x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

Rafinament

de Anca Alexe    |    19 Mai 2008   •   00:00

Maria Dragomi­roiu se numără printre inter­pre­ţii care s-au bucu­rat pînă în pre­­zent de recunoaşterea suc­­cesului dobîndit.

Maria Dragomi­roiu se numără printre inter­pre­ţii care s-au bucu­rat pînă în pre­­zent de recunoaşterea suc­­cesului dobîndit.


Am putea nu­­­mi-o un ar­tizan al cîn­tecului, care ar trebui epolat şi bi­ne ancorat. De fapt, valoa­rea sa o confirmă şi diplomele obţinute, titlurile, medaliile, precum şi tirajele foarte mari ale discurilor sale vîndute.  

“Maria Dragomiroiu, cu vo­cea sa gravă, plină de va­lenţe emoţionale şi încărcată de elemente definitorii pentru muzica oltenească, un repertoriu bine ales, răspunde gustului şi aşteptărilor publi­cului. Cîntecele Mariei Dragomiroiu, din repertoriul oltenesc, au trezit un interes aparte în lumea iubitorilor muzicii populare româneşti, dar nu toate s-au menţinut în atenţia publicului. Probabil că una din cauze ar fi complexitatea unei muzici care nu are pregnanţa ritmică a zonei ardeleneşti sau moldo­veneşti, ci o desfăşurare rubato, complicat armonizată, o expresie lirică rafinată, accesibilă doar după audiţii re­petate. Poate şi faptul că, la debut, vocea Mariei Dra­go­miroiu a fost asociată cu cea a Mariei Tănase a constituit un motiv pentru care muzica sa nu a fost receptată la justa ei valoare. Acum însă persona­litatea sa bine conturată, precum şi bazele unei gîndiri şi interpretări mature a melosului oltenesc o fac să fie in­confundabilă”, ne spune etnomuzicologul şi realizatorul tv Elise Stan. 


PROPRIA CONDI­ŢIE.
A avut şi noroc în viaţă, căci Dumnezeu i l-a adus alături pe soţul său, binecu­noscutul organizator de spectacole Bebe Mihu, care i-a oferit tot sprijinul. A ajutat-o şi o ajută foarte mult în ma­terie de PR, de conexiuni, de management şi tot ce ţine de realizarea şi concretizarea unor proiecte. Dacă la anumite spectacole vine mai puţin public, din pricina lipsei de curiozitate sau indiferenţă, întotdeauna sala unde cîntă Maria Dragomiroiu este ar­hiplină.

“Interesul pentru cîntecele Mariei Dragomiroiu a crescut îndeosebi după 1990, continuă Elise Stan, în mare parte datorită eforturilor susţinute ale unor mari organizatori de spectacole, care au apreciat şi promovat consecvent creaţia artistei. Este demn de lăudat şi efortul constant al interpretei de a-şi depăşi permanent propria condiţie, pre­zentînd, în ipostaze diverse, în cadrul unor producţii din ce în ce mai complexe, genuri muzicale diferite. S-a foca­lizat pe repertoriul tradiţional, unul dintre accente de­pla­sîndu-se către ideea de creaţie ca spectacol.”


VALENŢE ARTISTICE.
Muzica de petrecere reprezintă o constantă repertorială la mai toţi interpreţii de cînturi populare. “Maria Dragomiroiu a demostrat o adevărată virtuozitate în ceea ce priveşte coerenţa şi susţinerea discursului mu­zical, inflexiunile glasului şi logica frazării muzicale, gă­sind o continuare firească în mimică şi sugestia limbajului corporal. Colaborarea sa cu mari actori ai scenei ro­mâ­neşti, pentru dimensiunea artistică a reprezentaţiei sale, s-a dovedit a fi de-a dreptul salutară. A reu­şit performanţe considerabile şi în programele de divertisment la care a participat. Aşadar, povestea succesului constant al Mariei Dra­go­miroiu este extrem de simplă şi de plauzibilă, iar arta protagonistei  stă în talen­tul său de a o transforma într-o poveste cu valenţe artistice”, mărturiseşte etnomuzi­cologul.

 

“Maria Dragomiroiu a demonstrat o adevărată virtuozitate în ceea ce priveşte coerenţa şi susţinerea discursului muzical, inflexiunile glasului şi logica frazării muzicale, găsind o continuare firească în mimică şi sugestia limbajului corporal”

Elise Stan

×