x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale 10 lucruri despre Adrian Oianu

10 lucruri despre Adrian Oianu

de Cristian Crisbăşan    |    20 Dec 2009   •   00:00
10 lucruri despre Adrian Oianu
Sursa foto: Cristian Crisbăşan/

Luni, 7 Decembrie, la Sala Atelier a Teatrului Naţional din Bucureşti, am văzut a cincisprezecea colecţie (80 de produse) de design vestimentar creată de Adrian Oianu. 15 colecţii în 5 ani mi se par două cifre bune pentru a face un bilanţ, din punctul meu de vedere, a ceea ce consider eu că înseamnă creaţia sa.

1. Adrian Oianu este singurul designer vestimentar autentic din România, în sensul propriu al termenului de design aplicat creaţiei vestimentare. Demersul său creativ este complet, coerent articulat, matur, clar. Mesajul său are viziune şi misiune. Şi, mai ales, oriunde ai vedea purtată o rochie "Oianu", o recunoşti imediat. Astfel, creaţia sa are şi funcţia de modă, dar într-un mod special: nu se adresează unei mase mari de clienţi şi nu este persiabilă. Oianu şi-a creat o nişă de clienţi pentru care creează produse de design vestimentar atemporale.

2. Dacă el este singurul designer autentic şi complet, restul celor ce activează în acest domeniu sunt ori tinere speranţe valoroase, ori producători de haine, croitori şi croitorese, confecţioneri textili sau impostori, personaje mondene şi imitatori. Nu poate exista creaţie vestimentară autentică fără asumarea corectă a conceptului de design. Oianu a ajuns la stadiul de simplu şi complex. Restul se zbate haotic între simplist şi complicat.

3. De 5 ani încoace, Adrian Oianu rafinează un singur obiect vestimentar feminin: rochia. Funcţional, designul rochiilor sale nu este separat pe cele două sezoane: cald şi rece. Vara, tragi rochia pe tine şi ai plecat unde ai treabă. Iarna, tragi peste rochie o haina groasă, pui dres şi schimbi sandalele şi/sau pantofii cu cizme şi botine.

4. Adrian Oianu creează rochia ca pe o construcţie arhitectonică cinetică pentru trupul feminin în mişcare. Tema principală propusă - şi întotdeauna împlinită - este evidenţierea feminităţii prin mişcările unice ale trupului, nu prin reliefarea formelor anatomice specifice. O feminitate neostentativă, epurată, simplă şi naturală, deschisă, dar plină de distincţie.

5. Adrian Oianu stăpâneşte toate ingredientele şi elementele acestei meserii, de la desen, tipare, croieli, până la cultură vizuală generală şi cultură specifică designului vestimentar. De aceea, el inovează încontinuu, proiectând şi implementând de la soluţii tehnice, până la imprimeuri 2 D şi 3D.

6. Brandul "Oianu" are o imagine şi o identitate clar definite, pe care le comunică simplu şi eficient. Fiecare nouă colecţie, după ce este lansată în Bucureşti, este intinerată printr-un turneu în oraşele mari ale ţării: Constanţa, Cluj, Timişoara, Sibiu, Braşov, Iaşi.

7. Activitatea sa din 2004 şi până în 2009 a fost constantă, continuă, fluentă, Oianu lansând câte 2-4 colecţii pe an. Activitatea sa nu este ceva ocazional, un hobby sau o oportunitate de a se păstra în atenţia opiniei publice şi mass-media prin evenimente izolate, organizate din motive superficiale sau mondene. Brandul Oianu, corect dimensionat ca bussiness, se susţine singur şi nu are în spate investitori "ascunşi".

8. Absolvent al Universităţii de Artă "Parsons & Ottis" (Los Angeles, SUA), este singurul creativ român care a fost designer-asociat la Richard Tyler (linia de pantaloni feminini) şi a lucrat în marele concern american Liz Claiborne ca designer pentru brandurile "DKNY Jeans" şi "Laundry" - toate acestea între 1997 şi 2003. Din 2004 a revenit în România.

9. Ceea ce se cunoaşte mai puţin, este că Adrian Oianu este şi un foarte valoros fotograf.

10. Adrian Oianu este o prezenţă unică pe piaţa autohtonă de gen - este ca un producător elveţian de ceasuri autentic pe o piaţă plină de falsuri, piraterii, copii ieftine, second-hand-uri sau produse ieftine conceptual şi calitativ.

×
Subiecte în articol: dreptul la excepţie