-a luat viaţa în mîini
de la început de tinereţe, e blînd şi plin de puritate, nu e deloc viclean şi
abil; e norocos şi cred că-l iubeşte un Dumnezeu înduioşat de fenomenul care
este. De aceea l-a dăruit cu minunea de voce din gît. Costel Busuioc ne-a uluit
pe toţi cîntînd Verdi şi Puccini, dar ne-a uimit mai ales cu bunătatea, curăţenia,
modestia, responsabilitatea, dragostea, încrederea în oameni de care a dat
dovadă în restul timpului în care îl privea tot continentul.
SUBIECT DE HOLLYWOOD. În
general, obiceiul nostru din ultima vreme este să demolăm sarcastic pe cel ce
ajunge undeva în vîrf. Pe Costel pînă cînd a cîştigat concursul “Hijos de Babel”
nu l-a maculat nimeni. Evenimentul Costel este un subiect de Hollywood. Să fii atît de sărac încît să
crezi că eşti în 1940, secolul XVII, să porneşti cinstit să iei viaţa în piept,
să te-nsori tînăr de tot, să ai repede o familie numeroasă, mulţi copii dulci şi
încrezători, să ai meserii ciudate (şi asta se înscrie în scenariu), să pleci în
Peninsula Iberică, să munceşti, să-ţi ridici o casă, să cînţi mereu, să te audă
un vecin, să te înscrie la un concurs celebru în Spania, să devii subiectul
fierbinte de duminică, să cîştigi concursul şi după ce ai cîştigat competiţia în
doar trei luni să-ţi apară primul disc cu refrene clasice populare spaniole, cu
hituri celebre, dar şi cu două melodii compuse exclusiv pentru tine.
PRIMUL ALBUM.
Momentul lui cel mare, pe lîngă cele şase luni ale acestui an 2008, anul lui
fast, va fi 9 iunie 2008 – ziua cînd se va lansa în ţară
albumul editat de spanioli. Eu abia aştept clipa. Discul lui Costel este extrem
de elegant; pe el se regăseşte o fotografie excelentă într-o poziţie de vedetă
hollywoodiană – stil Robert Redford, negru şi alb, sau George Clooney.
Povestind toate aceste lucruri dintr-un scenariu spectaculos nu mă gîndesc decît
la fetiţa lui, fetiţa cu ochelari, mică, inteligentă şi foarte coerentă cu
tot succesul tatălui său.
MULŢUMIRE. Este o
poveste de neuitat. A noastră, a tuturor. Sîntem norocoşi, căci acest om a făcut
faţă succesului care schimbă şi preschimbă structura omenească. Noi, românii,
avem şi proverbe: “Nu duce casă bună cu mărirea” sau “purcelul care s-a suit în
copac” şi altele şi altele. Costel este excepţia de la regulă. El nu a suferit
nici o schimbare, nu a devenit paranoic din cauza celebrităţii. Să-i mulţumim
pentru asta. Costel are o ştiinţă a vieţii şi-ţi comunică serios că “nu tot ce
zboară se mănîncă”.
CU ADEVĂRAT, CINEVA. Costel are ceea ce se numeşte bun simţ, o calitate
a omului simplu pe care nu o pierde în focul celebrităţii. De aceea pot spune:
Costel Busuioc este cineva. Are farmecul trăirii nedisimulate, sănătoase,
puternice, pline ca o pîine neagră rumenă şi mare. El nu complică nimic. El
este! Desigur, are şansa unei voci uluitoare, nu e preocupat încă de “nu pot”.
Mi-a făcut plăcere să-l ascult, să-l privesc, să-l urmăresc şi, de ce nu, să
visez. De ce cred eu oare acum că evenimentul este mai puternic decît pare, că
el, Costel, a intrat în LAROUSSE-ul public popular, – depozitat în sute de mii
de creiere particulare din cauza televiziunilor – aici definiţiile se fac
singure – şi nu întotdeauna cum trebuie, dar…
TENORUL. Dar
Costel este “o situaţie sufletească puternică. TARE”. Ea va dăinui. Cu duioşie numit Pavarotti din Banat, Costel Busuioc, cel
care a cîştigat “Hijos de Babel”, zidarul român care a semnat un contract cu
Sony BMG, numit şi tenorul din România, dar adoptat cu mare bucurie de
spanioli, Costel, care a scos primul disc (spaniol), cred că va rămîne şi al
nostru. Pe discul lui sînt arii celebre din operele lui Puccini, dar şi cîntece
populare spaniole, canţonete şi romanţe, cîntece napolitane şi, cum am spus, şi
două piese scrise special pentru Costel, dintre care una se numeşte “Con la
espuma del mar” (Ca spuma mării). Aşa e gloria trecătoare, zboară în neant.
Puternic eşti tu! Tu, entitate umană ce faci parte din armonia pămîntului.
VOCE SPECIALĂ. Costel se înscrie în nevoia firească de cîntec. Pentru că în
celula cea mai intimă, în resortul ascuns al fiinţei noastre, nevoia de cîntec
se manifestă firesc şi necesar. Este o nevoie umană şi Costel ştie exact acest
secret. Vocea lui atît de specială bătea să iasă în eter. Poate că năpăstuiţi
de istoria şi geografia noastră românească, de năvăliri barbare, principi răi,
cutremure, războaie, trădări, ciumă, foc şi holeră, am cerut ajutor de la
Dumnezeu, care ne-a făcut “un popor cîntăreţ şi jucăreţ”.
Ne aduce sufletul la suprafaţă
Talente mari se desprind de pe acest pămînt. Voci minunate. Modest, cuminte şi blînd, Costel se alătură lor. Au fost televiziuni care încercau să-i strice imaginea sau jurnale sau... telefonul fără fir. Nu au reuşit şi eu am socotit asta ca o izbîndă personală. Pentru că reuşita lui Costel e şi reuşita mea şi a tuturor de pe aceste meleaguri. El mă reprezintă şi pe mine. Noi nu puteam să-l propulsăm aşa cum au făcut-o spaniolii, nu avem ca noţiune respectul şi educaţia muzicală necesară. Dar am avut poftă de viaţă, voioşie, talent şi conştiinţa sigură că muzica e un fel de a ne aduce sufletul la suprafaţă.
“Desigur, are şansa
unei voci uluitoare, nu e preocupat încă de «nu pot». Mi-a făcut plăcere să-l
ascult, să-l privesc, să-l urmăresc şi, de ce nu, să visez. De ce cred eu oare
acum că evenimentul este mai puternic decît pare, că el, Costel, a intrat în
LAROUSSE-ul public popular…”
Rodica Mandache