x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Băsescu va pune încă o talpă

Băsescu va pune încă o talpă

de Sorin Roşca Stănescu    |    10 Mar 2013   •   16:25

La revizuirea Constituţiei. Pun pariu cu oricine că aşa se va întâmpla. Şi pot să merg mai departe. Să precizez şi în ce fel va proceda. Ne vom trezi în situaţia în care, după ce el a bătut de atâtea ori cu pumnul în masă, clamând necesitatea unor profunde schimbări constituţionale vizând modernizarea statului, tot el va fi şi cel care va bloca sau va încerca să blocheze mecanismul.

În faţa USL existau, şi eu cred că încă mai există, două opţiuni politice. Fie promovăm o nouă Constituţie, fie anunţăm ceea ce am anunţat deja, şi anume voinţa de a revizui Constituţia existentă. Aparent, sunt două proceduri radical diferite. În realitate, dacă ne gândim din perspectiva rezultatului final, situaţia s-ar putea să nu difere prea mult în ceea ce priveşte scrierea Legii fundamentale. În schimb, în ceea ce priveşte promovarea acesteia, diferenţa este ca de la cer la pământ. Revizuirea este o breşă pe care Băsescu o va utiliza din plin.

Este evident că modernizarea statului, prin intermediul Legii fundamentale, poate fi făcută atât printr-o nouă Constituţie, cât şi printr-o Constituţie revizuită. În ambele situaţii, opinia publică trebuie, în prealabil, consultată. În ambele situaţii trebuie ascultată şi opoziţia. Şi este normal şi natural să se ajungă la un consens cu aceasta. În ambele ipostaze, Parlamentul trebuie să se pronunţe cu o majoritate calificată. Şi tot în ambele scenarii are loc un referendum. Şi, atunci, în ce constă deosebirea?

În cazul unei noi Constituţii, de bun simt ar fi că, înainte de a ne apuca să o scriem, să organizăm un prim referendum, care ar costa circa 20 milioane euro, prin care să-i întrebăm pe cetăţenii acestei ţări ceea ce nu i-am întrebat în istoria recentă. Ce formă de stat vor. Monarhie sau republică. Iar dacă vor republica, ce fel de republică. Parlamentară, prezidenţială sau semi-prezidenţială. Evident că, în această situaţie, articolul 1, cel care prevede că suntem un stat naţional unitar, va fi, într-un fel sau altul, pus în discuţie. Şi vom decide aşa cum vrea majoritatea. Aşa cum vrea populaţia. În scenariul unei noi Constituţii, putem păstra cât vrem şi cât apreciem că este necesar din Constituţia existentă. La fel şi în cazul unei revizuiri. Cu deosebirea că forma de stat, până la urmă, va fi totuşi decisă în mare măsură de Parlament iar dilema articolului 1 nu se mai pune. În schimb, revizuirea ascunde o capcană.

Conform articolului 152 din Constituţia actuală, în cazul unei revizuiri, mai multe teze din actuala Constituţie devin intangibile. De pildă, nu poţi să produci schimbări decisive în materie de Justiţie. Ba poţi, dar Curtea Constituţională, cea pe care o avem azi, are posibilitatea să se opună. Şi de ce nu ar face asta, de vreme ce chiar şi componenţa şi funcţionarea Curţii Constituţionale ar trebui schimbate? Ca să nu mai vorbesc de CSM. Noi vrem să eliberăm Justiţia de orice fel de constrângeri politice, vrem ca puterile în stat să fie separate, dar să se controleze reciproc, iar Băsescu nu va dori asta. Şi va putea bloca întregul demers.
Sursa: CorectNews

×