Melodia "Sus în deal" a fost lansată spre sfîrşitul anului 1986, dar a stîrnit comentarii, iar cîntecul a fost interzis un an şi jumătate.
Melodia "Sus în deal" a fost lansată spre sfîrşitul anului 1986, dar a stîrnit comentarii, iar cîntecul a fost interzis un an şi jumătate.
În timp ce îi urmărea din spatele cortinei pe Ştefan Hruşcă şi pe Vasile Şeicaru care se bucurau de un mare succes, Mihai Constantinescu se gîndea să compună o nouă piesă. Şi n-a stat prea mult pe gînduri. S-a născut şlagărul "Sus în deal e-o casă". "A avut şi imens succes, dar şi nefericirea că fiind la final de Epocă de aur, începuseră unii să mă cheme şi să mă întrebe: «Măi, tovarăşe Constantinescu! Când ai scris textul ăsta, Sus în deal e o casă şi acolo-i mândra mea? Cine? Tovarăşa Elena Ceauşescu? De ce sus în deal, unde se construieşte Casa Poporului, unde e tovarăşa?» Şi eu le spuneam: «Oameni buni, nici nu m-am gîndit! Eu am fost la ţară la nişte prieteni, iar casa lor era situată chiar de unde începea dealul, iar puţin mai sus, în vîrful dealului, într-o căsuţă, trăia o femeie. Nu ştiu dacă dormea în picioare... dar atît de mică se vedea casa. Era vorba despre o femeie singură care muncea şi îşi vedea de treaba ei, dar imaginea aia, cu dealul frumos, verde şi cu căsuţa făcută din lemn m-a inspirat şi... am scris textul»".
Interpretul ne-a mărturisit că i-au plăcut cîntecele lente, cu mesaj. Tot în 1986 a scris o melodie, inspirat tot de călătoriile la ţară. "Aşa am scris «Mă întorc iar în sat», o melodie care a avut foarte mult succes. Şi a venit o lege care a spus: «Aţi venit prea mulţi în Bucureşti, acum, înapoi, la ţară!» şi a fost o undă de interpretare că şi Mihai Constantinescu s-a apucat să scrie astfel de melodii. Dar n-avea nici o legătură cu legea respectivă", spune artistul.
TELEFOANELE. Invitaţiile la recepţiile de "gradul 0" de la familia Ceauşescu nu puteau fi refuzate. Indiferent că era vorba despre un revelion sau de o altă petrecere, un refuz se solda cu interdicţia de a cînta. "Cine şi-a pus întrebarea de ce un interpret cîntă anumite cîntece pentru simplul motiv că asta era? Sau se primeau telefoane: «Alo? Tovarăşul Constantinescu? Sînteţi chemat de la cel mai înalt nivel. Dacă nu vă prezentaţi, sînteţi suspendat şase luni şi vi se ia atestatul.» Şi asta însemna că, practic, şase luni nu aveai voie să cînţi. Noi n-am avut nici o soluţie, voiai, bine, dacă nu, pa! Ţin minte că o dată eram la mare şi am fost sunat eu, dar şi Olimpia Panciu şi Mircea Baniciu. Olimpia n-a mers, Baniciu n-a mers şi au fost suspendaţi şase luni. Iar eu am venit la Bucureşti şi am făcut o mare criză de inimă, pentru că aveam nişte nervi...! N-am mai apucat să ajung, şi m-am trezit la spital. Eu nu cred că lucrurile astea veneau de la cel mai înalt nivel, ci veneau de la nişte oameni care mureau de frică... din ministerul care primea ordine şi, mai departe, îţi dădeau ordinul aşa. Asta a fost. Ei ne chemau să cîntăm gratis, cu transport din partea noastră. Dacă spui lucrurile astea, spui lucruri care au fost. Cine erau cei băgaţi la înaintare? Artiştii. Pentru că noi eram ultima verigă care trebuia să executăm. Nu te întreba cineva dacă vrei sau nu?! Dacă ne-am fi născut undeva în altă lume, fără discuţie că ar fi fost altfel. Numai că România era într-un cerc închis", mai spune artistul.
Spectacol perfect
O perioadă foarte frumoasă, de care Mihai Constantinescu îşi aminteşte cu plăcere, este cea a anilor ’70-’80. "Sînt multe persoane care au păstrat acest trio Marius, Olimpia şi Mihai foarte bine şi viu în memorie şi tot timpul lumea îmi aminteşte cît de frumoase erau emisiunile cu ei. Erau nişte emisiuni la care se muncea cu atîta dragoste, se stătea şi noaptea în televiziune. Zile întregi stăteam la filmare, se făcea totul foarte bine şi foarte profesional. Trebuie menţionaţi şi oamenii, echipele de băieţi care erau cameramanii, erau oamenii din regia de montaj unde se lucra foarte serios. Se lucra cu Alexandru Bocăneţ, cu Titus Munteanu, care se ocupa de problemele muzicale ale acestor emisiuni. Stăteam de vorbă, ne întîlneam, discutam, ne antrenam ce şi cum facem. Lucrurile ieşeau perfect. Şi de asta au rămas în mintea şi în amintirea oamenilor şi nu le pot uita. Marius scria muzica, Olimpia era «groaznic» de talentată, eu eram printre ei – spune interpretul rîzînd – mai făceam şi eu cîte un cîntec, voiam să mai cînt altă piesă, a fost o îmbinare perfectă şi cu mare strădanie şi dorinţă, dacă s-ar putea spune eram chiar campioni. Am fost campioni în perioada aceea, campioni incontestabili. Aveam emisiuni de revelion sau altele decît cele cu trio-ul, totul se făcea cu balet, cu costume, cu un scenariu perfect, nimic nu se făcea la voia întîmplării".
Citește pe Antena3.ro